serif-vs-sans-serif

20 copywriting tips om je content te optimaliseren

Verleid jouw online bezoekers met begrijpbare, gebruiksvriendelijke en doelgerichte content. Doe ook zeker je voordeel met psychologische bevindingen om je klanten nog beter te begrijpen.

Ik geef je 20 gemakkelijke (soms overduidelijke) copywriting tips. Je content moet je altijd blijven optimaliseren en het kan zo makkelijk zijn.

  1. Bewijs wat je zegt

    Om geloofwaardigheid op te bouwen moet je bij alles wat je beweert ook bewijs geven. Alleen maar zeggen dat je goed bent in persoonlijk contact is niet voldoende. Laat het zien. Bewijs het. Is jouw waardepropositie dat je met deze dienst geld of tijd gaat besparen? Laat dan bijvoorbeeld een review zien van een klant die dit heeft beweerd. Is snelheid een belangrijke USP van jouw product? Zorg dan ook voor een snelle website. Ons brein maakt snel verbanden dus zorg ervoor dat deze verbanden positief ervaren worden.

  2. Gebruik tussenkopjes en opsommingen

    Je bezoekers scannen veel informatie op je website. Zij kunnen beter een pagina op waarde schatten als je ze daarbij helpt met tussenkopjes en opsommingen tussen de lappen tekst door. Je bezoekers zien waar een stukje tekst over gaat, kunnen dit overslaan als ze willen en doorgaan naar stuk wat hen het meest interesseert.
    Jakob Nielsen heeft hier interessant onderzoek naar gedaan.

  3. Opsommingen versus doorlopende tekst

    Opsommingen met opsommingstekens worden 15% meer bekeken dan zonder opsommingstekens. Als je een tekst nog een keer doorleest en je ziet woorden als ‘ten eerste’ en ‘ten tweede’ staan, maak er dan heel snel opsommingen van. Ook de voordelen bij een product of dienst komen beter tot zijn recht bij het gebruik van opsommingen.

    Conversie optimalisatie
    De test met Suzuki is uitgevoerd door mijn Belgische collega’s bij AGConsult.

  4. Tekst in HOOFDLETTERS

    Woorden, titels etc. kun je extra aandacht geven door ze in hoofdletters te zetten. Het is bewezen dat hier 29% vaker naar wordt gekeken. Niet te vaak doen natuurlijk.

  5. Gebruik duidelijke kopjes

    Het is leuk om een doordenkertje of een citaat als titel te gebruiken, maar weet men dan waar het over gaat? Nee. We zijn soms veel té creatief bezig en vergeten het ware doel en de doelgroep uit het oog. Duidelijkheid gaat altijd voor.

  6. Schrijf korte paragrafen

    Mensen kunnen over het algemeen maar kort ergens hun aandacht op focussen. Houd het dus kort en krachtig.

  7. Gebruik een goed en groot lettertype

    Te kleine letters lezen is niet fijn, helemaal niet op een beeldscherm waar verschillende lichtinvallen op kunnen vallen. Zet je content eens in een wat grote lettertype en test het uit. Ook komt het Sans lettertype vaak beter uit de bus dan een Sarif lettertype. Sans heeft een prettig boller lettertype.
    serif-vs-sans-serif

  8. Gebruik niet te lange zinnen

    Om er achter te komen of een zin lekker loopt moet je de tekst eens hardop voorlezen. Als je ergens struikelt dan kun je de zin beter herschrijven. Vaak zijn dit dan te lange zinnen.

  9. Combineer korte met lange zinnen

    Gebruik korte en langere zinnen door elkaar heen. Altijd leuk wat afwisseling en het zorgt voor een prettige leesbaarheid.

  10. Wij, wij, wij

    Controleer je teksten op de woorden wij, we, ik of je bedrijfsnaam. Zie je dit vaak terug in je teksten? Dan ben je teveel over jezelf aan het vertellen en dat is nu juist niet de bedoeling. Je moet in de voordelen van je klant praten.

