3 tips voor betere formulieren

Ga je iets kopen? Wil je contact? Iets aanvragen? Bijna altijd kom je uit bij een formulier. “Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen 5 werkdagen contact met je op”, “Nog geen account? Vul onderstaande gegevens in”, zijn van die teksten die je dan tegenkomt. Vaak kunnen deze formulieren nog wel een stuk beter. Beter voor de bezoeker betekent vaak ook, beter voor het bedrijf, of wel; meer ingevulde formulieren en meer tevreden bezoekers. In dit artikel drie praktische voorbeelden / tips voor betere formulieren.

1. Vraag wat je moet vragen, skip al het overbodige

‘Bel me terug’ formulieren zijn de beste voorbeelden voor deze tip. Hier zie je een bel me terug formulier van een bekende zorgverzekeraar. Het goede is dat je voor het terugbellen zelf een datum en tijd kunt kiezen. Het slechte is dat je nog nét niet je paspoortnummer hoeft op te geven, de rest wel. Maar wat is het minste wat je nodig hebt om iemand terug te bellen? Juist. Een telefoonnummer en misschien nog een naam. Daar houdt het wel op. Ik ben me ervan bewust dat we al onze systemen willen koppelen, maar daar helpen we de bezoeker niet altijd even goed mee.

Mijn tip: voor meer telefoontjes en gelukkigere klanten: vraag enkel wat nodig is.
bel-me-terug-voorbeeld

2. Zorg ervoor dat ingevuld kan worden, wat ingevuld kán worden

Formulieren zijn vaak veeleisend. Of eigenlijk, de programmeurs achter formulieren zijn vaak lui. Vaak wéten we wel dat er meerdere manieren zijn om een telefoonnummer of een postcode in te voeren, maar wíllen we dit liever niet oplossen voor de bezoeker. ‘Foute’ invoer zorgt zodoende voor foutmeldingen, frustratie en minder ingevulde formulieren.

In onderstaand voorbeeld vul ik de lengte van mijn boot in, mét twee decimalen, toch verschijnt er een foutmelding. Het formulier eist een komma, geen punt. Ieder mens zou snappen dat het hier om een boot van 6 meter en 80 centimeter gaat, maar dit formulier niet.

Mijn tip: wees niet te veeleisend, zorg ervoor dat wat ingevuld kán worden, ook ingevuld kan worden.
invoer-klopt

3. Wees tablet & smartphone proof

Waarschijnlijk vertel ik niks nieuws wanneer ik vertel dat volgende week de helft van je bezoekers je site bezoekt via een tablet of smartphone. Volgende week al? Wellicht niet volgende week, maar wel snel. Veel formulieren zijn nog niet ‘gewend’ aan deze nieuwe bezoekersgroep, waardoor je conversies mist.

Mijn tip: test altijd je formulieren op iPad/iPhone, Android smartphones en tablets. Ondersteunt je bedrijf ‘officieel’ nog geen bezoekers met smartphones en tablets? Negeer dat officiële statement dan en pak je eigen smartphone en tablet en test er op los!

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.