DDTT9

#DDTT9: Data Tips for Every Organization (& 10 jaar Webanalisten!)

Vorige week dinsdag 29 mei 2018 organiseerde webanalisten.nl weer een Digital Data Tips Tuesday in Dauphine te Amsterdam. Maar naast dat dit alweer de 9de editie was van het event, bestond Webanalisten.nl die dag precies 10 jaar! Een goed moment dus om oprichter Ton Wesseling te bedanken met een mooi bloemetje.

ddtt9

Naast dat we geproost hebben op het 10 jarig jubileum, stonden er die middag twee topsprekers op het programma: Doug Sillars – Senior Performance Specialist en O’Reilly schrijver – uit Amerika en Tim Stewart – Senior Analytics and Optimization specialist – uit Engeland. Beiden deelden ze de beste data tips uit hun vakgebieden. Lees hier een korte samenvatting van hun presentaties:

Doug Sillars (USA) | Make more money quickly with these (mobile) site speed performance tips

ddtt9

Dat het vervelend is als een website langzaam laadt, daar zijn we het allemaal wel over eens. Maar dat het zelfs meer stress veroorzaakt dan iemand die aan de rand van een cliff staat, zet ons toch wel aan het denken. Hoe snel denk je dat jij een website gefrustreerd verlaat op basis van de laadtijd?

ddtt8

Tijdens zijn presentatie deelde Doug Sillars een aantal nuttige (al dan niet cruciale) optimalisatie tips voor de laadsnelheid van (mobiele) websites. Klanten verwachten tegenwoordig online ervaringen die meeslepend, rijk aan informatie en snel zijn. Maar dat is alles behalve simpel.

Ten eerste deelde Doug een aantal tools waarmee je kunt achterhalen wat de huidige staat van je website is:

  • Video Optimizer – Streamline Mobile App Performance and Improve Video Streaming (test je applicaties op verschillende netwerksnelheden).
  • WebPageTest – Test je website op remote browsers.

Als je weet wat de status is van je applicatie of website dan kun je starten met optimaliseren:

  1. Content Delivery Networks: cache je content op verschillende plekken op de wereld om zo de ‘reistijd’ van je content te verkorten.
  2. Voorkom redirects en al helemaal redirects die verwijzen naar een 404.
  3. Minder transmissions zorgen ervoor dat: de cellular radio minder vaak aan gaat (en dus bespaar je  batterij) en er minder netwerkverbindingen zijn (en dus minder traffic bursts).
  4. Ruim je databestanden op (voorkom duplicates)!
  5. Verklein je afbeeldingen en verlaag de kwaliteit.
  6. Lazy loading: laad eerst een kleinere afbeelding als preview en later pas de volledige afbeelding. 75% van alle bezoekers komen niet lager dan de vouw: plaats placeholder afbeeldingen onder de vouw.
  7. Plaats je giffjes in een ‘image tag’ in plaats van een ‘video tag’.

Tim Stewart (UK) | Stopping hard-earned traffic going up in smoke

ddtt9

Tim Stewart deelde zijn tips over wat je allemaal kunt inrichten in je analytics account om snel fouten en bottlenecks te vinden. Webanalisten proberen het gedrag van bezoekers te vertalen naar waarde. Ga na waar je bezoekers vastlopen en zorg dat je alle informatie verzamelt die jij nodig hebt om te begrijpen waarom ze precies daar vastlopen.

ddtt9

Tips voor het inrichten van al je analytics metingen:

  1. Verzamel data als variabelen en gebruik variabelen als velden in Google Analytics.
  2. Verzamel alle successen als doelen en alle details die hierbij komen kijken (wat heb je allemaal nodig aan data om echt te begrijpen waarom iets gebeurt).
  3. Verzamel naast dingen die goed gaan, juist ook dingen die verkeerd gaan. Waar zijn de errors?
  4. Achterhaal hoeveel mensen proberen te kopen. Niet alleen wie er gekocht hebben. Je kunt juist ook leren van mensen die niet tot een aankoop kwamen. Meet wat je wilt verbeteren.
  5. Houd rekening met voorraadniveaus! Als een product of maat niet aanwezig is, is er een grote kans dat de bezoeker een volgende keer niet meer terugkomt.
  6. Reken met business metric, niet web metrics.
  7. Filter bezoekers uit die niet kunnen kopen (out of stock) of niet komen om te kopen (account login bijvoorbeeld).

Meer weten over de presentaties van Doug Sillars en Tim Stewart? Bekijk de slides van beide sprekers hier:

Bekijk hier een korte impressie van de middag en meld je aan voor de webanalisten nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze evenementen.