Conversie optimalisatie begint in de TV-commercial

Vorige maand schreven Lonneke en Evert over de ultieme verleiding; buttons op de website van ABN AMRO. Dat deze call-to-action buttons steeds belangrijker worden blijkt ook nu Parship de buttons van haar website in TV-commercials laat zien aan de kijkers thuis.

Oude Parship.nl

Slechts anderhalf jaar geleden lanceerde Parship haar oude website waar usability een belangrijke peiler was. Toen nog met drie oranje call-to-actions in de header:

Parship oude site

Om conversies te verhogen konden vanaf toen ook niet-betalende leden zich inschrijven en van (beperkte) functionaliteiten gebruik maken.

Parship.nl wacht op jou

Deze zomer lanceerde Parship haar nieuwe campagne ´Iemand wacht op jou.´ Het in Hamburg, gevestigde bureau Leagas Delaney is verantwoordelijk voor de internationale campagne. Het Amsterdamse bureau BSUR vertaalde het concept en de campagne door naar de Nederlandse markt.

Naast de nieuwe campagne lanceert Parship tegelijkertijd haar vernieuwde website. Weer is usability een belangrijk verbeterpunt. De nieuwe frontpage laat direct een verkort inschrijfformulier zien met één zeer duidelijke call-to-action.

Nieuwe Parship site

De button is groot, groen en GRATIS. They made the button look so good you´ll want to lick em zou Jobs zeggen:

Groot, Groen en Gratis!

De drie USP´s met ´keuringsstempel´ staan nu onder de call-to-action in plaats van er boven. Alle aandacht op de frontpage gaat uit naar de groene knop.

Parship gaat een stap verder terug

De button is zo belangrijk, dat gekozen is de button ook weer te geven in de TV-commercials. Zo weten toekomstige website bezoekers al waar ze op moeten letten wanneer ze naar de site gaan.

In het eind shot van de commercial gaat zoveel aandacht naar de button dat je er meteen op wilt klikken, als je TV dit zou toelaten.

Herkenning leidt tot hogere conversie?

De vraag rijst waarom Parship deze knop laat terugkeren in de commercial. Volgens mij is het idee dat de knop moet uitstralen dat je met 1 simpele klik op zoek kunt gaan naar een partner. Mensen worden getriggerd om zich in te schrijven. Door dit in dezelfde huisstijl te doen als de website zorgt voor meer herkenning wanneer de bezoeker eenmaal online is. Deze herkenning plus het vertrouwen dat eerder is opgewekt zal tot een hogere conversie leiden. Of de nieuwe website en call-to-action in de commercial ook effect heeft gehad is niet bekend.

Voor ons webanalisten is het echter interessant; call-to-actions in commercials. Het zijn stappen in een trend om meer aansluiting te vinden tussen on- en offline campagnes.

Ken je nog meer voorbeelden van TV-commercials die goed aansluiten bij de website? Post ze dan in de comments!

Reacties (11)

  1. reinoutw@hotmail.com'

    Leuk gevonden! Ik ken niet zo 123 andere voorbeelden (zal er wel meer op gaan letten). Wel weet ik dat bijvoorbeeld Bol.com soort screenshots laat zien van hun site in een commercial (http://www.youtube.com/watch?v=V4fIMkI5Bes) maar die komen niet helemaal overeen.

    Het effect lijkt me wel te meten, bijvoorbeeld door verschillende commercials / verschillende homepages (tijdens één commercial) te testen. Zo kan je het effect van de commercial op de site meten in een A/B/n test op zowel de commercial als de site. Je kunt ook ook één commercial per moment testen tov meerdere homepages, etc. Er zijn tal van leuke mogelijkheden om deze commercial – site conversie te verhogen.

    Voor steeds meer bedrijven wordt het online kanaal het verkoopkanaal nummer één. Het zou me dan ook niks verbazen als steeds meer offline uitingen invloeden van online gaan bevatten, juist omdat het online moet gaan gebeuren (en niet meer in een winkel / via een folder / etc). Bedrijven als Parship, Bol, Thuisbezorgd, etc., bedrijven die online leven zullen daarin vooroplopen als je kijkt naar hun offline uitingen.

  2. sappollo@gmail.com'

    Een ander, nog zeer onbekend fenomeen is het gebruik van kentekens in commercials. Van zeer nabij kan ik melden dat gebruikte kentekens in commercials een flink aantal keer worden geraadpleegd via allerhande sites of SMS diensten. Goed voorbeeld is het kenteken uit Centraal Beheer Achmea reclame PickNick.

    Voor zover nu kan nagaan doet geen enkele adverteerder moeite om deze kentekens ‘vindbaar’ te maken en te laten herleiden naar de eigen site.

    Ik ben hiervoor een blog gestart op http://jasperverweij.wordpress.com en ben van plan binnenkort uitgebreider stil te staan bij dit fenomeen.

  3. taco@aboutanalytics.com'

    @Reinout, ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik zoek nog contact met BSUR, misschien willen ze wel een A/B test doen! Verder houd ik ook mijn ogen open tijdens de commercial breaks.

    @Bjorn, Ik dacht eerst dat je het over Business Intelligence had (BI ;). Maar je hebt inderdaad gelijk al is deze markt natuurlijk wel erg klein. Op dit moment is wel de Parship gay campagne gelanceerd, dus wie weet geen gekke niche voor een vervolg.

    @Jasper, leuk dat je een passie hebt voor auto’s en kentekens in tv-commercials. Het is in ieder geval een creatieve manier om op te vallen voor de oplettende TV kijker. Succes met je blog en vergeet niet een Analytics tool op je website te installeren!

  4. jskooij@gmail.com'

    In de oude site staat een man je recht aan te kijken en de vrouw kijkt naar de call to action. In de nieuwe variant staat een aantrekkelijke man met fraaie ogen je recht aan te kijken. Hij trekt op deze manier de aandacht weg van de call to action. Zou een goede test kunnen zijn om een a/b test te doen met als b een foto van dezelfde man waarbij zijn ogen naar de call to action kijken.

  5. sappollo@gmail.com'

    Natuurlijk ben ik verder gegaan met mijn blog over kentekens in reclames en zo kwam ik op het spoor van de laatste commercial van Independer.nl en met name hun tagons: http://jasperverweij.wordpress.com/2010/09/21/independer-nl-kentekencheck-zonder-autos-in-beeld/

    In de 3 tagons zie je duidelijk enkele screenshots van de Independer site. Als je deze schermen nagaat op de site, zijn ze echter niet gelijk. Zo is de knop Bereken je voordeel niet helemaal gelijk, maar ook de dropdown van schadevrije jaren is verdwenen op de echte site.

    Tot zover nog niet zo erg, maar duidelijk in de tagon is ook het scherm met vergelijk van 3 autoverzekeraars. Onderin in scherm zie je duidelijk “Direct afsluiten” onder elke mogelijkheid. Als ik zelf op de site dit naboots met dezelfde gegevens, dan krijg ik hetzelfde scherm, maar ipv “Direct afsluiten” krijg ik knoppen met “Verder”

    Slim of niet?

  6. info@geldlenenrente.nl'

    Als ik het nu zo kijk heeft independer dit met de lening site wel aangepast.

    Ik vind dit een interessante materie. Als ik zo kijk valt hier voor ook nog veel te leren.

Reacties zijn gesloten.