Webshop conversie benchmark gegevens per branche

Nadat er op webanalisten.nl al eerder aandacht werd gegeven aan de webshop conversie rapportages van Coremetrics en de top 10 best converterende webshops volgens Nielsen Netratings ben ik nu eens een andere bekende ecommerce benchmark rapportage ingedoken. Wekelijks update webanalytics leverancier Fireclick haar key metric ecommerce index. Per branche geven zij informatie over de gemiddelde conversie van bezoekers aan webwinkels (aantal sessie totaal ten opzichte van aantal sessies met een aankoop). Conversie door 1e bezoekers, terugkerende bezoekers en bezoekers via marketing acties als keyword inkoop, email en affiliates.

global_conversion_rate.gifErg handig zijn de grafiekjes die de trendbewegingen per branche over het afgelopen jaar weergeven. Zo is goed zichtbaar dat in januari conversie ratio’s aanzienlijk lager zijn. Goed om te bepalen of die marketingacties in februari en maart nu succesvol waren, of dat dit gewoon lag aan algemeen bezoekersgedrag! Alle basisconversies heb ik in onderstaande tabel opgenomen. Dit zijn de gemiddelden van de rapportage van deze week en vorige week. De aankoop intentie is berekend door te bepalen hoeveel procent van de bezoekers een winkelwagenproces start (terugrekenen van conversie totaal en winkelwagen verlatingen totaal).

Conversie cijfers webshops
Nadeel is dat je niet weet uit hoeveel shops een cijfer wordt bepaald. Bij Elektronica en Software heb ik op basis van de cijfers het vermoeden (en de fluctuatie per week) dat dit er niet veel zijn (te weinig om goed te kunnen vergelijken). Tevens lijkt het dat de “kleding+” groep een aanzienlijke groep is in vergelijking met de rest. De gemiddelden uit deze groep lijken een zware invloed te hebben op de totale gemiddelden. In ieder geval geldt voor deze cijfers weer hetzelfde als bij alle andere gegevens. Goed om naar te kijken (let wel op dat dit met name US shops zijn) en hoewel er altijd te verbeteren valt: zit je onder het gemiddelde, leg er meer aandacht op; zit je boven het gemiddeld, hoera, blijf zo doorgaan met verbeteren! De trend inzichten zijn voor mij de belangrijkste waarde van deze tool.

Reacties (8)

Reacties zijn gesloten.