benut de kracht van databedreven marketing

Boek review: Databedreven Marketing

Hij is alweer even beschikbaar, maar desondanks wil ik je graag op de hoogte stellen van Danny Oosterveer​ zijn tweede boek ‘Databedreven Marketing’. Ditmaal toegespitst op de marketing professional. Waar ​‘Basisboek Digital Analytics’​ vooral gericht was op de student en meer het accent op data zat, is dit boek meer gericht op de marketing professional en ligt het accent dus ook meer op de marketing kant.

Als je nog studeert of gaat studeren is dit boek de ideale manier om je snel een goed beeld te vormen van het (online) marketing werkveld. Maar ook als je net aan het begin van je carriere staat, kan je dit zeer volledige boek inzetten om je het vocabulair snel eigen te maken om een goede gesprekspartner te zijn voor je stakeholders. Echter is dit bovenal een gedegen naslagwerk waarmee je als marketing professional up-to-date bent van de laatste ontwikkelingen.

“Een goede metric stimuleert je om actie te ondernemen”

Wat aardig dat Danny ditmaal aan mij denkt, bij het bekendmaken van zijn boek. Nog steeds zie ik de noodzaak tot kennisdeling in het bedrijfsleven (en onderwijs) voor digital analytics/marketing. Er zijn regelmatig momenten, dat het lastig uitleggen is waar je mee bezig bent en hoe je aan al je kennis komt. Geloof me! In alle lagen van een organisatie, kan ik iets bespreekbaar maken wat voor mij al jaren vanzelfsprekend is, maar voor veel mensen nog een compleet nieuw fenomeen is. Dit boek kan daar een oplossing toe bieden.

Wat behandelt wordt:

1. Het belang van data voor marketing
  2. Strategie en organisatie
  3. Metrics
  4. Dataverzamelingen
  5. Analyse
  6. Data communiceren
  7. Optimalisatie
  8. Big data
  9. Privacy (met co-auteur Michelle Wijnant)
  10. Hoe word je een data-bedreven marketeer

In hoofdstuk 10 wordt extra de ruimte genomen om het profiel van een databedreven marketeer uit te werken. Welke mindset is er nodig? Welke persoonlijkheidseigenschappen zijn ideaal? Naast analytisch en creatief, durf je ook een beetje de nerd te zijn? En biedt veel falen juist leermomenten? In verschillende levels wordt uitgewerkt in welke mate je kennis en vaardigheden moet hebben. Dus naast harde analysekwaliteiten is het de mix met de zachtere kwaliteiten, waar je het onderscheid kunt maken.

“Maar misschien is het wel zo dat het idee nog nooit is uitgeprobeerd, omdat er nog nooit iemand nieuwsgierig genoeg is geweest om het uit te proberen”

De T-shaped data-bedreven marketeer

Naast de diepte van het marketingvak, is er ook ruimte voor de breedte en persoonlijk ben ik blij dat bijvoorbeeld web performance een plekje krijgt in dit boek. Ik vind het een fantastisch naslag werk en heb niets er op aan te merken. En toch, als ik dan een wens mag uitspreken voor een vervolgboek, dan komt ook web accessibility nog aan de orde. Dit hoort wat mij betreft in de specialisaties binnen dit domein thuis en ervaar ik vaak als een niche die nog te weinig aandacht krijgt, maar wel een grote impact heeft op alle gebruikers van digitale contactkanalen. En als ik een nog relatief onontgonnen gebied kan noemen is dat databedreven communicatie. Daar wil ik nog wel eens een boom over opzetten 🙂

Danny Oosterveer

Nog even over Danny zelf. Danny is oprecht iemand met passie voor zijn vak. Naast dat hij graag op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen, gaat hij vooral de boer op om zijn opgedane kennis te delen. Door de Covid-situatie missen we allemaal het inspiratie opdoen tijdens de gangbare evenementen, maar volgens mij weet hij ook dit zo te vertalen naar een digitale setting. Daarbij draagt hij bij aan het lesprogramma van Saxion Hogescholen en vind ik het persoonlijk altijd enorm schattig als hij iets deelt van zijn werkgever Koninklijke Burgers’ Zoo. Naast theorie, dus vooral ook heel veel praktijkervaring.

Heb je het boek gelezen of ga je hem binnenkort lezen? Dan ben ik benieuwd naar wat je er van vindt. Laat je een reactie achter?