10 tips om winnende testen te ontwerpen

De mogelijkheid om snel de voorkeuren van je bezoekers te leren kennen en je website hieraan aan te passen is een van de belangrijkste redenen dat website testen en website optimalisatie de laatste tien jaar door steeds meer organisaties omarmd zijn. Een andere reden zijn de tools die je kunt gebruiken om onderzoek te doen ter voorbereiding op een grote verandering van je website. De belangrijkste reden voor de meeste organisaties om te beginnen met testen is echter dat testen kan leiden tot verbeteringen aan je website die direct te vertalen zijn in stijgende verkopen.

Het digital marketing team van Adobe Omniture deelt 10 top tips om winnende tests voor jouw website te ontwerpen.

Tip #1: Wees er zeker van dat de pagina die je wilt gaan testen significant verkeer heeft

Dit mag misschien voor de hand liggend lijken, maar er zijn twee belangrijke nuances. Ten eerste, “significant verkeer” betekent niet dat je alleen je homepage kunt testen. Tegelijkertijd zien we dat het vaak gebeurt dat wanneer teams met een testprogramma beginnen, ze vergeten om het verkeer voor de verschillende pagina’s te controleren. Hoeveel unieke bezoekers heeft de pagina? Wat is de conversion rate van de pagina? Alleen als je die cijfers hebt, kan je anticiperen hoe lang je een test moet draaien voordat je met zekerheid de test kunt afronden. Zorg dus dat je die cijfers van tevoren weet.

Tip #2: Wees er zeker van dat de pagina die je wilt gaan testen relevant is voor het conversie event dat je probeert te verbeteren

Als je een e-commerce web­site hebt en je voornaamste conversie event is een online aankoop, wees er dan zeker van dat de pagina die je test onderdeel is van de aankooptrechter, of in ieder geval een die door bezoekers regelmatig bezocht wordt als onderdeel van hun onderzoeks- en aankooppad.

Tip #3: Het pagina-element dat je wilt testen moet opvallen op de pagina

Pagina’s variëren drastisch, van minimalistisch en spik en span tot pagina’s met een groot aantal elementen op een pagina die oneindig omlaag lijkt te scrollen. De opvallendheid van elementen is subjectief en soms lastig in te schatten, maar hier zijn een paar richtlijnen. Ten eerste wil je het liefst het element dat je wilt testen boven de vouw plaatsen, ongeacht de schermresolutie of het apparaat van de bezoeker. Vervolgens moet je, als je een pagina hebt met veel verschillende elementen, er voor zorgen dat het te testen element groot genoeg of prominent genoeg geplaatst is. Je wilt wel dat veranderingen aan dit element opvallen bij bezoekers.

Tip #4: Alternatieve ervaringen moeten wel op een betekenisvolle manier anders zijn

Een veelgemaakte fout in een organisatie is om te veel te blijven hangen in “zo doen we het hier”, of om in conflict te raken met de ‘merkpolitie’. Het testteam moet er altijd naar streven om alternatieve content te maken die betekenisvol en met impact anders is dan de standaard content. Een opmerkelijk voorbeeld om dit punt te benadrukken: als je gaat winkelen voor een nieuw tapijt voor in je woonkamer, dan heb je een veel minder sterke reactie als je kiest tussen lichtgetint, medium getint of een donker getinte kleur dan wanneer je kiest tussen wit, oranje of paars tapijt. Het is misschien wat extreem, maar het illustreert wel waarom het belangrijk is om te streven naar iets met een impact wanneer je een alternatief ontwerpt.

Tip #5: Zorg er voor dat de organisatie de winnende test ook durft te gebruiken

Succesvolle testorganisaties geloven in het concept van testen. Gebaseerd op een solide basis van data kunnen ze de winnaar bepalen en zijn gretig en gewillig om zich sterk te maken om de winnende beleving ook daadwerkelijk live te zetten wanneer de resultaten binnen zijn. Als jouw organisatie nog maar net bezig is met testen en mogelijk nog niet volledig overtuigd is van de voordelen, dan is het het beste om te beginnen met kleinere en simpelere tests.
Kruip > Loop > Ren

Tip #6: Als je target, zorg er dan voor dat je al je segmenten dekt

Als je een segmentatiestrategie gebruikt om de content op je website aan je bezoekers te tonen, wees er dan zeker van dat de pagina die je gaat testen ook voldoende bezocht wordt door je getargete segment om de test significant te maken.

