Managementsamenvatting

Social media voegt waarde toe aan jouw bedrijf, mits het goed wordt uitgevoerd natuurlijk. Aan jou de taak om dit in kaart te brengen. Niet alleen om de waarde te kunnen bepalen, maar ook om te bepalen welk social media kanaal het best scoort. Met het gebruik van deze vier metrics heb je een snelle en simpele methode in de hand om het succes van je social media activiteiten duidelijk te krijgen.

Sluit Managementsamenvatting

Meet het succes van social media met vier metrics


 door 

Social media voegt waarde toe aan jouw bedrijf (mits het goed wordt uitgevoerd natuurlijk). Aan jou de taak om dit in kaart te brengen. Niet alleen om de baas te overtuigen, maar ook om te bepalen welk social media kanaal het best scoort.

Al enige tijd verkondigt Avinash Kaushik vier metrics om het succes van jouw social media inspanningen te meten: de conversatie-, versterkings- en applausratio en de economische waarde. Gemakkelijk, snel èn door iedereen toepasbaar!

Deze vier metrics geven je houvast om de juiste tweets, posts en berichten te plaatsen op Twitter, Facebook, LinkedIn en andere social media. Want onthoud: het gaat er niet om hoeveel tweets je post of hoeveel volgers je hebt. Juist alles wat na zo’n post gebeurt telt! Heb je de aandacht getrokken, een discussie opgewekt of zelfs wat verkocht? Zie het grote plaatje in één overzicht.

1. Conversatieratio = aantal reacties per tweet/post

Een hoge conversatieratio geeft meer begrip over wie je volgers zijn, waar je goed in bent en welke waarde je kan geven aan je volgers. Let er wel op dat je de inhoud van de reacties in de gaten houdt om – mocht dat nodig zijn – een reactie terug te geven.

2. Versterkingsratio = aantal retweets/shares per tweet/post

Deze ratio geeft aan in hoeverre volgers jouw content delen binnen hun eigen netwerk. Check dus ook welk type content gedeeld wor(en op welke tijdstippen dit gebeurt). Je volgers vinden deze content immers zò interessant dat ze het delen met hun kennissenkring. Focus op dit type content en je zult zien dat er meer gedeeld wordt. Extra voordeel: uiteindelijk trek je ook steeds meer directe volgers aan uit deze ‘tweederangs’ netwerken!

3. Applausratio = aantal likes/favorites per post

Simpel: je wilt weten wat je volgers leuk vinden.

Een belangrijk gevolg is dat het netwerk van deze persoon ook ziet wat hij/zij leuk vindt. Dit geeft meteen een boost aan jouw betrouwbaarheid (als een vriend een post liked, gelooft hij dit immers eerder dan wanneer een onbekende dit doet). In één klap sta jij dus bovenaan èn je bereikt relevantere mensen.

4. Economische waarde = opbrengst

Ondanks hun waarde zullen de eerder genoemde drie ratio’s je baas niet direct overtuigen van de tijd die jij besteedt aan social media. Af en toe moet je alle zeilen bijzetten om budget vrij te krijgen. Je zult dan de directe waarde/omzet moeten kunnen aangeven van social media.

Realiseer je allereerst dat een groot gedeelte van social media is gericht op branding, de opbouw van klantrelaties en meer van dit soort eerste stappen in het koopproces. Ook reduceer je marketingkosten in de vorm van sterkere klantbinding en dus minder klantverlies. Allemaal toegevoegde (toekomstige) waardes die niet meteen in een bedrag om te zetten zijn.

Maar het kunnen aangeven van directe economische waarde zorgt ervoor dat je toestemming krijgt om meer tijd te steken in social media. Zoals Avinash zegt: ‘Without it (harde cijfers) you are just another “smarty pants” promising “vague outcomes” via “the next hip thing”.’ Zorg dus dat je doelen hebt ingesteld in Google Analytics om cijfers op tafel te kunnen leggen.

Welk social media kanaal is de moeite waard?

Het is vrijwel onmogelijk om mee te (blijven) doen aan ieder social media kanaal. Door een test op te zetten in ieder kanaal en vervolgens de vier metrics te vergelijken, zie je precies hoeveel waarde ieder kanaal toevoegt. En dus ook aan welk kanaal je de meeste aandacht moet geven (en met welk type content).

