Landingspagina optimalisatietips en praktijk cases


 door 

ParachutistHet nut van LandingspaginaEen landingspagina kan elke pagina op een website zijn, waar specifiek verkeer naartoe wordt gestuurd, dat een bepaalde actie of resultaat als doel heeft. Je kunt bijvoorbeeld aparte landingspagina’s maken voor aparte zoektermen uit je Adwords campagne of bijvoorbeeld verkeer van banners of emails.Meer over: Landingspagina ’s wordt nog wel eens onderschat. Ook is de definitie van een landingspagina nog wel eens punt van discussie. In dit artikel een uitleg over het nut van landingspagina’s, tips om ze te optimaliseren en praktijkcases van optimalisaties. Een landingspagina kan elke pagina op een website zijn, waar specifiek verkeer naartoe wordt gestuurd, dat een bepaalde actie of resultaat als doel heeft. Je kunt bijvoorbeeld aparte landingspagina’s maken voor aparte zoektermen uit je Adwords campagne of bijvoorbeeld verkeer van banners of emails.

Het nut van de landingspagina

Het nut van een landingspagina zit hem in het feit dat je verkeer met een doel naar een pagina stuurt waar ze dat doel kunnen bereiken. Een landingspagina kan een pagina binnen je huidige website, maar je kunt ook aparte landingspagina’s voor apart verkeer, met aparte doelen maken. Het gebruik van deze ‘losse’ landingspagina’s biedt de volgende voordelen:

  • Je kunt pagina’s met doelen maken die niet aanwezig zijn op je ‘normale’ site, je bent niet gelimiteerd door de mogelijkheden van je website.
  • Je bent vrij(er) qua optimalisatie omdat de pagina geen onderdeel uitmaakt van je ‘normale’ site en je je niet aan ‘de regels’ hoeft te houden.
  • Je weet exact welk verkeer er op de pagina binnenkomt waardoor je betere analyses (gericht op die herkomst) kunt uitvoeren, je weet dat al het verkeer (nieuw/herbezoek) afkomstig is van die ene bron.

Het is aan te raden om losse landingspagina’s te gebruiken wanneer je van plan bent om je landingspagina te optimaliseren en je ‘normale’ site geen veranderingen toelaat.

Landingspagina optimalisatietips

Ben je toe aan enkele optimalisatietips? Op CopyBlogger staan veel interessante artikelen over het optimaliseren van landingspagina’s. CopyBlogger heeeft zelf een samenvatting gemaakt van al deze artikelen:

  1. 10 Tips for Writing the Ultimate Landing Page
  2. 5 Tips for Designing the Ultimate Landing Page
  3. ´Keep it Simple, Stupid´ Applies to Your Landing Pages, Too!
  4. How is an Effective Landing Page Like a Direct Mail Letter?
  5. How Crappy Landing Pages Kill Email Campaigns
  6. How Successful is Your Landing Page? The 3 Key Metrics You Need to Know

Landingspagina’s praktijkcases

Veel tips hebben zich in de praktijk bewezen. Dit zijn twaalf optimalisatiecases van landingspagina’s. Ze bevatten gedetailleerde tips en suggesties die leiden tot verbetering.

  1. Landing Page Makeover Clinic: 10 Tips for Better Book Sales
  2. Landing Page Makeover Clinic: SEOmoz.org
  3. Landing Page Makeover Clinic: StartBreakingFree.com
  4. Landing Page Makeover Clinic: HelenGraves.com
  5. Landing Page Makeover Clinic: Last10Pounds.com
  6. Landing Page Makeover Clinic: HireAHelper.com
  7. Landing Page Makeover Clinic: EMKPress.com
  8. Landing Page Makeover Clinic: Mindmap-Ebook.com
  9. Landing Page Makeover Clinic: Steve-N-Lee.com
  10. Landing Page Makeover Clinic: The Four Ps of Podcasting
  11. Landing Page Makeover Clinic: HowtoWriteBio.com
  12. Landing Page Makeover Clinic: RealEstateClientReferrals.com

Zijn er lezers die goede ervaringen hebben met het inzetten van landingspagina’s? En wordt er veel geoptimaliseerd? Of is het enkel bouwen, live zetten en wachten?

Wees duidelijk in je landingspagina doel

Ik heb zelf wisselende ervaringen met landingspagina’s. Wat ik gemerkt heb is dat het duidelijk voor je bezoeker moet zijn wat het doel is van de landingspagina; wat er van de bezoeker verwacht wordt. Wanneer je veel opties aanbiedt omdat je zelf ook niet exact weet wat je zou willen dan zal je zien dat de verwachtte conversies uitblijven. Het doel zal pas voor de bezoeker duidelijk worden als jij zelf goed weet wat het doel moet worden en de pagina daarnaar inricht. Bezoekers, weigeringspercentage, tijd op de pagina en conversies (conversiepercentage) zijn de meetgegevens die je nodig hebt om het succes te kunnen meten. Een hoog weigeringspercentage en/of een lange tijd op de pagina en een laag conversiepercentage geeft bijvoorbeeld aan dat het doel voor de bezoeker niet duidelijk is. Actie is vereist!

Lees meer: Het artikel op CopyBlogger

Dit artikel staat in dossier:
Vind meer artikelen over:

8 reacties


Helder artikel, hoewel ik graag nog wat meer uitleg had willen zien en niet alleen links.

