De 3 grote analytics thema’s van het komende jaar

Op 13 oktober 2022 vond in Amsterdam de eerste DDMA Digital Analytics Summit plaats. Met Simo Ahava, Krista Seiden en Steen Rasmussen was er een ware analytics allstar line-up aanwezig. Naast de komst van een mooi nieuw congres viel er inhoudelijk ook veel te leren. De analytics wereld staat niet stil, en komend jaar zullen een drietal thema’s een grote rol spelen.

1. Privacy, wordt Google Analytics verboden in de EU?

Het grote thema van dit moment is nog altijd Privacy en de European General Data Protection Regulation (GDPR). Dit zal de komende tijd steeds belangrijker worden, met veel Data Protection Authorities (DPA’s) die een uitspraak zullen doen over het gebruik van Google Analytics. Terwijl de Nederlandse DPA (Autoriteit Persoonsgegevens) ons al geruime tijd op een officieel antwoord laat wachten heeft de Deense DPA gezegd dat zij niet degene zijn die bepalen of Google Analytics verboden wordt of niet, maar alleen toetsen of bedrijven zich aan de wet houden.

De GDPR draait in principe om 7 “key principles”: Lawfulness (fairness & transparency), Purpose limitation, Data minimisation, Accuracy, Storage limitation, Integrity (and Confidentiality) en Accountability. Om compliant te zijn is het daarbij vooral van belang dat je de gebruiker van duidelijke en goede informatie voorziet met betrekking tot zijn/haar persoonsgegevens op het moment dat je deze verzamelt. Google is wel bezig met het voorsorteren op mogelijke gevolgen van de uitspraken van verschillende DPA’s. De belangrijkste aanpassing is de overschakeling naar GA4 die een paar van de privacy problemen ondervangt. Op dit moment zijn er echter nog veel onduidelijke factoren en blijft het afwachten op de uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens in Nederland.

Acties die je zelf op dit moment al kan ondernemen zijn onder andere:

  • Check je cookie banner
  • Check je privacy & cookie statement
  • Win advies in bij een advocaat
  • Vraag je af welke (persoonlijke) data je echt nodig hebt
  • Blijf up to date met betrekking tot de tools die je gebruikt en hun rol in de privacy discussie

2. GA4 vs Google Universal (GA3)

Het zal niemand ontgaan zijn dat er een grote verandering aan zit te komen wat betreft Google Analytics Universal (GA3). De overgang naar Google Analytics v4 (GA4) moet in juli 2023 afgerond zijn, dus analisten ontkomen er nu al niet meer aan om de interface van GA4 te leren kennen. Waar nu een groot deel van de bezoekers GA4 al heeft draaien, gebruikt nog bijna niemand deze als hun standaard interface. Krista Seiden sprak over de vele voordelen van GA4.

GA4 wordt steeds meer een volwaardige vervanging,omdat er steeds meer functies bij komen. Onlangs is filtering geactiveerd. Een veelgehoord gemis in GA4 is het aanmaken van een extra property / view. Met behulp van filters kun je nu custom reports maken. Hierdoor zijn de bestaande views van Universal na te bouwen in GA4. Het komende jaar zal de grootste omslag voor de analist de connectie met BigQuery zijn. Doordat deze connectie standaard gekoppeld is aan GA4 zal ook een gedeelte van de analyses hier plaats gaan vinden. Dat zorgt voor een andere manier van analyseren en vraagt dus ook een andere skillset. Benieuwd hoe je deze omslag kunt maken? Begin dan met deze lijst met tutorials:

3. Serverside tagging

Is serverside tagging de oplossing voor alle data privacy issues met Google Analytics en alle cookie issues? Nee, niet meteen. Maar het heeft wel een aantal voordelen ten opzichte van client side tagging. Zo zorgt het voor performance winst en is het makkelijker om andere data stromen aan je web data te koppelen. Het is daarentegen niet de oplossing wat betreft gebruikers toestemming. Het feit dat een gebruiker client side niet meer ziet wat er gemeten wordt, wil niet zeggen dat je dus zomaar alles mag meten. Ook serverside tags moeten aan de privacy voorwaarden voldoen.

Meer details over Serverside Tagging vind je in de slides van Simo Ahava of lees het artikel over Serverside tagmanagement bij HelloFresh.