Gerry, het is 2012, verzin eens wat nieuws

Hoe lang is een goed verhaal houdbaar? Na 3 jaar gooien we onze laptop weg, is onze site bejaard, zijn we al vier keer van mobieltje veranderd en hebben we zeven paar schoenen versleten, maar een goed verhaal is minstens drie jaar houdbaar. Is dat wel zo logisch als de wereld om ons heen zo snel verandert?
foto van een schip wrak
Tijdens Fusion Marketing Experience hoorde ik Gerry McGovern zijn verhaal doen, grotendeels gelijk aan de workshop die hij in 2009 gaf. De grote vraag die dan bij mij opkomt is; hoe kan het dat iemand zo lang met een zelfde verhaal rondreist (hij is overigens niet de enige) en dat overal (ongeacht de tijd / land / publiek) iedereen enthousiast is? En dat nóg steeds!

De inhoud van Gerry zijn presentatie was goed, ik was ook enthousiast, maar hoe kan het dat zijn verhaal nog steeds aanslaat en niet wordt ontvangen met: ‘Jemig, dit verhaal is zooo 2009…‘ (wat het natuurlijk gewoon is)?

Een paar mogelijke oorzaken, die we onszelf kunnen aantrekken:

Mensen zijn niet in staat snel te veranderen

Dit betekent zowel voor de mensen die de verhalen aanhoren, als de organisaties waarbinnen we de verbeteringen willen doorvoeren. Eerst moet het zo zijn dat wij, als ‘eigenaren’ van de websites, de ballen hebben om zaken te wijzigen en daarna is het aan de bezoekers om deze verandering ook te accepteren (en dus mee te veranderen). “Het ziet er eigenlijk al best goed uit.”

We zullen er nooit komen

De verhalen zijn zó mooi dat ze losstaan van de werkelijkheid en niet uit te voeren zijn, of slechts deels uit te voeren zijn. Hierdoor blijft er altijd ruimte voor verbetering en zal iedereen enthousiast zijn wanneer hij/zij het verhaal aanhoort. We leven helaas niet in een utopie.

We vergeten snel…

Tijdens een congres worden er altijd meerdere verhalen gepresenteerd, waarbij elk verhaal minstens tien tips in zich heeft. De informatie die tijdens een congres / presentatie wordt gedeeld is van die aard, dat we niet in staat zijn om het allemaal te onthouden. Sterker nog: het is maar de vraag of je twee weken na een congres nog 10% weet van wat er verteld is. Doordat we vergeten, voeren we ook niks door en klinken (dezelfde) verhalen na een jaar weer als praktisch nieuw! Weer een jaar voorbij.

Er is niet één waarheid

De verschillende verhalen liggen soms in elkaars verlengde, spreken elkaar soms tegen, maar vooral: behandelen vaak verschillende onderwerpen. Het is haast onmogelijk om alles wat gepredikt wordt ook door te voeren. Alles klinkt goed, we willen het liefst al het goede doorvoeren, maar stranden al aan het begin omdat we geen keuzes (kunnen / willen / durven) maken. “Dan laten we het maar zoals het is.

Wat te doen in 2012

Mocht je toch denken: ik wil wat veranderen, dan heb ik hieronder een lijstje gemaakt van Gerry’s punten. Mijn advies voor 2012: pak er 2 uit en voer er 1 door. Succes!

  • Concentreer je op de toptaken (die het meest worden geraadpleegd) op je site in plaats van de taken die minder plaatsvinden.
  • Maak je site lelijk. De best presterende websites zijn lelijk maar super functioneel.
  • Ga de bezoektijd meten. Dat is het belangrijkst, bezoekers moeten kort over hun taken doen. Want: “Its all about people saving time in stead of wasting time.”
  • Zorg ervoor dat toptaken direct uitvoerbaar zijn: geen verwijzingen naar de taken. Want: “We come on the web to do”.
  • Beperk het aantal toptaken tot 3 tot 5 essentiële toptaken. De rest is bijzaak.
  • Geef de minder belangrijke taken nieuwe namen zodat ze nooit verward kunnen worden met de toptaken op je website.
  • Gooi content weg. Doel: 60% van alle content moet weg. Want: “The more they read, the less they remember.”
  • Maak alle vragen die je aan je bezoekers stelt concreet. Je moet concrete taken geven en vooral geen globale vragen.
  • Verwijder alle links die in zinnen staan. Deze zijn niet te begrijpen!
  • Heroverweeg al je linkteksten. De links zijn het bekangrijkst van het web, focus daarop.

De beste wensen en maak er wat moois van in 2012!