Mijn ervaringen met landing pages zijn wisselend. Ik ben het inderdaad met je eens dat je op een landing page heel goed kan sturen en daardoor je pagina beter kan optimaliseren. Echter heb ik vaak genoeg meegemaakt dat mensen meer informatie wilden hebben en dus dieper de site ingaan. Het hele effect van een landing page is daarmee weg.

Wij hebben hier een aantal analyses op gedaan en zien dat we betere resultaten boeken met het direct naar binnen sturen van verkeer naar de site dan hiervoor een landing page in te zetten.

In het verleden zijn wij heel actief met landing pages geweest, maar de laatste maanden hebben wij de meeste van deze pagina’s verwijderd.


@Mark, dank voor je reactie. Het effect wat jij beschrijft herken ik ook (dat het beter werkt om mensen direct naar de site te sturen ipv gebruik te maken van een landingspagina), maar ik vraag me dan ook gelijk af of dat niet aan de landingspagina ligt? Moet je hem dan juist niet gaan optimaliseren? Ik hoor ook nog wel eens dat mensen een soort landingssites maken, zeg een soort microsites, waarbij de bezoeker én alle informatie, én het doel kan bereiken (bijvoorbeeld een procuctaanvraag). Resultaten heb ik alleen niet :(

Sander Idzerda | 30 juli 2008 om 11:35

Optimalisatie van een dergelijke pagina kun je best breed zien. Voorbeeld: Best veel sites zitten SEO-technisch niet helemaal lekker in elkaar. ;)
Het creëren van seo geoptimaliseerde landingspagina’s kan op deze manier dienen als lapmiddel om toch te zorgen voor veel ‘natural’ verkeer via zoekmachines naar voor jouw belangrijke onderdelen, zonder de gehele site te moeten herontwerpen.


@Reinout: we hebben ook een tijd getest met micro sites en hebben daar wel goede resultaten mee geboekt. Alleen het werk wat je er aan had was gewoon te veel. We hebben er toen uiteindelijk voor gekozen om de bezoeker direct in de site te sturen. Het verschil in conversie met de mini sites was minimaal.

@Sander: Ik zie het SEO verhaal hier helemaal los van. Ik zie een landing page als een pagina waarop mensen vanuit een betaalde campagne op terecht komen. Maar ook voor SEO zou ik niet kiezen voor een landing page. Mijn idee is om de site dan in zijn geheel te optimaliseren en niet alleen voor 1 onderdeel kiezen (onze sites zijn trouwens wel SEO geoptimaliseerd).


@Sander Wat je zegt klopt, @Mark, wat jij zegt klopt ook :) Het verschil zit hem erin dat je liever niet op landingspagina niveau optimaliseert (@Mark), maar wanneer je site geen mogelijkheden biedt voor optimalisatie, dan zou je een voor SEO geoptimaliseerde landingspagina daar wel voor kunnen gebruiken (@Sander). Het heeft ook niet mijn voorkeur, maar soms is het beter er wel gebruik van te maken omdat je anders de posities niet kunt halen die je wel wílt halen. Denk hierbij aan een CMS dat geen SEO vriendelijke output genereert en waarbij het traject ter vervanging van het CMS bijvoorbeeld te duur is of te lang duurt. De landingspagina is dan een pagina die eruit ziet als een pagina alsof hij écht onderdeel uitmaakt van de site, maar waar autonoom bezoek lastig op kan komen (je moet er natuurlijk wel naar linken, maar het is geen onderdeel van je standaardnavigatie, in elk geval zo zie ik het uitgevoerd worden).

@Mark Interessante uitkomst en vervolg. Ik ben benieuwd of andere mensen/partijen dezelfde resultaten zien. Volgens mij zijn er ook genoeg voorbeelden van succesvolle initiatieven (landingspagina’s/microsites). Maar wellicht is dit erg productafhankelijk/doelgroepafhankelijk…


Ik sluit me aan bij de conclusies dat je beter de site zelf kunt optimaliseren, zowel op SEO -vlak als op conversies. Ik zie landing pages echt als een middel voor tijdelijke promoties of als alternatief voor sites die zelf niet geoptimaliseerd kunnen worden (voor wat voor reden dan ook).

Een belangrijk aspect dat hier in meeweegt is het verwachtingspatroon van de gebruiker. Internetters zijn inmiddels gewend aan de opbouw van websites en willen ook echt op een website uitkomen. Een landing page, indien als zodanig herkend, word vaak (terecht) als marketing valkuil gezien, waarna bezoekers of weggaan of proberen op de echte website van het bedrijf te komen. Dan moet je een goede site hebben, met een geoptimaliseerde clickflow en de juiste calls-to-action (om meteen maar even met wat jargon te gooien).


Die opgesomde landing page makeover clinics van copyblogger zijn echt een aanrader om te lezen. Leer je veel van, Reinout, dank voor het delen. Wat ik wel mis zijn de cijfers. Wat leveren de verbeteringen op. Theorie is leuk, praktijk is king.


Goed verhaal en alle doorlinks naar meer informatie over landingspagina’s

Plaats een reactie | Houd u op de hoogte van reacties via e-mail

* Verplicht in te vullen

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.

Door:

Medeoprichter webanalisten.nl en in het dagelijks leven in te huren als afdelingshoofd, conversie en/of seo specialist.

  • Aantal woorden: 587

  • Aantal tweets: 3

  • Aantal reacties: 8

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al Fluid Surveys?

Lees meer over Fluid SurveysAangeboden door AboutAnalytics