Google Analytics is niet goed genoeg… voor mijn app analytics

In de jaren dat ik voor Webanalisten.nl schrijf, heb ik Google Analytics vaak geprezen voor zijn flexibiliteit en mooie features. Google Analytics heeft me door de jaren heen dan ook aan veel mooie inzichten geholpen. In het configuratiescherm van Google Analytics staat tegenwoordig pontificaal de knop voor Google Analytics SDK, een uitnodiging om Google Analytics ook voor een iOS of Android app te gebruiken. Ik ga nog niet op die uitnodiging in.

Google Analytics is net als andere webanalytics pakketten in staat om voor een app webanalytics data met mij te delen. Denk hierbij aan clicks op buttons of het bezoeken van een pagina. Dit is voor mij echter onvoldoende. Apps zijn immers geen websites en het succes van een app wordt bepaald door andere zaken dan het succes van een website.

Hieronder 10 vragen die Google Analytics niet kan beantwoorden voor mijn app analytics, maar die ik wil kunnen stellen om de effectiviteit van mijn apps te meten en mijn apps te blijven optimaliseren.

1. Wat is de leeftijd van mijn app gebruikers?

We hebben vaak een doelgroep voor ogen wanneer apps gelanceerd worden. Een belangrijk onderdeel van de doelgroepbepaling kan de leeftijd zijn. Het is vaak bekend hoe oud de eigenaar van de apple account is die wordt gebruikt om een app te downloaden. Dit kunnen we als aanknopingspunt gebruiken voor onze analyse.

2. Wat is het geslacht van mijn app gebruikers?

Net als de leeftijd kan ook het geslacht van de app gebruiker belangrijk zijn. Het is uiteraard handig om deze data beschikbaar te hebben, zodat je kan kijken of de doelgroep bereikt is.

3. Wat zijn de overige interesses van mijn app gebruikers?

Wanneer een app gedownload wordt, is er vaak veel meer informatie beschikbaar over de downloader van de app. Hierbij kun je denken aan het gebruik van andere apps en de categorieën waarin de andere apps zitten. Handig voor bijvoorbeeld mobile advertising om targeting beter af te stemmen en om de gebruikers van de app beter te begrijpen.

4. Hoe vaak is mijn app gedownload per store?

Een app kan soms in verschillende app stores gevonden worden. Bijvoorbeeld via de Android Market, Apple store, BlackBerry app world, etc. Het is voor mij belangrijk om te weten in welke stores mijn apps goed presteren en waar de app juist minder succesvol is. Hier kan ik dan mijn advertentie investeringen op afstemmen.

5. Welke reviews worden er gegeven aan mijn apps?

Reviews zijn deels bepalend voor het succes van mijn apps. Ik wil dus een goed overzicht hebben van alle reviews die in verschillende appstores worden gegeven. Het is dan ook eenvoudiger om mijn app te verbeteren voor verschillende platformen.

6. Wat is de ranking van mijn apps?

De populariteit van mijn apps binnen de appstore kan bijdragen aan een hoger aantal downloads en dus een groter bereik van mijn apps. Misschien is het nodig om mijn advertentie inzet hierop bij te sturen om rankings te stimuleren.

7. Hoe is de performance van mijn ads die het aantal downloads moeten vergroten?

Ik kan op verschillende mobile advertentieplatformen mijn apps promoten, maar ik moet dan wel weten wat het resultaat van mijn bannerinzet is. Dit kan wanneer de API’s van de advertentieplatformen worden gebruikt om kostendata te laden in mijn mobile analytics platform.

8. Gebruikt iemand een 3G netwerk of een Wifi connectie om mijn app te gebruiken?

De frequentie van gebruik en de gebruikerservaring van mijn apps kan afhangen van de plaats en connectiesnelheid van het apparaat dat wordt gebruikt. Ik wil dus weten of er vanaf een 3G netwerk of een Wifinetwerk gebruik gemaakt wordt van mijn app.

