Screen Shot 2018-07-17 at 15.12.41

Maak kennis met de genomineerden van de Dutch CRO Awards 2018 (interview #1)

Op donderdag 20 september zal tijdens de tweede editie van de DDMA Dutch CRO Awards het beste werk in Conversion Rate Optimization (CRO) worden bekroond. Vorige week zijn de genomineerden voor de drie verschillende categorieën (mobile, conversion tests en personalisation) bekend gemaakt:

DDMA Dutch CRO Awards

Genomineerden Conversion Tests:

  1. Fred de la Bretoniere: gebruiksvriendelijkere opzet webshop na onderzoek.
  2. Lucardi: het creëren en testen van de nieuwe omnichannel checkout mogelijkheid.
  3. Transavia: Seats Left: Hoe transparantie en urgentie hand in hand gaan.
  4. Waternet: Zo verhoogt Waternet het aantal doorgegeven verhuizingen.
  5. Zinzi: over het toevoegen van een microcopy over de cadeauverpakking.

Genomineerden Personalisation:

  1. NS: het personaliseren van getoonde dagjes-uit in combinatie met een treinticket.
  2. SEAT: User scoring als basis voor personalisatie.
  3. T-Mobile: De nieuwe omnichannel benadering voor service gerelateerde vragen.
  4. Transavia: Tab Inactivity: It’s all in the page name.

Genomineerden Mobile:

  1. Bijenkorf: Verhoogde traffic naar basket door neuro usability onderzoek.
  2. Eneco: Hoe een mobile wijziging een groot effect op gedrag op andere devices teweeg brengt.
  3. Transavia: Mobile Sticky CTA: van inactief naar proactief.

Wil je er bij zijn op 20 september wanneer het beste werk in Conversion Rate Optimization (CRO) worden bekroond? Koop je ticket hier!

User scoring als basis voor personalisatie bij SEAT

Met de uitreiking in aantocht heeft de redactie van webanalisten.nl een aantal genomineerden geïnterviewd over hun deelname aan de CRO awards, de ingezonden case en hun visie op CRO in het algemeen.

In dit eerste interview vertelt Wouter Sportel, CRO Consultant bij Storm Digital, meer over zijn ingezonden case (User scoring als basis voor personalisatie bij SEAT) waarmee ze genomineerd zijn voor de categorie ‘personalisation’.

Laten we bij het begin beginnen, wie is Wouter?

“Een enthousiaste en nuchtere conversie specialist uit Groningen van 24 jaar. Ik zit inmiddels al meer dan 5 jaar in het vak en ben erg gedreven om voor het maximaal haalbare te gaan. Verder ben ik erg geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met conversie optimalisatie, om onze klanten en hun eindgebruikers verder te helpen binnen hun digitale platformen.”

Wie hebben er meegewerkt aan de case die ingezonden is voor de CRO Awards 2018?

“Deze case heb ik samen met 3 collega’s (1 andere CRO consultant, 2 technische consultants) opgezet. We hebben het user scoring model voor SEAT geïmplementeerd en de eerste experimenten gedraaid. Zonder SEAT was dit uiteraard niet gelukt, vandaar dat Michael Dekker (SEAT) ook zeker een belangrijke schakel was binnen het team.”

Dutch CRO Awards

Waarom hebben jullie precies deze case ingezonden?

“De personalisatie case is gebaseerd op het user scoring model wat we inzetten. Het mooie aan dit model is dat we enerzijds erg waardevolle inzichten kunnen verzamelen, en anderzijds de data via het Data Management Platform (DMP) kunnen koppelen met andere systemen.”

“Hiermee kunnen we zowel op website niveau als binnen advertentie kanalen een grote impact maken op het gebied van personalisatie. We weten namelijk precies wat de interesses zijn van de gebruikers en waar men zich bevindt binnen de journey. Dit alles is volgens mij gewoon héél erg vet, daarom hebben we deze case ingezonden. Daarnaast waren de resultaten ook heel positief.”

