confirmation bias

Confirmation bias

Confirmation bias is de cognitieve bias die mensen hebben om waarde te hechten aan informatie die hun eigen voorkeur en hypotheses bevestigen. Daarnaast wordt er bij confirmation bias minder waarde gehecht aan informatie die deze voorkeur en hypothese tegenspreekt.

Bij confirmation bias sta je niet open voor informatie die je verwachtingen kunnen verwerpen. Onbewust negeren of verdraaien we informatie, zodat het aansluit bij onze ideeën en standpunten. Iedereen hoopt natuurlijk het juiste idee en hypothese te hebben. Deze vooringenomenheid is het grote probleem bij confirmation bias. Een grote mate van emotionele betrokkenheid of diepgewortelde vooroordelen hebben invloed op je confirmation bias.

Valkuilen bij confirmation bias

  • Data misbruiken zodat jouw ideeën worden bevestigd. Dus naar verbanden zoeken die er niet zijn of data op een suggestieve manier verzamelen.
  • Vanuit je eigen perspectief denken waarbij je graag je gelijk wilt halen.
  • Snel testen zonder alle informatie objectief te gebruiken.

Confirmation bias vermijden

  • Accepteer dat je fout kan zitten en leer hier mee leven. Dit kan lastig zijn, maar je moet vaak ongelijk hebben om vaak gelijk te hebben als het gaat om conversie optimalisatie.
  • Zoek naar een ander perspectief. Vraag andere mensen uit je team naar hun ideeën.
  • Breek met routine en ga op zoek naar nieuwe inzichten aan de hand van datagedreven onderzoek.

Conversion Hotelconfirmation bias

Tijdens Conversion Hotel 2018 sprak Michael Aagaard over confirmation bias. Volgens hem zoeken wij als mensen instinctief naar informatie die onze hypotheses bevestigen. Zijn inzicht was dat zodra mensen iets vinden dat hun ideeën bevestigt, krijgen ze de neiging om te stoppen met kijken naar andere antwoorden. We sluiten soms zelfs informatie uit die onze hypotheses en ideeën tegenspreekt.

Michael Aagaard geeft aan dat wij niet alleen tijdens onderzoek maar ook in het dagelijkse leven vaak confirmation bias toepassen. Bijvoorbeeld op social media bepaalde vrienden en bronnen blokken. Dit limiteert onze mogelijkheid tot objectieve analyse.

Blijf daarom altijd kritisch, daag jezelf uit, vraag anderen om hun perspectief en toets ook zoveel mogelijk de alternatieve hypotheses.

Meer weten over confirmation bias?

Bekijk de samenvatting van de presentatie van Michael Aagaard op de website van Conversion Hotel.