Managementsamenvatting

Het zijn momenteel onzekere tijden. De beslissingen die je neemt staan onder druk. Data gedreven gaan werken kan je hierbij uitkomst bieden. Maar hoe zorg je er nu voor dat er in de organisatie meer data gedreven wordt gewerkt? Hiervoor zijn vier pijlers bepalend. Data Door het simpel installeren van een survey op je website krijg je al waardevolle inzichten van je klant aangereikt. Ze vertellen je waarvoor ze op je website kwamen en waarom het wel of niet gelukt is. Tagets Zonder targets kom je geen stap verder. Weet wat je moet verbeteren en waarom. Wanneer je een target hebt bepaald, vraag je dan af welke KPI van de website hier de grootste impact op heeft. Draagvlak Data gedreven werken werkt alleen als de organisatie zich committeert aan de resultaten. Mensen Zorg ervoor dat je genoeg mensen hebt die zich hierop kunnen storten. Dit hoeven niet allemaal Senior Analisten te zijn. Een variatie in je team is prima en zorgt voor goede balans.

Sluit Managementsamenvatting

4 pijlers voor data gedreven werken


 door 

Het is momenteel een onzekere tijd. De beslissingen die je neemt staan onder druk. Iedere euro kan maar eenmaal worden uitgegeven en hoe weet je dan op welk paard je moet gaan inzetten? Data gedreven gaan werken kan je hierbij uitkomst bieden.

Voordelen

De voordelen wanneer je meer data gedreven gaat werken zijn:

  • Weten wat werkelijk werkt.
  • Snellere uitvoering en meer rendement.
  • Efficiency verbetering.
  • Risico Management.
  • Anticipatie op veranderingen in de markt.
  • Consistentie in beslissingen.

Maar uiteindelijk doe je het om een voorsprong te nemen en te houden op je concurrenten door:

“Het sneller nemen van betere beslissingen.”

Maar hoe zorg je er nu voor dat er in de organisatie meer data gedreven wordt gewerkt? Hiervoor zijn vier pijlers bepalend.

Data

Allereerst heb je natuurlijk data nodig. Onthoud dat je met een klein beetje data al grote stappen kan maken. Door het simpel installeren van een survey op je website krijg je al waardevolle inzichten van je klant aangereikt. Ze vertellen je waarvoor ze op je website kwamen en waarom het wel of niet gelukt is. Hoe cool is dat?

De valkuil van deze pijler is dat je blijft hangen in het steeds meer willen verzamelen van data en het 100% correct maken van de data. Avinash deelde 2 jaar geleden al een mooi artikel met ons hierover namelijk “Web Data Quality: A 6 Step Process To Evolve Your Mental Model

Hou de volgende uitspraak van Mark Jeffrey uit het boek “Data-Driven Marketing: The 15 Metrics Everyone in Marketing Should Know” in je achterhoofd als je hier mee bezig bent.

“…you don’t need 100 percent of the data and a multimillion-dollar infrastructure to get stared. The key is to focus on collecting the right data. Ask what are the 20 percent of data that will give 80 percent of impact? Start there. Then show the quick win in order to get executive support and secure funding for the next stage.”

Targets

Zonder targets kom je geen stap verder. De neuzen in de organisatie moeten allemaal dezelfde kant op. Weet wat je moet verbeteren en waarom. Een sessie met je collega’s waarbij je de belangrijkste targets (KPI’s) vaststelt voor je team is een goede stap. Wanneer je een target op sales hebt gekregen, vraag je dan af welke KPI
van de website hier de grootste impact op heeft. Dit kan bijvoorbeeld zijn:


Net Promote Score
Klanttevredenheid
Rendement
# Sales
Conversie %
Omzet
etc.

Neem de tijd om alles goed door te rekenen. Zowel naar voren als naar achteren. Wellicht herken je het wel dat er een target wordt afgegeven maar wanneer je terug rekent deze absoluut niet haalbaar is met de huidige resultaten. Help je organisatie om de targets SMART te formuleren.

“Goal setting is the core of existence that defines life.”

Draagvlak

Data gedreven werken werkt alleen als de organisatie zich committeert aan de resultaten. Dit betekent niet dat iemand zegt “..interessante analyse ik zal eens kijken..”. Hij of zij gelooft in de toegevoegde waarde en laat dit een onderdeel zijn van zijn of haar werk.

“…There’s a difference between interest and commitment. When you’re interested in doing something, you do it only when circumstance permit. When you’re committed to something, you accept no excuses, only results.”

Mensen

De gouden regel van Avinash uit het artikel “Yes M’am, Yes You In The Back Row” [13 Web AnalyticsWeb analytics is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren over web / internet data, met als doel om inzicht te krijgen in bezoekersgedrag. Daarnaast kan deze informatie gebruikt worden om de website te optimaliseren.Meer over: Web Analytics Questions]” komt hier weer om de hoek kijken. Zorg ervoor dat je genoeg mensen hebt die zich hierop kunnen storten. Dit hoeven niet allemaal Senior Analisten te zijn. Een variatie in je team is prima en zorgt voor goede balans.

“Through my humble experience in this field I have developed a rule to fix this problem and achieve Magnificent Success. I call it the 10 / 90 rule…”

Wat zijn jouw ervaringen?

Nu ben ik benieuwd hoeveel van de beslissingen in jouw organisatie zijn oorsprong vinden in data. Wat zijn of waren de valkuilen en hoe heb jij die opgelost?

Vind meer artikelen over:

4 reacties


Jan, leuk artikel! Veel beslissingen vinden bij ons plaats op basis van data. De vier pijlers die je noemt herken ik en daar is per punt ook bij ons het nodige veranderd. Vooral het klein & gratis beginnen met data gedreven werken was bij ons een hele goede oplossing. Niet een ton uitgeven aan één massive test zonder dat je organisatie daar klaar voor is, maar klein en gratis beginnen zodat je organisatie mee kan veranderen. Pas als de organisatie (en de cultuur) veranderd is en je een business case kan maken voor een beter (en vaak duurder) pakket: pas dan ga je over.


Dank je Reinout en goede tip “klein beginnen en groots eindigen”. Ik merk in ieder geval dat wat jij zegt een goede manier is om snellere en betere beslissingen te nemen. Kleine hapklare brokken die samen een heerlijke maaltijd vormen :)

Martijn van Vreeden - Pon Automobielhandel | 29 oktober 2011 om 12:10

Bij Pon wordt ook al behoorlijk datagedreven gewerkt. Dit gaat veelal om traditionele databronnen zoals marktonderzoek en niet zozeer online data. Om draagvlak te creeeren is kennisdeling essentieel gebleken. Successen, mogelijkheden en inzichten uit online data moeten op alle niveau’s van de organisatie gedeeld worden om ook online data op de kaart te zetten en online datagedreven te kunnen werken.


Goed om te lezen Martijn en volledig eens met het feit dat draagvlak een zeer bepalende factor is voor succes.

Plaats een reactie | Houd u op de hoogte van reacties via e-mail

* Verplicht in te vullen

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.

Door:

Ik ben eigenaar van Webhelder. Een bedrijf met als specialisme Data Driven Online Marketing. Wij gebruiken onze analytische en marketing kennis om bedrijven fact based te laten werken. Het uiteindelijke doel is het sneller nemen van betere...

  • Aantal woorden: 624

  • Aantal tweets: 9

  • Aantal reacties: 4

  • Aantal likes: 2

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al NewElements SiteAnalyst?

Lees meer over NewElements SiteAnalystAangeboden door AboutAnalytics