Welke valkuilen of problemen/uitdagingen zijn jullie tegengekomen?

“De grootste uitdaging / kans voorafgaand aan het uitwerken van de case was voor ons het feit dat voor elke gebruiker de modelpagina van de SEAT Arona exact hetzelfde was. Terwijl iedere gebruiker in een andere fase van de customer journey zit. Het feit dat dan aan iedereen precies hetzelfde wordt gecommuniceerd is toch vreemd? Hier moesten we iets mee.”

Wat is de grootste trend binnen CRO voor dit jaar?

“Eén van de trends is het koppelen van experimenten met data uit een DMP. Je merkt dat steeds meer partijen waardevolle data op orde hebben / krijgen binnen het DMP. Deze data kan je doortrekken naar on-site en off-site experimenten ten behoeve van conversie optimalisatie.”

Wat is volgens jou een succesvolle CRO case?

“Een succesvolle CRO case heeft een duidelijke toegevoegde waarde voor de (online) business doelstellingen van de klant. Het is gebaseerd op een sterke hypothese en heeft een significant resultaat bereikt.”

Kijkend naar CRO, wat voor maturity zien jullie in de markt?

“Je ziet dat steeds meer CRO specialisten, consultants, experts de markt betreden. Naar mijn denken een goede ontwikkeling. Bovendien ook nodig, gezien er nog een hoop te verbeteren valt in de online wereld.”

“Wat betreft maturity, zit er een stijgende lijn op het gebied van kennis, maar veel partijen doen in mijn ogen nog te weinig aan conversie optimalisatie. Ik verwacht dat dit met name zit in het feit dat het voor bepaalde organisaties lastig in te schatten is hoeveel ‘conversie optimalisatie’ zal opleveren op voorhand. Gelukkig krijgen steeds meer bedrijven door dat het naast méér inkomsten ook een hoop kosten kan besparen.”

Waar gaat CRO heen, volgens jullie?

“Personalisatie zal een steeds grotere rol krijgen binnen het CRO vakgebied. Daarnaast zullen verschillende zaken worden geautomatiseerd. Bovendien zal machine learning op termijn een prominentere rol gaan krijgen in het optimaliseren van conversies, ook op website niveau. Het is zaak voor iedere CRO consultant om duidelijke focus te houden op de toegevoegde waarde: het vervullen van de business doelstellingen, met alle beschikbare inzichten en data die er zijn.”

Wat voor advies hebben jullie voor de beginnende CRO’er?

“Zonder te experimenteren, zul je niets leren. Doe dit op basis van inzichten die je verzamelt uit gebruikersonderzoek, analytics data en je business doelstellingen. Vorm een sterke hypothese en start met testen, testen en testen.”

Wat verwacht je van de DDMA Dutch CRO Awards?

“Veel gedreven, enthousiaste mensen die het leven van de eindgebruikers allemaal een stukje gemakkelijker willen maken, wat ten goede komt van de conversie. Inspirerende verhalen, kennisdeling en een leuke avond!”

Koop een ticket en kom naar de Award Night!

De DDMA Dutch CRO Awards worden tijdens een speciale award avond in het QO Hotel in Amsterdam uitgereikt. Naast de uitreiking van de vier awards zullen alle genomineerden hun cases in 5 minuten pitchen en zijn er presentaties van:

  • Jorden Lentze, Product Owner E-commerce bij Booking.com, leert je hoe je online-experimenten gebruikt om je onboarding-strategie te schalen. Verder vertelt Jorden hoe ze bij Booking.com mensen helpen om met succes hun woning te hosten op het platform.
  • Christiaan van der waal, Managing Director Digital bij FedEx Express, neemt je mee in wat de juiste voorwaarden zijn voor een team. Op basis van de ervaring van Christiaan geeft hij een framework mee over hoe je je team klaar kan stomen voor structurele groei van je organisatie.

Wil je er bij zijn op 20 september wanneer het beste werk in Conversion Rate Optimization (CRO) worden bekroond? Koop je ticket hier!

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.