De psychologie van social commerce [infographic]

Wanneer je de kracht van de menselijke geest combineert met de drang van sociaal winkelen, krijg je te maken met een overweldigend samenspel van sociale regels en onderbewuste behoeftes. Deze dingen samen vormen de psychologie van social commerce.

Professor en psycholoog Robert Cialdini heeft zes universele overtuigingsprincipes gedefinieerd die we ook bij winkelende klanten terug zien komen. In deze infographic van Tabjuice vertalen zij deze principes naar lessen die we hier uit kunnen leren en hoe we dit kunnen toepassen op het gebied van social commerce.

Social proof

De regel: Als je iets niet zeker weet, kijk dan wat anderen doen.
De cijfers: 81% van consumenten ontvangt advies van vrienden en familie wanneer zij een product aanschaffen via een sociaal netwerk-site.

Autoriteit

De regel: Autoriteit stelt de regels.
De cijfers: 77% van online shoppers gebruikt reviews om te beslissen over een aankoop.

Schaarste

De regel: Minder is meer.
De cijfers: 77% van de mensen krijgt graag exclusieve aanbiedingen die zij via Facebook kunnen verzilveren.

Like

De regel: Volg wie je leuk vindt.
De cijfers: Bijna 50% van shoppers hebben een aankoop gedaan gebaseerd op een aanbeveling door een social media netwerk.

Consistentie

De regel: Wees consistent.
De cijfers: 62% van shoppers zijn loyaal aan een merk omdat zij tevreden zijn met hun online ervaring.

Wisselwerking

De regel: Pay it forward.
De cijfers: Elke maand worden er meer dan 25 miljard stukken content gedeeld op Facebook.


Social commerce helpt consumenten om slimme en goed doordachte aankopen te doen. Retailers krijgen hier voor terug dat ze kunnen luisteren naar hun klanten en veranderingen implementeren om een op maat gemaakt product en winkelervaring te bieden.