5 manieren om meer inzicht te halen uit webanalyse data

Voor grote organisaties is het niet ongewoon om meer dan een gigabyte aan ruwe web analyse data te genereren, een getal dat voor mediabedrijven makkelijk verdrievoudigt kan worden. Big data lijkt het enige gespreksonderwerp tegenwoordig, dus de hoge heren zijn meer dan ooit geïnteresseerd in geïntegreerde analytics, waarbij het web analyse team ineens in de schijnwerpers komt te staan. Er wordt dan ook wel meer verwacht dan alleen mooie grafieken en high-level gespreksonderwerpen.

Om informatie te halen uit de web analyse softtware zou minder dan 10% van het werk moeten zijn, waar je dan een overweldigende 90% van de tijd overhoudt om hier inzichten uit te halen die je organisatie kan gebruiken om verandering teweeg te brengen.

Hoe kan je de stap dan maken van simpelweg cijfertjes klokken tot waardevolle inzichten? Search Engine Watch deelt 5 manieren om meer inzicht te halen uit webanalyse data.

1. Vergelijk trends, niet alleen verschillen

Web analyse software maakt het enorm gemakkelijk om gelijke periodes van aangrenzende data te vergelijken, zoals maand-tot-maand, of jaar-tot-jaar. Andere logische vergelijkingen, zoals wat is een gemiddelde doordeweekse dag, vandaag tegenover dezelfde dag vorige week, of andere opties, zijn veel lastiger om te configureren.

Helaas is de beste manier om trends te vinden door data naar Excel te exporteren en deze cijfers handmatig door te spitten of door een draaitabel te gebruiken. Je kunt dan aanvullende analyse-lagen toevoegen, zoals het uitrekenen van het lange-termijn gemiddelde, variatie of de standaard afwijking.

2. Analyseer de significantie van je data voor je conclusies trekt

Niets is erger dan een webanalist die loos alarm slaat om iedere kleine verandering in de conversie ratio. Zo is er het verhaal van een webanalist die zich druk maakte omdat een campagne na 8 weken aanzienlijk minder begon te presteren. Later kwam hij er pas achter dat het om een back-to-school campagne ging en het inmiddels al november was.

Zoals in de vorige tip werd aangehaald is het berekenen van een standaard afwijking een gemakkelijke manier om te bepalen of de verandering in de absolute cijfers statistisch significant is. Als je ziet dat je data buiten de twee standaard afwijkingen valt, dan pas is het nodig om even recht te gaan zitten.

3. Delf dieper met segmentatie

Je zult waarschijnlijk 90% van je tijd besteden aan het formuleren van inzichten over een drijvende kracht voor statistiek significante verandering. Soms kan de die drijvende kracht achter de geobserveerde veranderingen enorm voor de hand liggend zijn, zoals een foute functionaliteit op een website, maar het gebeurt ook dat het begrijpen van een verandering is als het zoeken van een naald in een hooiberg. Door je analytics data te segmenteren kan je snel veelvoorkomende gedragskenmerken vinden die de veranderingen in de trends beïnvloeden.

4. Vind de correlatie tussen trends en impact op je business

Dit is het deel van je rapportage dat moet beantwoorden: waarom geef ik hier om? Een simpele vuistregel is om redelijke aannames in omzet, kostenbesparing of tevredenheid van bezoekers toe te schrijven aan de trends die je ziet.

Een voorbeeld: presteerde de landingspagina van een seizoenscampagne vorig jaar significant beter? Als dat zo is, hoe snel kan een verandering dan gemaakt worden en wat is het algehele effect dat deze verandering zou hebben op de uiteindelijk verdiende euro’s?

5. Maak inzichten werkbaar

De makkelijkste manier om inzichten werkbaar te maken is door ideeën op te doen voor een aanvullend optimalisatie programma. Hoewel er veel plaatsen zijn om te beginnen met optimaliseren, is het doel voor je web analytics rapportage om inzichten te bevatten die ook daadwerkelijk binnen korte tijd afgerond kunnen worden én een significante impact hebben.

Het is niet zinvol om aanpassingen te testen op pagina’s die minder dan 1 procent van het verkeer van je website omvatten, noch is het zinvol om veranderingen aan te raden aan pagina’s waar jouw organisatie geen controle over heeft.

Hoe maak jij je web analytics reportages meer inzichtelijk? Deel je commentaren en ideeën met ons!