Tool: True Social Metrics

True Social Metrics heeft een gemakkelijke tool ontworpen voor deze vier metrics. Je kunt verschillende kanalen koppelen zodat de eerste drie metrics automatisch berekend worden. Op dit moment zijn de ondersteunde kanalen Twitter, Facebook, Google+, blogs, Youtube en Pinterest. Helaas geen LinkedIn, dus deze zul je handmatig moeten toevoegen.

De economische waarde importeer je via Google Analytics. Let er dan wel op dat je e-commerce en/of de doelwaarde hebt ingesteld!

Deze tool geeft ook aan welke tweets/posts etc. hebben geleid tot de verschillende resultaten. Hiermee bepaal je snel welk type content goed werkt en waar je dus verder op moet inspelen. Daarnaast krijg je een overzicht van de belangrijkste influencers. Klopt dit beeld met je doelgroep? Bekijk waar er mogelijkheden zijn om meer uit deze personen te halen (wellicht kunnen het ambassadeurs worden).

Op Vimeo is een video over deze tool te bekijken.

Ik ben benieuwd naar personen die deze tool al toepassen. Wat is jouw ervaring?

Vind meer artikelen over:

7 reacties


Leuk artikel Anemone. True Social Metrics is inderdaad heel praktische tool om mee te werken.

Ik krijg alleen geen economic value gegevens, terwijl ik wel de doelwaarde heb ingevuld in Analytics.

Werkt dit echt alleen in combinatie met de E-commerce module?

Ik vind het heel interessante informatie over je retweets, favorites en likes, maar echt actiegerichte inzichten heb ik er nog niet uitgehaald.

Jij wel?


Ik heb de doelwaarde zelf niet ingesteld, dus kan het niet goed controleren. Zou jammer zijn als deze toch niet automatisch wordt meegenomen! Heeft iemand anders hier ervaring mee?
Alternatief is dat je vanuit Analytics handmatig de doelwaarde per bezoeker aangeeft voor ieder kanaal.

Ik ben mijn tijd al wel meer gaan verdelen over de kanalen die relatief beter scoren. Dus wat dat betreft heeft het me al efficiënter gemaakt. :) Het volgende actiepunt is dat ik gerichter ga bekijken welke content nu echt goed scoort om daarop verder in te gaan. Het blijft echter wel lastig om genoeg tijd hiervoor te maken. Maar: de cijfers zijn in ieder geval duidelijk!


Allemaal leuk en aardig, maar ik kan nergens op het internet de exacte formule vinden om de economische waarde te berekenen. Nu doet truesocialmetrics dit voor je maar ik wil de exacte formule hebben.. iemand een idee?


Comments per post/totaal aantal posts. Zie bovenstaande afbeelding uit Truesocialmetrics!


Beste Gerard,

Ik heb alle onderdelen al compleet behalve puntje 4 Economische waarde. Ook op de website van Avinash staat geen uitleg over de exacte formule om dit te berekenen.

het zal vast iets in de richting zijn van doelwaarde/aantal conversies ofzo? maar dan snap ik het verband tussen social media niet als dit zo berekend wordt omdat dit de statistieken van de website zelf zijn en niet van social media?


Beste Deniz,

Het zijn de conversies en doelwaarde vanuit sociale media. Kijk maar op de blog van Avinash Kaushik over True Social metrics:

http://www.kaushik.net/avinash/best-social-media-metrics-conversation-amplification-applause-economic-value/

Al moet ik zeggen, dat bij mij conversion rate ook niet wordt berekend, al heb ik de doelwaarde ingevuld voor mijn conversies


En dat is precies waarom ik de berekening van de economische waarde wil weten.. bij mij werkt truesocialmetrics ook niet echt terwijl alles goed is ingevuld.

Plaats een reactie | Houd u op de hoogte van reacties via e-mail

* Verplicht in te vullen

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.

Door:

Vanaf 2006 actief aan de slag met webanalytics (voorheen Analytics Consultant bij Tribal Internet Marketing, momenteel Online Marketeer bij Euroforum).

  • Aantal woorden: 721

  • Aantal tweets: 19

  • Aantal reacties: 7

  • Aantal likes: 4

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al UserEcho?

Lees meer over UserEchoAangeboden door AboutAnalytics