Google suggesties meten in Google Analytics


 door 

Google SuggestGoogle maakt steeds meer gebruik van suggesties tijdens het invoeren van zoekwoorden in het zoekvak. Typ bijvoorbeeld in het zoekvak van Google ´mannen zijn´ of ´vrouwen zijn´ en je krijgt een aantal grappige suggesties. Maar de suggesties die Google geeft kunnen ook interessante inzichten bieden wanneer je zou weten wat bezoekers intypen en welke suggesties ze uiteindelijk gebruiken om naar te zoeken. Gelukkig maakt Google hier geen geheim van, maar vermelden ze gewoon in de verwijzende URL welk zoekwoord bezoekers hebben ingetypt en welke suggestie een bezoeker vervolgens heeft gekozen. Met een behulp van een Google Analytics filter kan je dit eenvoudig in meten. Hier lig ik uit hoe dat werkt:

Maak een nieuw Google Analytics profiel aan

Allereerst moet je een nieuw profiel aanmaken in je Google Analytics account. Aangezien je je data gaat filteren wil je niet je standaardprofiel filteren. Hiermee voorkom je dat je nieuwe data over de oorspronkelijke data heen schrijft. Zorg dat je je profiel een herkenbare naam geeft, bijvoorbeeld ´Google suggest meting´.

Maak het Google Suggest filter aan

Welke woorden bezoekers ingetypt hebben in Google en welke suggestie ze uiteindelijk gebruikt hebben staat in de verwijzende URL van Google. Uit deze URL moeten we twee gegevens halen: de zoekquery en de ingetypte query. Kijken we naar de verwijzende URL van de Google Toolbar dan zien we de zoekquery na de parameter ´q=´ staan in de URL. De oorspronkelijk ingevoerde query staat ook in de verwijzende URL, na de parameter ´oq=´. In onderstaand voorbeeld was de oorspronkelijk ingevoerde query dus ´tes´ waarna op de suggestie ´test´ is geklikt.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=test&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGGL_nlNL333NL337&ie=UTF-8&aq=0&oq=tes

Om dit vervolgens in Google Analytics te kunnen meten moeten we een filter aanmaken om dit uit de verwijzing te kunnen halen (extraheren). Dit doe je met behulp van dit filter:

Google Suggest Filter Google Analaytics

Hiermee haal je dus de waarde na ´oq=´ uit de verwijzing en de waarde na de ´p=´ of de ´q=´. Deze waarde plaats je vervolgens in de variabele ´Door de gebruiker gedefinieerd´.

Bekijk de Google Suggest rapportage

Wanneer je vervolgens naar de rapportage gaat van je profiel ´Google suggest meting´ vind je onder het kopje ´bezoekers´ het item ´Door de gebruiker gedefinieerd´. Hier vind je de output van je filter terug. Dit ziet er vervolgens zo uit:

Google Suggest Resultaten Google Analytics

Hierbij zie je eerst wat de bezoeker heeft in getoetst en vervolgens tussen haakjes welke suggestie aangeklikt is. Zo kun je dus meer inzicht krijgen in welke zoektermen mensen daadwerkelijk gebruiken en welke zoektermen vervolgens relevant blijken.

Toepassing van Google Suggest inzichten

Uit een analyse van de bezoekers van een klant van ons waarvan de domeinnaam van de website begint met het product dat ze verkopen zien we dat 80% van de bezoekers die zoeken op de naam van de website oorspronkelijk alleen de productnaam of een deel daarvan intypten. Normaal gesproken zouden we deze bezoekers dus indelen bij bezoekers die al bekend zijn met de website, terwijl het net zo goed mogelijk is dat ze de naam voor het eerst zagen in de lijst met suggesties.

Op dit moment geeft Google vrijwel alleen nog maar aanvullingen op de reeds ingetypte tekst, maar het is zeer waarschijnlijk dat er later ook suggesties gegeven gaan worden die slechts gerelateerd zijn aan de ingevoerde zoekterm. Door deze te meten in Analytics kan je erachter komen welke woorden je bezoekers werkelijk gebruiken.

Dit artikel staat in dossier:
Vind meer artikelen over:

10 reacties


Ik gebruik dit filter nu een kleine week (met dank aan Jeroen van Eck) en krijg hiermee al wat boeiende inzichten.
Het nadeel wat ik nu nog tegenkom is dat soms ook de ?oq=.. leeg is, wanneer er geen suggestie is gedaan.
Heb nog niet de tijd gehad om heel uitgebreid hiermee bezig te gaan, maar wanneer iemand een mooie RegEx formule heeft om lege ?/&oq= variabelen uit te sluiten hoor ik daar graag meer van.


@Lauryan Je kan bij je rapportage van de suggesties filteren op met ” \(” hierdoor zie je alleen resultaten waarbij op een suggestie is geklikt. Ik heb bewust gekozen om deze er niet vooraf uit te filteren zodat je de verhoudingen tussen suggesties en reguliere zoekopdrachten makkelijk kunt vergelijken.


Een prima tip, ga ik zeker opzetten voor de sites die ik beheer!

Misschien een idee om de niet-zo-handig-met-reguliere-expressies-mensen onder ons (ik dus) te helpen: de regex in gewone tekst in de blog post te zetten zodat we ze kunnen copy & pasten. :) Van het screenshot overtypen is niet zo handig.


@Barry

Veld A -> A extraheren – Verwijzing – (\?|&)(oq)=([^&]*)
Veld B -> B extraheren – Verwijzing – (\?|&)(p|q)=([^&]*)
Uitvoeren naar -> Samenstellen – Door de gebruiker gedifinieerd – $A3 ($B3)


@Jeroen dank! Ik heb de filter nu een dag aanstaan op één van mijn sites en het geeft me erg interessante extra informatie.


@Barry Heel mooi! Zitten er nog inzichten bij die je zou willen delen?


@Jeroen Op het eerste gezicht lijkt het dat mensen gewoon lui zijn – men typt halve woorden waarna Google met suggesties komt, en daar klikt men op. Wat opvalt is dat Google Suggest soms met rare suggesties komt die uiteindelijk mensen op onze website doet belanden – een opsteker voor onze SEO inspanningen waar we met een breed scala aan nieuwsberichten over diverse onderwerpen extra verkeer voor de site weten te genereren, mede dankzij Google Suggest die het verband weet te leggen tussen de nieuwsberichten en onze dienstverlening.

Allemaal leuke inzichten waar ik toch zeker na wat meer tijd en data dieper op in zal gaan.


Ziet er zeker interessant uit. Ik ben benieuwd of dit filter een aantal interessante nieuwe keywords kan opleveren.

Bedankt voor het delen!


Leuke tip! Ik ga het is uitproberen bij wat klanten.

Plaats een reactie | Houd u op de hoogte van reacties via e-mail

* Verplicht in te vullen

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.

Door:

Binnen eFocus als online marketeer onder andere verantwoordelijk voor zoekmachine marketing, webanalytics, conversie optimalisatie en meer.

  • Aantal woorden: 540

  • Aantal tweets: 10

  • Aantal reacties: 10

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al SageAMP?

Lees meer over SageAMPAangeboden door AboutAnalytics