Combineer analytics met searchresultaten

Search, zowel betaald (advertising) als onbetaald (organisch), is zeer belangrijk voor menig website. Dit komt doordat search voor veel verkeer (kan) zorgen. Dit maakt search ook een belangrijk onderdeel binnen analytics. Grofweg kan je zeggen dat analytics op twee manieren bij kan dragen aan betere searchresultaten:

  1. De site optimaliseren zodat er meer verkeer gegenereerd wordt.
  2. De site optimaliseren zodat de zoekende bezoeker vindt wat hij/zij zoekt.

Dit één-tweetje zorgt voor meer, tevreden bezoekers. In dit artikel richt ik me op de organische resultaten.

Posities binnen analytics

Een belangrijk onderdeel binnen search zijn de Search Engine Result Pages, afgekort SERP. Deze zijn zo belangrijk omdat jouw resultaat op een result page kan staan. De eerste pagina, SERP 1 (pagina 1), is hierbij het belangrijkst. Op deze pagina staan doorgaans tien organische resultaten. De bovenste zorgen voor de meeste zichtbaarheid (en daarmee ook klikbaarheid) en de onderste, logisch, voor minder zichtbaarheid (aangezien de zoeker afgehaakt kan zijn, zijn keuze al gemaakt kan hebben, of bijvoorbeeld niet weet wat scrollen is).

Het aantal bezoekers dat afkomstig is van een bepaald zoekwoord vanuit een zoekmachine hangt dus nauw samen met de positie die jouw site heeft binnen, bijvoorbeeld, Google. Voor ons analisten is het daarom zeer interessant om te weten op welke positie onze site staat op welk zoekwoord, zo kan je de relatie ‘zoekwoord – positie – landingspagina – aantal bezoekers’ inzichtelijk krijgen waardoor je beter kunt bepalen voor welk zoekwoord je welke pagina met welk doel gaat optimaliseren.

Eerder schreef ik hier een artikel over het opslaan van de SERP + zoekwoord in Google Analytics, aan de hand van een filter van André Scholten. Dit is een begin, je bent inzicht in de pagina waarop jouw resultaat staat, maar je weet niet op welke positie. Deze laatste stap, het vastleggen van de positie, maakt voor mij de informatie juist zo waardevol. Met die informatie ben je in staat om positiewisselingen (soms van maar één positie), te koppelen aan een stijging / daling van het aantal bezoekers naar je site.

Sinds enige tijd gebruik ik Advanced Web Ranking. Deze tool is, zoals er wel meer zijn, een tool die bekijkt welke posities een website bekleed binnen een bepaalde (of meerdere) zoekmachines. Het mooie van het gebruik van zo’n tool is dat je exact weet op welke positie je staat en wat de wijziging is geweest van deze positie ten opzichte van een vorige meting. Daarnaast geeft de tool je ook inzicht in bijvoorbeeld de posities van de concurrenten en kan de tool je site analyseren op aanwezige (of afwezige) zoekwoorden op belangrijke onderdelen van je pagina.

Rank Report

Voor mij is nu de volgende stap om deze resultaten te koppelen met analytics data, zodat de eerder genoemde inzichten verkregen kunnen worden. Zijn er al lezers die deze koppeling gemaakt hebben en hier goede resultaten mee behalen? Ik ben zeer benieuwd!

Hoe ziet mijn link eruit?

Wat ik nog mis (maar misschien is het er al) in dit pakket is de uiting zoals deze getoond wordt binnen de zoekresultaten. Welke tekst wordt er van mijn pagina gepakt en op welke manier wordt de link gepresenteerd? Is dit een tekst die de zoeker zal aanzetten tot een bezoek aan mijn website, of schrikt het alleen maar af? Een positie verkrijgen is één, de zoeker laten klikken is twee en uiteindelijk de zoeker zijn antwoord geven is drie. Neem nu onderstaande resultaten. Je hebt gezocht op ‘laminaat’, omdat je op zoek bent naar laminaat. Welk resultaat geeft jou als zoeker de beste indruk? Op welke zou je klikken?

Fredparket
Vloerenvoordelig

Ik zou gaan voor het tweede resultaat, omdat die mij meer aanspreekt en duidelijk vertelt wat ik verwachten kan (of dat uiteindelijk ook zo blijkt te zijn is natuurlijk maar de vraag). Dit kleine experiment geeft aan wat het nut is van een goede tekst. Het gaat niet enkel om de positie, maar ook wat je met die positie doet, hoe je hem invult, ook daar heb je controle op door op de juiste plekken de juiste tekst te vermelden.

Hoever ben jij?

Wat ik me afvraag: hoever ben jij in de koppeling van searchresultaten en analyticsdata en wat doe je ermee?

Reacties (6)

Reacties zijn gesloten.