LinkedIn Ads voor events – praktijkervaring & 10 stappenplan

Onlangs hebben we een LinkedIn Ads testcampagne opgezet voor één van onze events. Ik wil de resultaten graag met jullie delen. Daarnaast heb ik op basis van mijn bevindingen een 10 stappenplan opgesteld voor het testen van linkedin ads.

Het event van de test betreft een gratis zakelijke beurs van Euroforum (registratie is verplicht). Aangezien we nog geen concrete ervaring hebben met LinkedIn Ads, is als doel gesteld: zoveel mogelijk registraties met een maximale CPA van € 30,-.

Resultaten LinkedIn Ads

In totaal hebben 44 LinkedIn Ad-bezoekers zich geregistreerd voor een gemiddelde CPA van € 17,50. Het conversiepercentage is 7,6%. Dit lijkt misschien een superresultaat, maar houd er rekening mee dat registreren gratis is. De drempel ligt dus heel laag voor de bezoeker om zich te registreren (ik heb helaas geen inzicht of deze 44 personen het event echt hebben bezocht).

Verder nog wat opvallende zaken:

  • De LinkedIn advertenties zijn qua CTR te vergelijken met banners (slechts 0,032%). Aangezien we betalen per click, hebben we wel ‘gratis’ branding.
  • Hoge CPC: tussen € 2,- en € 4,-.
  • De betrokkenheid van de bezoekers is relatief laag (pagina’s per bezoek en tijd op site). Uiteraard is een LinkedIn Ad ‘ongevraagde’ reclame, maar toch hadden we dit niet verwacht gezien de concrete targetting.
  • De bouncerate is hoog, zo’n 57%.
  • Het aantal clicks en conversies is goed in de eerste twee weken, maar neemt daarna sterk af. Het lijkt alsof de ads dan teveel worden herhaald voor dezelfde LinkedIn profielen. We hebben daarom besloten om de campagne al de week vòòr het event uit te zetten.

We zijn zeker tevreden met het aantal extra registraties. Maar toch heeft het ons nog niet overtuigd om het voor alle events in te zetten: iedere doelgroep is anders, de betrokkenheid is relatief laag en je budget kan heel hard gaan. We gaan dus nog wat tests voor andere events uitvoeren.

10 stappenplan LinkedIn Ads

Voor degenen die ook graag willen testen of dit voor hun event werkt, heb ik een 10-stappenplan opgesteld voor het testen van LinkedIn Ads:

  1. Wat wil je bereiken: bezoek, downloads, registraties, branding?
  2. Bepaal je budget: maximaal bedrag of een maximale prijs per conversie?
  3. Zorg ervoor dat je max. 5 a 6 weken vòòr het event pas begint (houd dus rekening met afnemende interesse).
  4. Stel de ads op in de LinkedIn group van het event, dus niet je persoonlijke account.
  5. Stel in: maximaal dagbudget, maximale bid per click (geen CPM), target doelgroep, land.
  6. Maak (bij voorkeur minimaal twee) advertentieteksten inclusief een call-to-action en zet ze op ‘rotate evenly’.
  7. Helaas: de ads moeten in het Engels geschreven worden. Helaas is er nog geen mogelijkheid dat het in het Nederlands kan. Hier vind je de Advertising Guidelines.
  8. Vergeet niet de Google Analytics tag toe te voegen en check de conversiemeting.
  9. Je kan alleen per creditcard betalen.
  10. Houd de campagne iedere week in de gaten om te bekijken of je je budget niet overschrijdt, aangezien het heel hard kan gaan.

Ik ben benieuwd naar andermans ervaringen met LinkedIn Ads. Wie heeft een leuke aanvulling?

Reacties (8)

Reacties zijn gesloten.