Gebruik deze Google Analytics drie-eenheid voor het meten van je website performance

Er is een grote kans dat je een onvolledig beeld hebt van het gedrag van bezoekers op je website. “Maar ik meet toch elke pagina op mijn site” denk je nu. “Op elke pagina hebben we immers een meetscript lopen.” Klopt. Daarmee meet je gedrag tussen pagina’s. Om een echt volledig beeld te krijgen van de performance van je website moet je daar nog 2 dimensies aan te voegen, te weten: gedrag op de pagina en het gedrag van gebruikers van je website.

Gedrag TUSSEN pagina’s

Door het plaatsen van het meetscript van Google Analytics op elke pagina van je website worden (unieke) views aan
pagina’s geregistreerd. Je kunt vervolgens scenario’s (funnels) instellen die je direct laten zien waar bezoekers afhaken… tussen pagina’s welteverstaan. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat een groot deel van de bezoekers je website verlaten na het zien van het winkelmandje. Hartstikke relevante informatie. Dit betekent dat we aan de slag moeten om de uitval op deze stap te verlagen. Maar hoe? Daar hebben we eigenlijk nog extra inzichten voor nodig. En daar komen de twee extra dimensies om de hoek kijken die we via Google Analytics kunnen inzetten.

artikel-webanalisten01

Gedrag OP de pagina

Als we bij het fictieve voorbeeld van het winkelmandje blijven dan weten we vanuit de meting tussen pagina’s dat een groot deel hier afhaakt. Maar wat hebben ze wel gedaan op deze pagina en wat niet? Hoe vaak is er op het prullenbakje geklikt en een product verwijderd uit het mandje? Hoe vaak is er een kortingscode ingevuld? Hoe vaak is geklikt op informatie over verzending, betaalmogelijkheden, retourvoorwaarden etc. die openen via een overlay of lightbox? Haken bezoekers die retourvoorwaarden bekijken vaker af? Informatie over gedrag OP de pagina die je middels ‘event tracking’ in Analytics kunt registreren en vervolgens kunt combineren met een geslaagde transactie of uitval.

artikel-webanalisten02

Gedrag VAN GEBRUIKERS

De derde dimensie die je vervolgens nog zou moeten toevoegen is op bezoekersniveau. Dit overstijgt het pagina- en sessieniveau. Door gebruik te maken in Google Analytics van ‘vrije variabelen’ kunnen we informatie koppelen aan unieke gebruikers of browsers. Denk hierbij weer aan het bereiken van het winkelmandje. Misschien verlaten bezoekers de pagina om elders te gaan vergelijken, keren ze op een later tijdstip terug om alsnog het gevulde mandje af te rekenen en is de uitval op deze pagina niet zo groot als we denken. Het is dus handig om in dit voorbeeld gebruikers te kunnen herkennen die eerder een winkelmandje gevuld hebben.

artikel-webanalisten03

In de praktijk zie ik dat event tracking en vrije variabelen in Google Analytics nog maar mondjesmaat worden ingezet. Terwijl deze data (in de ideale situatie extra aangevuld met gebruikersonderzoek / ‘voice of the customer’) echt onontbeerlijk is om de waarheid omtrent je site performance in kaart te brengen en op die manier gefundeerd te kunnen gaan optimaliseren. Een goede inrichting is hierbij belangrijk want besef je goed dat wat je zelf niet in Google Analytics stopt er uiteindelijk ook niet uitkomt.

Reacties (4)

  1. gerard@ganalytics.nl'

    Eens met je visie Egan.

    Vraag:

    Wat is het voordeel van een vrije variabele boven een gebruikerssegment add-to-cart of delete to cart?

    Een kleine toevoeging:

    Ik vind het heel handig om het door jou besproken event te koppelen aan paginagroepen. Zo kun je de impact van pagina’s en events met elkaar combineren!

    • eganvandoorn@gmail.com'

      Hoi Gerard,
      Dank je wel. Ik denk dat je oplossing met gebruikerssegment ook wel kan werken. En je kunt het uiteraard ook altijd combineren met paginagroepen. Goede tip.

  2. reinoutw@hotmail.com'

    Hi Egan, leuk stuk. Ik heb er nog 1 bedacht 🙂

    Het meten van gebruikers over devices heen. Ik weet niet of GA hier al iets voor heeft (dus dat je een vrije var gebruikt om sessies/bezoekers te koppelen), maar anders zou je dit nog zelf kunnen inrichten door (wanneer je een uniek id van een bezoeker / klant hebt) deze ook op te slaan. Dan kom je nóg een niveautje hoger.

    • eganvandoorn@gmail.com'

      Dank je wel Reinout. Goede toevoeging. Universal Analytics probeert de cirkel rond te maken over devices heen (wel op basis van een eigen login). Niet voor alle sites dus even gemakkelijk.

Reacties zijn gesloten.