Verslag 1e Website Conversie Optimalisatie congres

Op 3 november organiseerde Congres.nl haar eerste Website Conversie Optimalisatie congres. Twee specialisten op dit gebied gaven beiden een presentatie tijdens deze middag en sloten de dag gezamenlijk af met een conversie clinic.

Verleiden op Internet

Aartjan van Erkel, online copywriter, webanalisten.nl auteur en auteur van het boek Verleiden op Internet, beet het spits af met zijn interessante visie op en ervaring over het onweerstaanbaar maken van je website. Zijn belangrijkste boodschap die middag: waar is de banaan? De banaan als beeldspraak voor een call to action die op iedere pagina van je site zichtbaar moet zijn.

Daarnaast ging hij in op psychologische overtuigingstechnieken die van invloed zijn op het gedrag op internet. Mensen nemen zelden rationele beslissingen maar worden onder andere beïnvloed door het gedrag en de ervaringen van anderen. Als je dit weet en hier rekening mee houdt in de opbouw en structuur van je site, geef je je bezoeker vertrouwen en houvast. Quotes/tweets van gebruikers weergeven en cijfers noemen nemen eventuele twijfel van je bezoeker weg. Ook het uitstralen van autoriteit is belangrijk zorgt voor vertrouwen.

Aan het eind van zijn presentatie ging Aartjan in het gebruik van conversieverhogend beeldmateriaal. Denk bij het gebruik van beelden en foto’s op je site na over de associatie die beelden opwekken. Let op de beweging en de kijkrichting in een beeld en zeg voor niet wat je niet moet doen, maar zeg en laat zien wat je wel bedoelt.

Continue optimalisatie

Tijdens de tweede presentatie kwam Ton Wesseling, conversie consultant van Online Dialogue en ook webanalisten.nl auteur, aan het woord. In zijn verhaal stonden 3 punten centraal:

  1. Mensen (met hen voer je de online dialoog)
  2. Testen (test je webpagina’s om te weten wat wel werkt en wat niet)
  3. Leren begrijpen (dan kun je verbeteringen maken)


Het is belangrijk om een goede online dialoog te voeren met je website bezoekers. Het bereiken van de doelgroep wordt door internet steeds makkelijker. Maar door de toegankelijkheid en flexibiliteit in tijd en plaats ligt de uitdaging is het voeren van een goede dialoog met je bezoeker. Denk op je site goed na over hoe je deze dialoog voert en laat die dialoog niet ineens stoppen. Bijvoorbeeld doordat er op een pagina geen call to action is. Bedenk van te voren de antwoorden op vragen die nog niet gesteld zijn.

Daarnaast is een van Tons sleutelwoorden: testen. Alleen door het testen en het analysen van de uitkomsten hiervan kun je goede vervolgstappen of aanpassingen in je site maken. Het gaat niet om wat je zegt of kwijt wilt. Het gaat om de perceptie van je bezoeker en wat hij ervaart.

Door het voeren van een goede dialoog en de juiste analyses van de tests, kun je je bezoeker beter leren kennen en gaan begrijpen en kun je je website zo optimaal mogelijk inrichten. Hierdoor zal de conversie stijgen en dat is wat uiteindelijk wilt.

Conversie Quiz
Ter afsluiting van zijn presentatie speelde Ton met de deelnemers uit de zaal een Conversie Quiz. Hij liet twee versies van een website zien en vroeg de zaal een keuze te maken welke van beide de meeste conversie opleverde. Na 5 speelronden waren alle ca. 90 deelnemers al uitgeschakeld! Wederom een bewijs dat je alleen maar door het uitvoeren van testen kunt achterhalen wat het beste werkt op een webpagina.

Conversion Clinic

Tot slot gaven Aartjan en Ton samen een Conversion Clinic. Vanuit de zaal mochten deelnemers hun eigen site noemen en Aartjan en Ton gaven dan direct commentaar op die site. De heren gaven zowel complimenten over de sterke punten van sites, maar ook opbouwende kritiek en tips om het rendement van een site te verhogen.