10 tips voor een dashboard met impact

In mijn eerste post meteen maar iets onmisbaars voor iedere web analist; een dashboard. Een goed dashboard verschaft informatie, geeft inzichten en zet aan tot actie. En is ook nooit helemaal af, is mijn ervaring. 

Maar hoe kom je nu zover dat er iets met jouw dashboard wordt gedaan? Vanuit de praktijk geef ik graag een aantal tips.

1. Laat statistieken zien met impact

Wil je iets teweeg brengen? Laat dan statistieken zien die (in)direct impact hebben op het succes van de website. En dus kritisch zijn voor de organisatie. Op deze manier krijg je aandacht en kan jouw dashboard aanzetten tot actie. Zo lijken bijvoorbeeld CTR’s op interne banners interessante statistieken. Maar mijn ervaring is dat ze niet veel invloed hebben op het uiteindelijke succes van een website. Laat ze dus achterwege en verspreid deze informatie op een andere manier.

2. Verdeel statistieken in begrijpelijke brokken

Door alles op een hoop te gooien, ontbreekt het overzicht om inzichten te kunnen krijgen. Groepeer daarom soortgelijke statistieken en deel het dashboard in begrijpelijke brokken voorzien van kopjes. Denk bijvoorbeeld aan het e-prover model voor een indeling: bereik > komen > kijken > kiezen > actie > terugkomen.
e-prover model

3. Begin met een template

Om vliegend van start te gaan, kan het handig zijn een template te gebruiken. Hiervan zijn genoeg voorbeelden te vinden op Enterprise-dashboard.com en op Dashboardspy.com. Door veel naar bestaande templates te kijken, kom je vanzelf op ideeën toepasbaar voor jouw dashboard.
voorbeeld dashboard 

4. Maak je dashboard visueel (en vermijd tabellen)

Smileys
Hoe staan we ervoor? Een vraag die je misschien vaak krijgt. Je dashboard moet daarom snel antwoorden kunnen geven. Je ontkomt dan niet aan het toevoegen van visuele elementen. Ikzelf gebruik smileys om te laten zien of het goed of slecht gaat, omdat het ook een gevoel weergeeft.  Met een excel formule en voorwaardelijke opmaak kun je de smileys automatisch laten veranderen. Maar er zijn ook nog genoeg andere iconen (ppt.).

5. Plaats statistieken in een context 

Statistieken alleen zeggen niks. Door ze in een context te plaatsen krijgen ze pas echt betekenis. Bijvoorbeeld door statistieken in de tijd te volgen of door ze af te zetten tegen doelstellingen of concurrenten/vergelijkbare organisaties (benchmarking).

6. Geef inzichten en aanbevelingen

Jouw collega’s willen ook graag weten hoe een rode smiley groen wordt. Je zult dus meer moeten doen dan alleen het laten zien van statistieken. Goede inzichten en aanbevelingen helpen de organisatie verder. Maak daarom ruimte voor een tekstblok bovenin je dashboard waarin je inzichten geeft en aanbevelingen doet.

7. Maak het passend op een A4’tje of A3’tje

Als je dashboard meer dan 1 pagina omvat, ga dan terug naar punt 1. Een dashboard met meer dan 1 pagina is een rapport. En collega’s zullen minder tijd hebben om een rapport te lezen.

8. Geef al wat weg bij de distributie

In de meeste gevallen zal de distributie van dashboards via email lopen. Geef dan alvast in de email enkele belangrijke inzichten prijs. Maar nog niet alles. Hopelijk zal het de ontvanger prikkelen jouw dashboard te openen.

9. Pas je dashboard constant aan

In de tijd passen we onszelf aan. Wie loopt er nu nog met kleding uit de jaren ’80?
Zo zal het ook met dashboards gaan omdat de doelstelling van de website veranderd, nieuwe mensen in de organsatie komen, of omdat we slimmer worden. Pas daarom constant je dashboard aan a.d.h.v. de omgevingsfactoren. Zo houd je je dashboard relevant, fris en uitnodigend genoeg voor anderen om door te nemen.

