logo GA

Meest gebruikte dimensies en metrics toegevoegd in Google Analytics

Soms heb je van die dagen in het leven als analist waarvan je onwijs blij wordt. Dit kan zijn door een fantastisch inzicht of een winnende A/B test. Vorige week sprong ik een gat in lucht door een nieuwe feature in Google Analytics. Op het eerste gezicht een “kleine” update maar eentje die veel impact heeft op het werk van analisten.

Google heeft namelijk eindelijk binnen Google Analytics de optie “Commonly used Metrics and Dimensions” toegevoegd. De feature wordt op dit moment uitgerold en is al zichtbaar in mijn Google Analytics profielen. Het schijnt overigens zo te zijn dat als je de taal wijzigt naar Engels nieuwe features sneller zichtbaar worden in Google Analytics.

Printscreen tweet Google Analytics

Bovenaan elke metric / dimensie lijst wordt nu een lijst getoond met metrics / dimensies die het meeste gebruikt worden. Als je gaat zoeken naar een dimensie, bijvoorbeeld “Page” dan zal deze nu sneller bovenaan komen te staan. Zeker na een aantal keer te hebben gezocht op dezelfde dimensie.

Persoonlijk word ik hier heel blij van. Hoe vaak (duizenden keren zeker!!??) ik niet gezocht heb op “Page” en dan moest scrollen op zoek naar “Page” in de lange lijst. Deze stond dan tussen ergens tussen “Next Page Path” en “Page Depth”. Elke keer kost dit toch weer een paar seconden en daarnaast levert het frustratie op.

GA blog oude situatie

Een kleine update maar wel een die ervoor zorgt dat je de analysetijd verkort, waardoor er meer tijd overblijft om data te vertalen naar inzichten.

Google is de afgelopen jaren vooral bezig geweest met productontwikkeling, maar heeft weinig verbetering doorgevoerd in de UX en usability van bijvoorbeeld Google Analytics. Ik hoop dat hier de komende periode meer focus op komt.

Misschien kunnen we in de comments alvast beginnen met het opstellen van een lijst met “UX fixes voor Google Analytics”. Welke UX wijziging moet als eerste worden doorgevoerd in Google Analytics om deze gebruiksvriendelijker te maken?

Happy analyzing!

Reacties (1) Schrijf een reactie

  1. Dank voor je tip. Ik vind het irritant dat je geen aangepaste rapporten rechtstreeks kunt delen met je klant of collega.

    Daarnaast kun je sommige interessante KPI’s niet gebruiken in een aangepast rapport. Denk bijv. aan je dagelijkse/wekelijkse of maandelijkse actieve gebruikers.

    Ik ben heel erg te spreken over Analytics Intelligence qua gebruiksvriendelijkheid, zoals de meldingen en de onlangs geïntroduceerde Analytics on demand, waarmee je hele operationele zaken zoals pagina’s met langzame laadtijden, abnormale stijgingen/dalingen qua gebruikers en omzet per kanaal/productcategorie heel snel kunt bekijken.

    Ik verwacht ook dat dit de toekomst is. De Analytics software geeft jou heel snel informatie over de operationele KPI’s, zodat jij de tijd hebt om de strategische zaken te analyseren.

    Denk aan brutowinst of klantwaarde.

    Beantwoord

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.