Emerce Conversion

Emerce Conversion 2018: een update van de CRO markt

Vorige week donderdag 12 april 2018 stond het Pakhuis de Zwijger in Amsterdam helemaal in het teken van Conversie Optimalisatie tijdens Emerce Conversion. In één dag krijg je een overzicht van alle nieuwe ontwikkelingen en cases uit de conversie optimalisatie wereld. Op het podium stonden onder andere Melle Moorman van Bol.com, David Arnoux van Growth Tribe, Conversion expert Amy Harrison en Ada Jong (ABN Amro).

Emerce Conversion 2018

Kortom, een dag vol kennis over optimalisatie, tips uit de praktijk, nieuwe tools en dus een mooie kans om een overzicht te krijgen van de ontwikkelingen binnen de Conversie Optimalisatie markt. Een aantal dingen vielen mij op:

Waar staat privacy binnen de CRO wereld?

Opvallend was dat, ondanks het uitgebreide programma, de datum van het event (kort voor de invoering / handhaving van de GDPR), de media aandacht rondom Cambridge Analytica en het Facebook schandaal, er geen sessie was die inging op de nieuwe privacy wetgeving. Ook vanuit de zaal, waar het onderwerp wel degelijk speelde, bleven vragen aan de sprekers vaak onbeantwoord. Wordt privacy in de optimalisatie wereld wel serieus genomen?

Groeien doen we later wel

In tegenstelling tot de afwezigheid van de privacy discussie werden alle aanwezigen laaiend enthousiast van de vele sessies over Artificial Intelligence en personalisatie. Mensen willen alleen maar meer profielinformatie opbouwen om nog gerichter te communiceren en klanten exact het juiste aanbod te kunnen doen. Een opvallende beweging aangezien het volwassenheidsniveau van bedrijven ten aanzien van CRO tijdens de meer op conversie optimalisatie gefocuste sessies nog in de kinderschoenen lijkt te staan.

Ondanks dat er de afgelopen jaren veel is veranderd, verbeterd en gedeeld op het gebied van online experimenteren, het optimalisatie process en de cultuur die hierbij komt kijken, moet er nog een hoop gebeuren. En toch lijkt men deze (noodzakelijke) stap over het hoofd te zien en zo snel mogelijk naar de nieuwste ontwikkelingen te rennen.

Snel gekopieerd = snel geëxperimenteerd?

Ondanks dat het proces of de mindset misschien niet altijd helemaal op orde is, begint wel het aantal experimenten binnen bedrijven snel toe te nemen. Al wordt het de komende tijd interessant om te zien of dit leidt tot allemaal dezelfde webpagina’s, zeker omdat men stiekem toch nog graag best practices van anderen kopieert. Goed om te zien dus dat er tijdens het evenement alle aandacht was voor copywriting en specifiek hoe je jouw website door middel van goede copy kunt onderscheiden van je concurrenten.

Resources als grootste bottleneck voor groei

Wat mij als laatste opviel was dat de grootste bottleneck helaas nog steeds een tekort aan capaciteit is. Er zijn nu eenmaal meer resources nodig om (nog) meer het verschil te kunnen maken met CRO. Zonder dedicated team om je optimalisatieprogramma draaiende te houden zul je niet (of met heel veel moeite) de cases kunnen bouwen die de top van de organisatie overtuigt en heb je niemand die het voortouw neemt in het verspreiden van de experimentatie cultuur onder de rest van je collega’s.

Bewijs de waarde van CRO

De komende tijd zullen we vooral hier hard aan moeten werken. De wil lijkt er in de meeste organisaties wel te zijn, maar helaas verloopt de reis ernaar toe niet altijd helemaal soepel. Om de weg vrij te maken, de gaten te vullen en te kunnen versnellen is volgens mij een rol weggelegd voor bureaus. Zij kunnen organisaties waar nodig ondersteunen met kennis en mankracht om zo snel mogelijk het bewijs te leveren dat nodig is om CRO volledig op te nemen in de organisatie. Vanuit daar kunnen organisaties zelf, of samen met het bureau, verder groeien naar een volwassen CRO programma.

 

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.