Tip #7: Test gedeeltes van je site die afwijken van de best practices

Hoewel je er in sommige gevallen achter kunt komen dat jouw bezoekers de voorkeur geven aan een ervaring die anders is dan de best practice, is het advies om je toch altijd aan de huidige best practices te houden. Gebruik testen om te bewijzen of in sommige gevallen bezoekers van je website andere voorkeuren of gedrag vertonen. Terwijl web­sites en apparaten sneller dan ooit veranderen, is het al een uitdaging op zich om de best practices bij te houden.

Tip #8: Test zo dicht mogelijk bij de “doel-conversie pagina”

Het testen van een pagina die zo dicht mogelijk bij de uiteindelijke conversie pagina zit, kan een impact hebben op je resultaten. Als je een e-commerce site hebt, dan is dat vlak voor bezoekers op “Aankoop afronden” klikken. Als je een financieel product verkoopt is het de pagina waar prospects hun aanvraag indienen. Het kost tijd voor een organisatie om de tools en processen voor het testen te leren kennen en deze ten volle te kunnen toepassen. Omdat deze funnels of pagina’s van levensbelang zijn voor de organisatie, moet er vertrouwen zijn in het testprogramma voordat veel organisaties zich comfortabel voelen met testen. Maar als je eenmaal zover bent, dan zullen deze tests grootste impact kunnen hebben.

Tip #9: Houd rekening met het device van de bezoekers

Terwijl het gebruik van smartphones en tablets steeds meer toeneemt, moeten organisaties gaan denken over hoe ze de behoeftes van deze verschillende belevingen het beste kunnen dienen. Eén aanpak is om iets flexibels te ontwerpen dat goed werkt op alle com­put­ers, telefoons en tablets. Een andere aanpak is om verschillende ervaringen te ontwerpen -twee of drie- voor deze scenario’s. Bekijk de gegevens van de pagina die je wilt testen en bepaal welke aanpak het meest logische is voor jouw organisatie voor deze pagina.

Tip #10: Zorg dat de test haalbaar is

Nadat je alle aspecten voor het ontwerpen van een test hebt overwogen, kan een testplan ineens heel complex worden. Afhankelijk van waar jouw organisatie staat op testgebied en hoe goed jouw team kan ontwerpen, coderen, uitvoeren en analyseren, moet je bereid zijn om de omvang en complexiteit van een test terug te brengen als het er op lijkt dat je iets te ambitieus bent geworden. Als je de test nooit kunt lanceren, dan kan je ook de impactvolle verbeteringen niet brengen. Zoek de balans tussen aspiraties van het team en de realiteit van je huidige middelen en mogelijkheden.

Reacties (2)

  1. Toevoeging. Formuleer altijd een hyptohese, zodat het geen stand-alone test wordt.

    Je wilt namelijk ook onderbouwd een vervolgtest kunnen uitvoeren. Zodat testen structureel wordt binnen jouw organisatie!

    Dus niet content/visuals op de site plaatsen, omdat de marketeer, dat zo gaaf vindt, maar onderbouwd via kwalitatieve/kwantitatieve testen

  2. Interessante lijst en een goede tip 10.

    Tip 11 De toevoeging van Gerard hierboven is ook zeker interessant gezien het feit dat je ook het geheel toetsbaar wil maken, een lange termijn visie wil hebben en daarnaast het (eigen) handelen beter wil beoordelen (evalueren). Zonder hypotheses gaat dit niet lukken.

    Tip 12 Daarbij is het belangrijk om rekening te houden met grote trends, zoals tip 9 enigszins voor mobile devices duidelijk maakt. Gezien het proces van testen en aanpassen tijd kost, zal je hiermee rekening moeten houden.

Reacties zijn gesloten.