3 oorzaken van data vervuiling en hoe dit tegen te gaan

De afgelopen jaren hebben data analisten meer en meer te maken met een probleem dat vaak slechts een nagedachte is, en waar je vaak pas te laat achter komt: data vervuiling. Robert Miller schrijft voor Clickz.com waarom hij gelooft dat data vervuiling snel opkomt en wat je kunt doen om je data schoon te houden.

data polution

Oorzaak 1: Innovatie

Digitale analytics evolueert heel snel. Nieuwe tracking en targetting functionaliteiten worden constant toegevoegd aan analytics tools. De methodes die we gebruiken om dingen als de prestaties van campagnes en gebruikersinteractie te tracken zijn ook vaak veranderd. Voor de meeste organisaties is deze innovatie moeilijk bij te houden.

Oplossing: Documentatie

Ik weet het, het is een vies woord. Documentatie is saai, er gebeurt niets en er zijn wel tien andere dingen die je lieve wilt doen. Maar het bijhouden van goede documentatie van de tracking methodes die je hebt ingezet zal je helpen wanneer iemand binnen de organisatie wil weten hoe iets getrackt wordt of waarom het op een bepaalde manier is ingezet. Met de steeds grotere inzet van tags is het ook belangrijk dat je weet welke tag waar staat, waar heen gaat en wat trackt.

Als je dit wilt verkopen binnen je organisatie moet je proberen de term ‘documentatie’ te vermijden. Gebruik in plaats daarvan de term ‘analytics richtlijnen’. Mensen zijn gewend om binnen merk richtlijnen te werken en het is voor hun dan ook makkelijk om in mee te gan dan in een algemene term als documentatie.

Als je serieus bent over het schoon houden van je data, zorg je dat je mensen hebt die zich specifiek richten op wat voor data binnen je organisatie wordt gecreëerd en hoe het wordt gebruikt. Het is misschien een investering, maar wel een die zich op de lange termijn terugbetaalt.

Oorzaak 2: Tagging is makkelijk toegankelijk

Tag management systems worden steeds breder in gebruik genomen, en nu de kosten en de vereiste vaardigheden voor het gebruik ook geen barrière meer vormen, zal deze technologie waarschijnlijk alleen maar nog meer gebruikt gaan worden. Begrijp me niet verkeerd, dit is een hele goede ontwikkeling, maar we moeten wel goed op blijven letten wat onze organisatie precies doet met deze tools. Net als met de opkomst van content management systems, zijn tag management systems tools enorm waardevol, maar moeten ze wel door de juiste mensen beheerd worden.

Oplossing: Toolbeheer

Wees er zeker van dat iemand verantwoordelijk is voor het beheer van deze systemen en voor de documentatie en merkrichlijnen, en kies die persoon goed uit. Een goede bron zou iemand zijn die begrijpt dat de organisatie verschillende tags en tracking codes nodig heeft, maar ook de technische kennis bezit om te begrijpen hoe de inzet van verschillende tags je website zou kunnen beïnvloeden. Andere behulpzame bronnen zijn consultancy bureaus die kunnen helpen om je eigen team te trainen in het correct gebruik.

Oorzaak 3: Er is veel vraag naar ons

Ons zijnde de vakbroeders en -zusters in analytics. Zoals ik al eerder zei, is het digitale analytics landschap constant aan het evolueren, wat betekent dat de behoeften van analisten in dat landschap ook  constant aan verandering onderhevig zijn. Goede analisten en implementatie specialisten die deze veranderingen goed bijhouden en problemen op blijven lossen met gebruik van de meest recente analytics technologieën hebben het voor het uitkiezen in hun carrière. Dit betekent dat de industrie blijft groeien en daarmee waarschijnlijk ook de analytics afdelingen binnen organisaties.

Oplossing: Training, uitdagend werk en documentatie

Een gemeenschappelijk kenmerk van goede webanalisten is nieuwsgierigheid. We willen weten waarom dingen op een bepaalde manier gebeuren, of waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen. We zijn ook gewend om constant te leren. Wanneer het werk saai of voorspelbaar wordt, zijn die e-mails van recruiters ineens een stuk interessanter.

Echter, zelfs met goede training en uitdagend werk zullen de meeste analisten niet hun hele carrière bij één organisatie  blijven. Wees altijd voorbereid op een mogelijk vertrek door goede documentatie en richtlijnen die altijd up-to-date zijn. Mocht een van de belangrijkste leden uit je team dan toch op een dag weggaan, sta je niet met de handen in het haar je af te vragen hoe alles nu is ingesteld.

Deze maatregelen zullen zeker niet al je problemen oplossen, maar zijn een goed begin om in ieder geval een stabiele basis te creëeren. Hebben jullie nog goede tips om datavervuiling tegen te gaan?