Bedankpagina´s, meer dan het zwarte gat na de conversie.

BedankpaginaVeel online conversies eindigen op de bedankpagina. Na een informatieaanvraag, aankoop in de webwinkel of een download van een whitepaper volgt een kale pagina met een korte statische tekst. De bezoeker beëindigt vervolgens zijn bezoek aan de website.
Een bedankpagina kan erg waardevol zijn. Een bezoeker heeft immers al een transactie afgerond en is dus al vertrouwd met de website en hij is duidelijk enthousiast over het aanbod. Benut de bedankpagina om de relatie tussen de bezoeker en de website te versterken en vul het zwarte gat van de bedankpagina voor een volgende handreiking naar een tevreden bezoeker.

Tips voor bedankpagina´s van websites
De volgende algemene tips zijn voor iedere website inzetbaar en zorgen ervoor dat je net iets meer uit de conversies weet te halen:

  • Tell-a-friend formulier
  • Inschrijving nieuwsbrief
  • Geef succesverhalen, bijvoorbeeld testimonials
  • Laat weten wanneer ze een antwoord van je kunnen verwachten

Business to Business websites
Om een nieuw zakelijk contact extra kracht bij te zetten is het geen overbodige luxe om een sterkere band te creëren nog voordat het vervolgcontact, zoals een salesgesprek, gaat plaatsvinden. Dit kun je doen door meer geloofwaardigheid te wekken via onderstaande extra contactmomenten. Een whitepaper is bijvoorbeeld niet alleen bijzonder interessant om te lezen, maar toont ook expertise en is iets dat een potentiële klant kan uitprinten en laten zien aan collega´s. De volgende elementen kun je aan de bedankpagina toevoegen om nieuwe zakelijke klanten sterker aan je te verbinden:

  • Recent persbericht van het bedrijf
  • Relevant artikel over het bedrijf
  • Download (gerelateerd) whitepaper
  • Link aan naar de RSS-feed van de website
  • Link naar een LinkedIn of Twitterpagina van het bedrijf

E-commerce websites
Een webwinkel kan na een succesvolle aankoop de bezoeker op vele manieren helpen om de aankoop netjes af te ronden en zelfs nog een goede doorstart te geven. Een bezoeker is vaak nog niet uitgeshopt op het moment dat hij heeft afgerekend. Upselling op een bedankpagina is in Amerika al jaren een succesvolle methode om meer uit converterende bezoekers te halen.
Een e-commerce bedankpagina kun je eenvoudig van meerwaarde voorzien door één of meerdere van de onderstaande elementen toe te passen:

  • Toelichting op hoe de aankoop verder te volgen
  • Coupons voor een volgende aankoop
  • Verkoopgerelateerde producten
  • Speciale weekaanbieding tonen
  • Download catalogus
  • Laat een printje maken van de factuur

Conclusie
Het is essentieel dat de inhoud van de bedankpagina 100% aansluit bij de conversie. Wanneer je een transactie laat volgen door een ongerelateerde aanbieding dan help je de bezoeker er waarschijnlijk niet mee. Geef bezoekers ook niet het gevoel dat ze in een marketingtruc belanden, maar dat je ze verder wilt helpen, zelfs nadat de transactie voltooid is.

Reacties (4)

Reacties zijn gesloten.