Conversie optimalisatie begint in de TV-commercial

Vorige maand schreven Lonneke en Evert over de ultieme verleiding; buttons op de website van ABN AMRO. Dat deze call-to-action buttons steeds belangrijker worden blijkt ook nu Parship de buttons van haar website in TV-commercials laat zien aan de kijkers thuis.

Oude Parship.nl

Slechts anderhalf jaar geleden lanceerde Parship haar oude website waar usability een belangrijke peiler was. Toen nog met drie oranje call-to-actions in de header:

Parship oude site

Om conversies te verhogen konden vanaf toen ook niet-betalende leden zich inschrijven en van (beperkte) functionaliteiten gebruik maken.

Parship.nl wacht op jou

Deze zomer lanceerde Parship haar nieuwe campagne ´Iemand wacht op jou.´ Het in Hamburg, gevestigde bureau Leagas Delaney is verantwoordelijk voor de internationale campagne. Het Amsterdamse bureau BSUR vertaalde het concept en de campagne door naar de Nederlandse markt.

Naast de nieuwe campagne lanceert Parship tegelijkertijd haar vernieuwde website. Weer is usability een belangrijk verbeterpunt. De nieuwe frontpage laat direct een verkort inschrijfformulier zien met één zeer duidelijke call-to-action.

Nieuwe Parship site

De button is groot, groen en GRATIS. They made the button look so good you´ll want to lick em zou Jobs zeggen:

Groot, Groen en Gratis!

De drie USP´s met ´keuringsstempel´ staan nu onder de call-to-action in plaats van er boven. Alle aandacht op de frontpage gaat uit naar de groene knop.

Parship gaat een stap verder terug

De button is zo belangrijk, dat gekozen is de button ook weer te geven in de TV-commercials. Zo weten toekomstige website bezoekers al waar ze op moeten letten wanneer ze naar de site gaan.

In het eind shot van de commercial gaat zoveel aandacht naar de button dat je er meteen op wilt klikken, als je TV dit zou toelaten.

Herkenning leidt tot hogere conversie?

De vraag rijst waarom Parship deze knop laat terugkeren in de commercial. Volgens mij is het idee dat de knop moet uitstralen dat je met 1 simpele klik op zoek kunt gaan naar een partner. Mensen worden getriggerd om zich in te schrijven. Door dit in dezelfde huisstijl te doen als de website zorgt voor meer herkenning wanneer de bezoeker eenmaal online is. Deze herkenning plus het vertrouwen dat eerder is opgewekt zal tot een hogere conversie leiden. Of de nieuwe website en call-to-action in de commercial ook effect heeft gehad is niet bekend.

Voor ons webanalisten is het echter interessant; call-to-actions in commercials. Het zijn stappen in een trend om meer aansluiting te vinden tussen on- en offline campagnes.

Ken je nog meer voorbeelden van TV-commercials die goed aansluiten bij de website? Post ze dan in de comments!

Reacties (11)

Reacties zijn gesloten.