9. Wie maakt er gebruik van de gps functionaliteit en wie niet?

Apps maken vaak gebruik van de gps functionaliteit van devices. Om erachter te komen of mijn app goed gebruikt kan worden, moet ik weten of de gps functionaliteit van devices is aangezet en ik hier dus met mijn app op kan inhaken.

10. Hoe kan ik mij benchmarken ten opzichte van concurrerende apps binnen mijn categorie?

Het is uiteraard leuk om te zien dat mijn app veel downloads krijgt en mensen er plezierig gebruik van maken,  maar een benchmark geeft me meer inzicht in de relatieve successen van mijn app. Een benchmark van appgebruik binnen mijn categorie is dus gewenst voor een stuk extra perspectief.

Als het niet via Google Analytics kan, wie kan me dan helpen met app analytics?

Nu is het zo dat Google Analytics mij dus nog niet kan helpen bij mijn app analyse, maar er zijn verschillende tools die dit wel kunnen. Sterker nog, in de afgelopen maand lijken nieuwe mobile analytics tools als paddestoelen uit de grond te schieten. Onder meer de volgende tools zagen in maart 2012 het levenslicht of vonden een miljoeneninvesteerder:

Verder is er een aantal gevestigde namen al jaren bezig met mobile analytics, specifiek voor apps:

Kortom, een behoorlijke hoeveelheid tools kan ons al verder helpen aan betere analyse van app gebruik. Hopelijk leest Google met ons mee om de functionaliteiten ook in Google Analytics te integreren.

Reacties (3)

  1. sonja.kamst@sanomamedia.nl'

    Dag Martijn,
    Leuk! Eindelijk weer een artikel van iemand die de SDK van GA gebruikt om apps te meten. Maar zet je GA nu niet in met de verkeerde intentie? Zelf beschouw ik GA als een fantastische inzichtgever als het gaat om het gedrag van je gebruikers. Een gratis tool die heel mooi in beeld brengt wat de belangrijkste flow is vanaf de startpagina tot je einddoel, of spelletjes meteen opnieuw worden gespeeld en op welke pagina de HELP het meest werd gebruikt, etc. In eerste instantie zet je voor websites ook niet GA in om meer over je doelgroep te weten te komen (punt 1, 2, 3, 8, 9). Maar uiteraard duim ik ernstig met je mee dat Google alleen maar zal uitbreiden! Ik heb het volste vertrouwen!

  2. reinoutw@hotmail.com'

    Martijn, mooie uiteenzetting en eens met de punten ie je noemt die je graag zou willen meten (weten). Wat ik nog mis is het verschil in interactie met de site / app dan we gewend zijn op websites.

    Bij een app (of het webgebruik op een mobiel device) is het gebruik anders dan bij een site (op laptop / pc), omdat het inputdevice anders is. De vinger tov het gebruik van muis / toetsenbord.

    Volgens mij is dat verschil van input ook een reden om anders te gaan meten, waardoor de standaardpakketten met de standaard meetmethodes niet voldoen. Wat ik zou willen zien is het ‘veeggedrag’ / ‘sleepgedrag’. Dus meer de beweging / motion naast de kliks. Ik heb ooit daarvoor ook domeinnamen geclaimd 😉 analyticsfinger.com (ofzo) en dat soort, haha 🙂

  3. martijnvanvreeden@hotmail.com'

    @Sonja: Bedankt voor je reactie. Je maakt een terecht punt, Google Analytics is een prima tool voor het meten van de flow van een website of app. Zo is GA ook prima te gebruiken. Alleen wil ik in het geval van een app gewoon meer, omdat er meer data beschikbaar is die belangrijk is voor optimalisatie, waar GA eigenlijk niet voor uitgerust is.

    @Reinout: het is inderdaad interessant om de verschillen tussen apps/ mobiele sites en websitegebruik op een laptop of pc beter te begrijpen, zodat je erop kan optimaliseren. Erg benieuwd hoe je zou optimaliseren op veeggedrag. Ik voel een mooie blogpost aankomen 😉

Reacties zijn gesloten.