Boekreview: Complete web monitoring van Alistair Croll en Sean Power

Na een tip van Matthew Niederberger ben ik het webanalyse boek Complete web monitoring gaan lezen. Sean Power en Alistair Croll geven hierin een zeer uitgebreide handleiding om actiegerichte inzichten uit je webanalyse te halen. Hoe kun je dit het beste aanpakken?

Leer je gebruikers kennen

Alistair en Sean geven aan, dat je 4 vragen dient te beantwoorden om actiegerichte inzichten te kunnen halen uit je web monitoring activiteiten:

  1. Wat deden je bezoekers?
    Om deze vraag te beantwoorden kun je jouw webanalytics pakket raadplegen. In Google Analytics zijn de bezoekers – en doelpaden zeer geschikt om te zien, hoe jouw bezoekers zich door de site heen bewegen.
  2. Hoe hebben je bezoekers het gedaan?
    Om deze vraag te beantwoorden dien je een analyse op te zetten van de interactie momenten op jouw website. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan het scroll- en klikgedrag van je gebruikers. Tools zoals CrazyEgg en Clicktale kun je inzetten om hierin meer inzichten te krijgen.
  3. Waarom hebben jouw bezoekers het gedaan?
    Via deze vraag wil je de bezoekintentie van jouw gebruiker leren kennen. Dit is veel moeilijker meetbaar dan de keiharde statistieken uit je Webanalytics pakket. Door de bezoeker enkele korte vragen te stellen over de doelen van zijn bezoek aan jouw site, kun je hierachter komen. Online feedback tools zoals 4Suite en Kampyle kunnen je helpen om deze vraag te beantwoorden.
  4. Konden jouw bezoekers hun taak uitvoeren?
    Dit heeft te maken met de basisfunctionaliteiten van jouw website. Waren jouw bezoekers überhaupt in staat om hun taak uit te voeren? Om hierachter te komen dien je testen op te zetten op het gebied van de laadsnelheid en beschikbaarheid van jouw website. Tools zoals Pingdom en Usertesting.com kunnen je hierbij helpen om deze vraag te beantwoorden.

Creëer draagvlak voor webanalyse binnen jouw organisatie

Webanalyse zet je niet binnen één dag op de kaart binnen jouw organisatie. Alistair en Sean geven aan, dat je dit via de onderstaande 4 fasen kunt bereiken:

Fase 1: Technische details

Allereerst dien je ervoor te zorgen dat de basistechniek van de website in orde is. Hoe ziet jouw website eruit via de verschillende browsers?

Fase 2:  Interne analyse van je website

In deze fase leer je jouw bezoekers kennen:

  • Waarom bezoeken ze jouw website?
  • Hoe hoog is het conversiepercentage op jouw website?
  • Wat zijn de belangrijkste bezoek- en doelpaden op je website?

Fase 3: Externe analyse van jouw website

In deze fase breng je in kaart, waar je bezoekers vandaan komen:

  • Via welke kanalen komen de bezoekers op jouw site terecht?
  • Hoe wordt je aanwezigheid op sociale media door jouw volgers gewaardeerd?
  • Hoe wordt de ‘usability’  door jouw website bezoekers gewaardeerd?

Fase 4: Bouw een relatie op met jouw bezoekers

De centrale focus ligt nu op de relatie met je bezoekers:

  • Hoe vaak komen je bezoekers terug op de site?
  • Wat is de invloed van mond-tot-mond communicatie via sociale media hierop?
  • Hoe hoog is de betrokkenheid van je bezoekers om een herhalingsaankoop te doen?

Fase 5: De website is een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie

Uiteindelijk dienen de online activiteiten te integreren binnen de algehele bedrijfsstrategie:

  • Betrek je bezoekers bij het ontwerp en design van nieuwe producten
  • Verlaag de helpdeskkosten en ondersteun je klanten om zelfstandig problemen op te lossen
  • Ontwikkel en breng sneller producten op de markt

Kortom

Complete Web monitoring is een zeer uitgebreid handboek om webanalyse gestructureerd aan te pakken binnen jouw organisatie. Je moet je niet verplicht voelen om dit hele boek uit te lezen. Pak de hoofdstukken eruit, die voor jou van toepassing zijn. Alistair en Sean geven namelijk ongelofelijk veel informatie en gaan heel diep op de zaken in. Voor mij zijn de hoofstukken over web interactie analyse en online surveys van grote waarde geweest. Dit heeft mij inspiratie gegeven om meer aandacht te schenken aan de interactie momenten op de site. Ik vind dat je via tools zoals CrazyEgg en Clicktale, veel actiegerichte inzichten krijgt die binnen je reguliere Webanalytics pakket niet mogelijk zijn. Zoals bijvoorbeeld, hoe ver jouw bezoekers naar beneden scrollen op een bepaalde pagina. Ik vind dit boek absoluut een must-read voor iedere webanalist!

Eerder waren Alistair en Sean in Nederland en gaven zij een presentatie over hun boek / visie. Hierover schreef Daniël Schrijver een artikel op webanalisten.nl

Reacties (2)

  1. sabine@edevos.nl'

    Was het niet Tjaard Prins van Centraal Beheer Achmea die dat boek aanraadde?

Reacties zijn gesloten.