Tag management voor een klein budget

Webanalisten en online marketeers die bekend zijn met de werking van tag management systemen (TMS) zijn zich vaak wel bewust van de vele voordelen die er aan het gebruik van een TMS zitten. Vorige week heb ik kort uitgelegd wat de voor- en nadelen van een TMS zijn.

De kosten zijn echter vaak een struikelblok voor kleine bedrijven om iets met een TMS te doen. In dit artikel bespreek ik twee tools die voor minder dan 50 euro in de maand ingezet kunnen worden als TMS.

Ubertags

Ubertags biedt je de mogelijkheid om trackingcodes en andere javascript codes te managen vanuit een gebruikersvriendelijke interface. De tool werkt eenvoudig en vereist vrijwel geen code kennis. Na het plaatsen van een algemene Ubertag code kun je direct aan de slag met heel veel verschillende tags die je op je website wilt plaatsen. Je hoeft dus maar een keer een code op de website te plaatsen.

In de onderstaande video krijg je een rondleiding door Ubertags

Korte uitleg van Ubertags
De sectie ‘tags’ is de backend geeft je de mogelijkheid om jouw eigen tags in te geven en de voorkeuren voor deze tag in te stellen. Je kunt hierbij onder meer de volgende handelingen uitvoeren:

  1. Plak jouw eigen javascript tag in het invulveld
  2. Geef aan waar op de pagina je de code wilt hebben (head of in de body, of een locatie op de website gebaseerd op een id in een website element)
  3. Geef een datum op waarop de code niet meer getoond hoeft te worden (optioneel)
  4. Geef de pagina of sectie op waar de code gelanceerd moet worden

In Ubertags kun je verder segmenten van pagina’s aanmaken, zoals bedankpagina’s, waar je codes wilt laten tonen. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld conversiecodes te plaatsen op bedankpagina’s, maar deze functionaliteit is ook erg handig voor retargeting op basis van bezoeken aan bepaalde secties.

Algemene informatie over Ubertags

  • Maandelijkse kosten starten bij 50 USD per maand en zijn verder gebaseerd op het aantal paginavertoningen op de website;
  • Er is een gratis trial van 30 dagen beschikbaar;
  • Je kunt meerdere websites vanuit 1 account managen.

Siteapps

Siteapps is een project van online marketing bureau Predicta uit Brazilie, die eerder de tool BTBuckets ontwikkelde voor behavioral targeting. Siteapps is meer dan een gewoon tag management systeem. Daar waar je in een TMS slechts de mogelijkheid hebt om eigen tags toe te voegen, geeft Siteapps je een grote hoeveelheid apps die je direct kan plaatsen op je website. Ze hebben hiervoor een apps ‘Marketplace’ ontwikkeld waar je onder meer apps in de vorm van trackingcodes, social media buttons, feedback formulieren en andere widgets kunt vinden. De tag hoef je dus niet zelf meer op te zoeken om van deze apps gebruik te maken. Het is een kwestie van de app activeren.

Siteapps geeft je verder de mogelijkheid om apps aan te maken en te delen met anderen, of alleen zelf te gebruiken. Een app is eigenlijk niet meer dan een stukje javascript. Je kunt hierin wel onderdelen variabel maken, zodat meerdere gebruikers er plezier aan kunnen beleven.
De plaats waar de app op de website terecht komt, kun je zelf instellen. Hiervoor hebben ze verschillende opties aangeboden, zoals url’s, segmenten op basis van BTBuckets of Google Analytics, tijden van de dag of dagen in de week en locatie op basis van land (IP). Hiermee kun je dus goed kiezen wanneer een functionaliteit of tag getoond moet worden op je website.

Net als Ubertags vraag Siteapps je één keer hun code op al je pagina’s te plaatsen voordat je aan de slag gaat.

Algemene informatie over Siteapps

  • Siteapps is gratis voor kleine gebruikers (tot 100.000 pageviews per maand). Bij meer paginavertoningen worden er kosten berekend;
  • Je kunt meerdere sites vanuit 1 account managen;
  • Er zijn momenteel 80 siteapps beschikbaar in de Marketplace die je eenvoudig kan implementeren;
  • Voor gebruikers van een open source CMS is Siteapps nog code vriendelijker door plugins voor WordPress en Joomla. Je hoeft hierdoor geen code meer aan te raken;
  • Siteapps is transparant over uptimes voor 100% betrouwbaarheid.

De risico’s van tag management systemen

Zoals ik vorige week in mijn eerdere artikel over tag management systemen al aangaf, is het gebruik van een TMS niet zonder risico’s. De risico’s kun je beperken door het TMS allereerst alleen te gebruiken voor de inzet van extra functionaliteiten en bijv. Google Analytics en andere belangrijke functionaliteiten eerst buiten de tool te laden.

Reacties (6)

Reacties zijn gesloten.