5 optimalisatie lessen die we kunnen leren van amazon.com

Amazon.com is niet alleen de grootste online winkel ter wereld, maar ze zijn ook pioniers op het gebied van website testen; ze deden dit zelfs al voor er officiële testing tools bestonden! Ze realiseerden al snel wat de voordelen waren van het tweaken van hun websites om de omzet te verhogen, en dit is nog steeds een belangrijk onderdeel van hun business. Velen zijn het er ook mee eens dat dit testen een grote rol heeft gespeeld in het succes en de dominantie die zij online kennen (naast hun fantastische klantenservice). In een artikel van RichPage.com delen zij vijf tips wat je kunt leren van amazon.com over website testen.

1. Ze zijn continu aan het testen!

Amazon.com test meerdere dingen tegelijk en lanceert vrijwel nooit iets zonder dat ze de impact hiervan eerst getest hebben. Veel websites doen dit niet en lanceren vaak nieuwe features of redesigns zonder het te testen, alleen omdat hun user experience-team denkt dat het beter zal werken. Soms wordt de website hierdoor alleen maar slechter. Testen is voor Amazon ook niet slechts een eenmalig project; het is onderdeel van hun cultuur en organisatie.

2. Ze herhalen hun testen en leren er van

Amazon leert graag van de resultaten van wat ze getest hebben en bouwen voort op hun testen om de conversie nog verder op te drijven. Een voorbeeld hiervan: Amazon heeft hun ‘koop’-knoppen veelvuldig getest. Waarom? Omdat ze er altijd naar streven om beter te worden en zelfs uit dit basisonderdeel nog hogere conversies te behalen. Ze realiseren zich ook dat niet alles dat ze testen een verbetering zal zijn, maar ze leren er van als dit niet zo is!

3. Ze zijn niet bang om radicale nieuwe testideëen te bedenken

Veel online ondernemingen zijn wat terughouden om te veel dingen tegelijk te veranderen. Amazon echter niet. Ze verschoven zelfs hun navigatie-menu van de bovenkant naar links en inmiddels hebben andere websites dit met succes overgenomen. Het is belangrijk om regelmatig de boel radicaal om te gooien, om ook radicale verbeteringen in je conversie te gaan zien. Ze zijn ook niet bang om iets te testen dat al jaren goed heeft gewerkt; hun originele tab-blad menu was de standaard voor website header navigatie, maar dat weerhield ze er niet van om het te proberen te verbeteren.

4. Ze targetten met hun tests om de website persoonlijker te maken

Een van de dingen die je zou moeten doen tijdens het testen die de grootste impact kan hebben, is het targetten om meer relevante content aan je bezoekers te tonen. Amazon doet dit fantastisch en ze zijn dan ook pioniers op het gebied van cross-selling en het tonen van aanbevolen items. Dit helpt niet alleen om je website meer persoonlijk te maken voor je bezoekers, het resulteert ook in veel hogere conversie-aantallen. Zelfs iets als targeting en het tonen van verschillende content aan nieuwe tegenover terugkomende bezoekers zal een grote impact hebben.

5. Ze realiseren zich dat hun website nooit perfect of af is

Je website moet altijd bijblijven met de nieuwste online trends en features om fris en modern en competitief te blijven, dus je moet altijd verbeteringen testen. Amazon realiseert zich dit maar al te goed en gaat met de tijd mee. Een voorbeeld hiervan is de grote test die zij in september 2011 deden, om het groeiende aantal gebruikers die hun website via tablets bekijkt tegemoet te komen. Erg slim inderdaad en hopelijk realiseer je dat ook jouw website nooit perfect is. Je kunt altijd leren van andere wesbites, zoals Amazon ook doet. Dan kom ik ook aan bij een belangrijke fout om te vermijden:

Waarschuwing: kopieer niet simpelweg wat Amazon doet

Je moet niet simpelweg de veranderingen die Amazon.com op hun website aanbrengt kopieren en er van uit gaan dat dit ook op je eigen website zal werken. Iedere website heeft een verschillend bedrijfsmodel en een verschillend verdienmodel. Een groot deel van Amazon’s inkomsten komt namelijk uit het promoten van gebruikte producten. Je kunt zeker je inspiratie halen uit sommige van hun ideëen, maar lanceer niet simpelweg iets nieuws zonder het eerst getest te hebben. Jakob Nielsen schreef erg goed advies over waarom je niet zomaar beroemde websites moet kopiëren.

Deze waarschuwing in acht genomen is Amazon.com echt een fantastisch rolmodel voor online ondernemingen om hun test-tactieken van te leren.