Conversie optimalisatie door het tweaken van je tekst

Op Conversion Hotel op Texel sprak optimalisatie-expert Michael Aagaard. Op vrijdagmiddag om 17.00 uur sprak hij over conversie optimalisatie door het tweaken van je tekst. In dit artikel op webanalisten.nl hebben we een aantal tips voor je uitgewerkt, een link naar zijn slides, maar ook een video-interview en een video-samenvatting van Michaels keynote presentatie.

Video interview Michael Aagaard

Learnings uit Michael Aagaard zijn presentatie

  • Focus op optimalisatie-beslissingen, niet op webredactie
    Michael toont enkele hele goede voorbeelden van een effectieve nieuwsbrief. Hoe vaak lees je alleen maar: “voeg je bij meer dan 5.000 abonnees”? Ok, het toont (claimt) dat er al veel andere lezers zijn, maar wat heb ik eraan? Waarom niet “voeg je bij meer dan 5.000 abonnees en krijg elke week GRATIS optimalisatie tips.” Dat komt veel krachtiger over, toch? Zorg ervoor dat je dit altijd test en ga er niet zo maar vanuit dat iets beter werkt.
  • Ken je conversiedoelen
    Natuurlijk wil je dat mensen je producten kopen of je diensten afnemen, maar er gebeurt zoveel meer op je website aan micro- en macro-conversies.

    Zorg dat je voorzichtig je conversiedoelen definieert.

  • Vorm een goede hypothese voor je gaat testen
    Als je een A/B-test runt, dan is het belangrijk dat je weet waarom je het doet. Doe solide kwalitatief en kwantitatief onderzoek om een goed onderbouwde hypothese te vormen. Als je een website met weinig bezoekers hebt, is kwalitatief onderzoek nog belangrijker. Volgens Michael zijn er drie goede manieren om je hypothese op te zetten:
    1. Door … in … te veranderen kan ik meer bezoekers zover krijgen om … te doen en dus … te verbeteren.
    2. Door … toe te voegen kan ik meer bezoekers zover krijgen om … te doen en dus … te verbeteren.
    3. Door … te verwijderen kan ik meer bezoekers zover krijgen om … te doen en dus … te verbeteren.
  • Meer duidelijkheid om te overtuigen
    Het is goed om creatief te zijn met het ontwerpen van je landingspagina’s, maar vaak werkt duidelijke tekst beter dan creativiteit. Als iets niet duidelijk is, dan zullen veel mensen niet converteren op je website. Volgens Michael gaat het om het vinden van de juiste balans!
    Conversion-Copywriting-e1417267002664
  • Laat de data je vertellen wat je moet testen
    Kwantitatieve tools als Google Analytics kunnen een goede tool zijn om te zien welke pagina’s het testen waard zijn. Over het algemeen zijn pagina’s met veel verkeer en belangrijke conversiedoelen een goede plek om met een test te beginnen.

    Google-Analytics-E-commerce-segment
    Ga niet alleen graven in je sales funnel, maar ook in de andere pagina’s die een rol spelen in je conversies en ga ze dan optimaliseren met A/B-tests. Aan de andere kant loont het ook om kwalitatieve tools te gebruiken om goede ideeën op te doen voor je tests.

    Er is niets mis mee om af en toe zelf te raden wat/waar te testen, maar vertrouw meestal op betrouwbare bronnen.

Bovenstaande punten komen uit het 31 learnings van Conversion Hotel artikel dat blogger Paul Koks schreef op zijn website.

Bekijk de slides van Michaels presentatie op ons slideshare account.

Video samenvatting presentatie Michael Aagaard

Wil jij ook bij Conversion Hotel 2015 zijn?

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang als eerste de early bird korting notificatie!

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.