Conversie optimalisatie in de praktijk (2): gratisadviseurs.nl

Na enige stilte rondom dit boeiende onderwerp is de draad weer opgepakt. Het google analytics account van gratisadviseurs.nl is uitvoerig bekeken en samen met de vragen en antwoorden op het eerste bericht in deze thread is duidelijk geworden waar de website in de kern om draait, waar het over gaat en waar het naar toe moet.

Gratisadviseurs.nl kent sinds de afgelopen maanden, zelf jaren een stabiele wekelijkse groei in bezoek. Momenteel heeft de website ruim 80.000 bezoeken per week.
Bezoekcijfers gratisadviseurs.nl
Een perfect voorbeeld van de power van “user generated content” in combinatie met de “long tail”. Een groot deel van het bezoek is afkomstig uit de organische resultaten van Google. De site wordt nu maandelijks gevonden via bijna 200.000 verschillende unieke zoekopdrachten. Dit is ook direct een nadeel. De afhankelijkheid van Google is groot en voor Google is het zeer belangrijk dat je daadwerkelijk een site bent met bestaansrecht. Een site die de bezoeker kwaliteit levert, waar de bezoeker het antwoord vindt dat hij zocht. Met een bouncerate van 67%, een terugkerend bezoekerspercentage in een week van minder dan 25% en minder dan 2.000 domeinnam typein bezoekers per week is hier op dit moment nog geen sprake van.

Ongeacht de subdoelen is voor mij in ieder geval helder dat het belangrijkste overkoepelende doel moet zijn dat gratisadviseurs.nl een “merk” moet worden. Meer typin bezoek, meer terugkerende bezoekers, een lagere boucerate, oftwel: de bezoeker die via de zoekmachine binnenkomt moet getroffen zijn door de site, zijn antwoordt vinden en vaker dan nu blijven hangen en terugkeren op de website. Wanneer dit niet gebeurd wordt het bestaansrecht van de website bedreigt.

Next steps
Het lijkt dat de website 4 basisdoelen heeft t.a.v. van de conversie optimalisatie, welke ik 1 voor 1 zal gaan beschrijven. Graag lok ik discussie uit over welke van de 4 doelen we als eerste verder willen optimaliseren. Van het boven water krijgen van de juiste cijfers, inzicht in wat er gebeurd tot het uitvoeren van verbeteringen. Ik heb Egan van Doorn bereid gevonden om vanaf nu de voortrekkersrol te nemen en op basis van de reacties op dit artikel het eerste doel op te pakken, de informatie boven tafel (en in een artikel) te krijgen en samen met de lezers van webanalisten.nl te bepalen wat hoe verbeterd zou moeten worden (en dit uit te voeren). Egan heeft ruim 10 jaar ervaring in online marketing optimalisatie en webanalyse bij de ANWB en is sinds kort als consultant in dienst van online rendement optimalisatie bureau OrangeValley.

De 4 doelen voor optimalisatie

  1. Meer vragen: de website leeft van user generated content. Hoe meer vragen hoe meer bezoek. Bezoekers die geen antwoord op hun vraag vinden moeten nagenoeg allemaal converteren naar het achterlaten van hun eigen vraag. Hiertoe moeten ze verleid worden. Terugkerende bezoekers moeten ook eenvoudig een vraag kunnen stellen. Op dit moment komen er wekelijks een kleine 1000 vragen bij. Dit betekend dat ruim 1% van de bezoekers een vraag stelt. Hier zit m.i. ruimte voor verbetering. Ook zeer goed om de bouncerate lager te krijgen.
  2. Meer (sneller en betere) antwoorden: Meer vragen binnenkrijgen is mooi, maar slechts 1 kant van het systeem. Zodra ze niet worden beantwoord zal de bezoeker alleen maar minder warm van het concept worden. De kwaliteit en de snelheid van de antwoorden is daarbij belangrijk. Het mag geen dagen duren voordat een niet bevredigend op de vraag wordt gegeven. Er is behoefte aan meer goede adviseurs. Zij moeten worden overtuigd om mee te doen, de waarde in zien van het systeem en de status die zij als expert kunnen claimen. Op dit moment zijn er een kleine 10 adviseursaanmeldingen per week. Behalve dat dit aantal omhoog kan (bekendheid, overtuiging, overredening door praktijkvoorbeelden te belichten) is het ook van belang actief de kwaliteit en snelheid te monitoren en inzichtelijk te maken. Daarnaast moeten alle vragen goede antwoorden hebben (ook weer goed voor de bounce rate of in ieder geval het eerder terugkeren op de websote), het mag niet zo zijn dat vragen onbeantwoord blijven.
  3. Herhaalbezoek stimuleren: Zodra de bezoeker binnen is op de website is het zaak om te zorgen dat zijn bezoek niet eenmalig blijft. Alle soorten notificatiesystemen moeten worden ingezet om de bezoeker zich te laten abonneren op herinnering aan informatie waar hij behoefte aan heeft. Op deze manier wordt het contact in stand gehouden. Op dit moment is enkel registratie op de website een mogelijkheid en dit wordt te weinig, ongeveer 60 maal per week, gedaan.
  4. Advertentiekliks: Er moet ook geld worden verdiend, of in ieder geval de kosten worden gedekt. Natuurlijk zullen bij stabiliteit en daadwerkelijk “merk zijn geworden” keen.com achtige oplossingen (betaald telefonisch consult bij experts via gratisadviseurs waar de waardering op gratis vragen het markttarief bepaald) het businessmodel gaan vormen, maar ondertussen moet advertising de boel draaiende houden. Dit natuurlijk wel weer op een manier dat het niet ten koste gaat van de groei van de website. Enerzijds kunnen de adsense inkomsten worden geoptimaliseerd en anderzijds het aantal advertentieaanvragen voor rechtreeks adverteren op de website (dat zijn er nu 2 per week)

Waar moeten we mee starten. Wat willen we als eerste oppakken en waarom? Welke informatie is daarbij noodzakelijk?

Reacties (25)

Reacties zijn gesloten.