10. Organiseer een dashboard overleg

Door alleen een dashboard rond te sturen, zul je anderen niet snel in beweging kunnen krijgen. Een dashboard heeft altijd uitleg nodig en vaak een overtuigend betoog. Organiseer daarom een overleg met collega’s uit verschillende disciplines:

  • een eindverantwoordelijke voor de doelstelling van het kanaal internet
  • een internet marketeer die zorgt voor voldoende bezoekers
  • een retention marketeer die zorgt voor voldoende herhaal bezoeken
  • een technisch persoon voor de performance van de website
  • een content manager
  • en wellicht nog anderen…

Met hen wordt in het overleg informatie en inzichten gedeeld, zodat gewenste acties meteen besproken kunnen worden.  Je zult verder zien dat iedereen door zijn of haar bril naar het dashboard kijkt. En daarmee neemt ook het aantal inzichten toe.

Ikzelf ben voorstander om datavisualisatie toe te passen, om nog meer impact teweeg te brengen. Producten als Xcelsius voorzien in deze behoefte. Zie ook een geweldige presentatie op TED over het onderwerp datavisualisatie.
The best stats you´ve ever seen 

En om de lezer van de dashboard zelf in te laten zoomen op detailinformatie (door middel van hyperlinks of wat dan ook) wanneer hij/zij dit wil.

Ik ben benieuwd naar de tips die jullie hebben…

Reacties (7)

  1. André, gefeliciteerd met je eerste artikel. Dank voor het delen van je inzichten. Goede data visualisatie is in de gehele webanalyse zeer belangrijk voor het begrijpen van gegevens / krijgen van zichten, maar bij dashboards al helemaal. Om door te stappen van inzicht naar oplossing en vooral actie zijn wekelijkse meetings een must. Pak 1 simpel ding aan, los op en bespreek de week er na de resultaten (ook als deze negatief zijn!)

  2. Prima artikel met goede tips om – naast er bruikbare informatie uit te halen – ook meer draagvlak te realiseren in je organisatie, wat naar mijn ervaring vaak nodig blijkt.

  3. Goede lijst! Bedankt voor de links.

    Een tip die ik nog kan toevoegen is:
    Vermijd de default Excel grafieken.

    Zowel qua kleur als layout zijn deze grafieken, vooral in XL 2003, vaak heel onduidelijk.
    Hanteer de principes van Stephen Few, http://www.perceptualedge.com, bij het presenteren van visuele informatie. De aanpassingen zijn simpel en het resultaat is bruikbaar en prettig leesbaar.

    Je kunt Excel ook eenvoudig optimaliseren met de add on Micro Charts. Zij hebben kleine grafieken in de stijl van Few, die je zo kunt toevoegen aan Excel. Kijk voor meer informatie op: http://www.business-spreadsheets.com/solutions.asp?prod=256

  4. De gapminder ( http://www.gapminder.org ) software van Hans Rosling (van de genoemde TED presentatie) is al in 2007 aangeschaft door Google (je kunt er hier zelf mee spelen: http://www.gapminder.org/world), maar recentelijk kun je dit in Google Spreadsheet ook gebruiken: http://www.gapminder.org/blog/gapminder-foundation-blog/make-your-own-graph-google-announces-motion-chart.html

    Binnen Google Spreadsheet ook nog een leuke funnelfunctie via het blog van Andre zelf gevonden:
    http://andredominicus.blogspot.com/2008/04/blog-post_21.html en via http://dbmforum.nl/20080416/google-spreadsheets-de-nieuwe-tool-voor-analisten/ kwam ik toen op: http://code.google.com/apis/visualization/documentation/gadgetgallery.html en daar zie ik opeens een hele berg datavisualisatie gadgets. Wow. Dat moet nog eens een mooi artikel worden hier. Ik ga eens spelen met visualisatie binnen Igoogle en Google spreadsheet.

  5. Mooi artikel Andre en dank allemaal voor de nuttige links. Dit gaat mij zeer zeker helpen om de huidige reports te vertalen naar funky dashboards en belangrijkste het tonen van actionable insights.

  6. Nog een aanvulling je webdata kan je ook actionable maken met geluid. Wij hebben een smartboard ( http://www.smartboard.nl/pages/producten/smartboard/index.php ) hangen met real tim de online data en KPI dashboards. We hebben tevens hieraan gekoppeld dat er een geluid per product afgaat wanneer er een online aanvraag is voor het product. Wanneer het stil is op de afdeling wordt er gevraagd hoe dit kan er wordt er actie ondernomen. Voor elk product (totaal acht producten) hebben we een ander geluid. Kortom sluiten we online een autoverzekering dat scheurt er bij ons op de afdeling een auto langs en bij een zorgverzekering horen we een ambulance. Ik heb gemerkt dat dit een zeer effectieve en vooral ook leuke manier is om actie op basis van je online data te creeeren.

Reacties zijn gesloten.