  11. Laat je teksten door iemand anders controleren

    Zelf zit je er op een gegeven moment te diep ingezogen en zie je geen verbeterpunten meer terwijl deze er zeker nog wel zijn. Een uitleg geven over je eigen product is moeilijk. Je legt het vaak te moeilijk of met teveel woorden uit zodat niemand het meer begrijpt.

  12. Weghalen van content zonder betekenis

    Woorden zonder enige betekenis die geen enkel nut hebben in je verhaal kun je beter weghalen. Dit geldt ook voor afbeeldingen. Afbeeldingen moeten een doel hebben of de geschreven content ondersteuning bieden. Het moet niet zo zijn dat je de pagina vult met afbeeldingen alleen om de pagina te vullen.

  13. Want vs. omdat

    Gebruik in je communicatie- en marketinguitingen het woord ‘omdat’ in plaats van ‘want’, omdat dit vaak de overtuigingskracht van je boodschap verhoogt.
    want versus omdat
    want versus omdat

  14. Passieve copy vs actieve copy

    ‘Dit product kan gebruikt worden voor..’ of ‘Dit product gebruik je voor..’. De eerste zin leidt tot twijfels terwijl de tweede zin actief vertelt wat je met dit product doet. Gebruik dus altijd actieve copy.

  15. Geen jargon en acroniemen

    Je bezoekers weten altijd minder van je bedrijf en je producten/diensten af dan jij. Pas dus op met het gebruik van jargon en andere zakelijke termen en afkortingen. Het is bewezen dat je met een groep 8 niveau van schrijven de meeste mensen positief benaderd.

  16. Schrijven voor je moeder

    Denk aan één persoon wanneer je een tekst gaat schrijven en doe alsof je deze tekst alleen aan deze persoon schrijft. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld je moeder. Begrijpt mijn moeder nu wat ik bedoel als ik dit zo neerzet?

  17. Voorzichtig met de bijvoeglijke naamwoorden

    Fantastische, beste, frisse, foutloze, mooie etc. Bijvoeglijke naamwoorden worden te vaak gebruikt en werken vaak averechts. Houd het simpel en geloofwaardig. En als je toch een bijvoeglijk naamwoord gebruikt bewijs het dan ook. Zie tip 1.

  18. Copy in andere woorden

    Gebruik niet alleen maar woorden om iets uit te leggen. Combineer het met video, graphics, foto’s en afbeeldingen. Laat het wel altijd een doel hebben.

  19. Gebruik werkwoorden

    Maak goed gebruik van werkwoorden. Dit zet meer mensen aan tot een bepaalde actie. De actie die jij graag wilt dat ze uitvoeren. Uit een onderzoek waar tienduizenden tweets zijn onderzocht kwam naar voren dat tweets met werkwoorden een hogere doorklik hebben. Ook onderstaande CTA met het werkwoord TRY zorgde voor 15% meer klikken.
    gebruik werkwoorden
    Een test uitgevoerd door Optimizely.

  20. Wat betekent dit voor mij?

    Dit is de vraag die je bezoekers aan zichzelf stellen, bewust of onbewust zijn ze op zoek naar antwoorden. Ze willen weten hoe zij gelukkiger kunnen worden als ze jouw product/dienst gaan aanschaffen. Vertel dus wat de waarde voor de klant is. Gebruik daarbij alle tips die ik je hierboven heb gegeven.

 

Reacties (5)

  1. afoekema@gmail.com'

    Tone of voice cq consistentie in het gebruik van ‘je’ of ‘u’ in websites is ook vaak een dingetje wat ik vaak uiteenlopend vind.

  2. gerard@digitalanalisten.nl'

    Dank voor je kennisdeling Amanda. Een vraag. Uit welk onderzoek is dit gebleken?

    Woorden, titels etc. kun je extra aandacht geven door ze in hoofdletters te zetten. Het is bewezen dat hier 29% vaker naar wordt gekeken.

  3. ppvanham@gmail.com'

    Over het algemeen helemaal er mee eens, toch denk ik dat je b2b wel juist wel jargon kunt gebruiken. Ik denk dat het lastige is dat er geen one size fits all is.

Reacties zijn gesloten.