De must read webanalisten.nl artikelen van 2010

2011!Als eerste: gelukkig 2011. Dat we maar veel kennis mogen delen en van elkaar leren in de markt die ook dit jaar weer nog harder gaat groeien dan vorig jaar!

Net zoals het webanalisten.nl overzicht van 2009 ben ik weer web analytics pakketten, wordpress database tabellen en twitter api’s ingedoken om te komen tot de lijst van de 15 best aangeslagen artikel op webanalisten.nl in 2010. Op basis van het aantal unieke views van een artikel, het aantal rss views (we hebben immers pure rss lezers, omdat we full feed ondersteunen), het aantal comments bij en het aantal tweets over een artikel kon ik een mooie sortering maken.

Trends

Omdat ik vorig jaar dezelfde basisdata als bron heb gebruikt kan ik redelijk goed de algemene trends aangeven op webanalisten.nl. Uniek bereik per artikel is gemiddeld gestegen met 25%. Dit komt deels door de groei in traffic vanuit Google (ons domein wordt steeds ouder en krijgt steeds meer autoriteit), deels door de groei in RSS lezers en deels door traffic vanuit twitter (waarbij je vooral het laatste half jaar RSS volledig ziet stabiliseren en zelfs licht dalen, terwijl twitter juist in die periode qua traffic bron per artikel het snelst is gegroeid). Gemiddeld per artikel wordt er aanzienlijk meer getweet dan vorig jaar, maar dit lijkt erg ten koste te gaan van de comments. Waar de waardering voor een artikel nog wel zichtbaar is door het aantal ReTweets is de inhoudelijke toegevoegde waarde van comments deels verdwenen. Bij extreme meningen wordt er nog goed gereageerd maar de inhoudelijke discussie lijkt snel weg te lopen naar tweets op twitter, hoewel deze daar in uitgebreide vorm niet echt terugkomt.

Ik houd me aanbevolen voor goede ideeën hoe we in 2011 de discussie op webanalisten.nl over thema’s uit ons vakgebied meer kunnen activeren!

Browsers

Leuke trend bij het vergelijking van het hele jaar 2010 met 2009 is dat in 2009 FireFox de meest gebruikte browser was op webanalisten.nl (45% aandeel) en dat in 2010 dat Internet Explorer is (36% aandeel). Dit komt door de stijging in Chrome gebruikers van 6% in 2009 naar 16% in 2010 (ook Safari stijgt van 6% naar 10%, maar dat komt grotendeels door de Iphone en de Ipad). De opkomst van Chrome is aanzienlijk meer ten koste gegaan van FireFox (10% marktaandeel kwijtgeraakt in 2010) en minder van Internet Explorer (4% marktaandeel kwijt).

Over de laatste 2 maanden van 2010 zijn de marktaandelen al verder opgeschoven: Internet Explorer – 35%, FireFox – 30%, Chrome – 20%, Safari – 13%. In dit groeitempo lijkt het er op dat in de laatste maanden van 2011 Chrome de meest gebruikte browser op webanalisten.nl is!

Mobiel

Het aandeel van mobiele internetters in 2010 (Iphone, Ipad, Android, Blackberry etc.) is nog beperkt en ligt onder de 5% in totaal bereik. Dit komt mede door de lage update frequentie van content (we zijn geen nieuwsorganisatie), waardoor de behoefte tot snel mobiel toegang minder groot is. Hiernaast is het aandeel van longtail traffic flink aan het groeien. Artikelen worden gevonden op vele detail zoekopdrachten die je normaliter vanaf je desktop of laptop uitvoert en niet vanaf een mobiel platform. Het aandeel van de Ipad achtigen is nu nog te laag om het verschil te maken. Dit begint wel snel te veranderen. Op de laatste paar artikelen is het markaandeel van de Ipad bijna 3% en het aandeel van mobiel totaal al 10% (en bij veel tweets al snel 15%). Wat natuurlijk ook meespeelt is dat webanalisten.nl nog geen Mobiel jasje heeft. Dit is iets dat er zonder meer aankomt in 2011.

Top 15 artikelen van 2010

Wat ik erg leuk vind aan deze lijst is dat de top 10 bestaat uit 10 verschillende auteurs! Als jij wilt zorgen dat je er volgend jaar ook instaan en jouw kennis ook delen op webanalisten.nl: we zijn altijd op zoek naar nieuwe auteurs.

Wat ik dit jaar heb gedaan: van de 4 waarden (unieke views, rss views, comments en tweets) heb ik telkens van alle artikelen over 2010 een toplijst gemaakt. De positie van het betreffende artikel binnen elke 4 deze lijsten heb ik opgeslagen. De hoogste score van de 4 heb ik verwijderd en op basis van de som van de overige 3 kwam de onderstaande top 15 tevoorschijn. Veel (bij)leesplezier!

titel
auteur – datum
unique views rss views comments tweets

1. ´Verhaal formulieren´: ruim 25% meer conversie!
Christ Coolen – 2 maart 2010
1994 995 38 59

2. 7 regels voor een betere landingspagina
Jan de Vries – 15 april 2010
2031 952 17 85

3. Weten is Meten – praktijkvoorbeelden
Jorden Lentze – 15 februari 2010
1361 1059 18 30

4. De 3 copywriting-geheimen van Ditzo.nl
Aartjan van Erkel – 8 juni 2010
1913 894 17 57

5. De ultieme verleiding: de button
Evert Stobbe & Lonneke Okkes – 26 juli 2010
1243 1020 10 36

6. 40+ Google Analytics extra´s: tools, add-ons & plugins
Egan van Doorn – 3 mei 2010
2048 746 15 42

7. Vijf redenen waarom bezoekers het bestelproces niet afronden
Eran Savir – 10 maart 2010
1289 974 5 24

8. Het einde van zoekmachineoptimalisatie
Marcello Russo – 15 november 2010
942 651 55 20

9. Conversie attributie? Vet gaaf! Nu ook in Google Analytics.
Reinout Wolfert – 4 mei 2010
1074 798 12 33

10. De 7 stappen voor succesvolle conversie optimalisatie
Ton Wesseling – 20 mei 2010
1141 843 3 20

11. Visual Website Optimizer, doorbraak in MVT/AB testing?
Reinout Wolfert – 18 februari 2010
934 884 12 12

12. Denk mee over segmentatie op basis van webgedrag
Ton Wesseling – 11 februari 2010
710 866 20 11

13. SEO rapportages die aanzetten tot verbeteracties
Ton Wesseling – 9 april 2010
774 756 16 17

14. 49% meer conversie op de interne zoekmachine
Ton Wesseling – 8 november 2010
834 637 8 44

15. De onzin van conversie percentages
Ton Wesseling – 29 september 2010
839 635 5 32

Reacties (6)

Reacties zijn gesloten.