Google Analytics Premium; de details

Google Analytics introduceerde vorige week een betaalde versie van de ‘traditionele’ Analytics software. Deze nieuwe versie, Google Analytics Premium genaamd, is speciaal ontwikkeld voor organisaties die op zoek zijn naar extra data processsing power, gegarandeerde beschikbaarheid en extra analyse functionaliteiten die de traditionele versie van Google Analytics niet kan bieden. Google Analytics Premium is nu beschikbaar in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Canada. Wanneer het in Nederland verkrijgbaar wordt, is niet bekend gemaakt.

Betekent dit het einde van de gratis Google Analytics?

De eerste vraag die me vaak werd gesteld na de introductie van Google Analytics Premium is of dit het einde betekent van de ‘gratis’ variant. Het antwoord daarop is nee! Google Analytics draait op meer dan 50% van alle websites in de wereld en de huidige Google Analytics versie zal gewoon blijven bestaan. Er zullen ook geen functionaliteiten uit de huidige versie gaan verdwijnen ten behoeve van Google Analytics Premium.

Waarom dan de introductie van Google Analytics Premium?

Google geeft zelf aan dat het met de introductie van Google Analytics Premium een entree wil maken binnen het topsegment websites in de wereld. Een segment dat op dit moment nog niet door Google wordt bediend. Deze nieuwe ‘enterprise’ variant van Analytics is daarom gebouwd op een aantal pijlers:

1. Datacapaciteit; verzamelen en verwerken van grote hoeveelheden data
2. Geavanceerde (campagne)analyse mogelijkheden
3. Ondersteuning en service
4. Service Level Agreement (SLA)

Meer datacapaciteit

De nieuwe Google Analytics Premium biedt meer datacapaciteit en een verbeterde processing power. Waar je in de traditionele Google Analytics interface nog wel eens tegen ‘streekproef’ data aanloopt als je bijvoorbeeld segmentaties wilt maken op grote bezoekersaantallen, zal je dit in Premium niet meer gebeuren. De features op een rijtje:

Meer datacapaciteit; de traditionele versie van Google Analytics kan naar eigen zeggen tot een maximum van 300 miljoen pageviews per maand verzamelen. Google Analytics Premium gaat tot 1 miljard pageviews per maand.

Grotere exports; de huidige Analytics versie is gelimiteerd op het exporteren van 500.000 rijen per dag (per keer). Via Google Analytics Premium kun je maximaal 1 miljoen rijen per keer exporteren.

Geen steekproef data; De huidige versie gebruikt steekproef data bij het maken van segmentaties op 50.000 bezoeken (of meer). De Premium versie geeft je de mogelijkheid te segmenteren op een maximum van 50 miljoen bezoeken.

Snellere verwerkingstijd van de data; De verwerking van de data in Google Analytics Premium vindt plaats binnen 1 uur. In de traditionele versie is dit 4 uur.

Geavanceerde campagneanalyse mogelijkheden

Google Analytics Premium biedt extra analysemogelijkheden die met name gericht zijn op het analyseren van de effectiviteit van campagnes. Zo beschikt Google Analytics Premium over conversie attributie modellen. Dit betekent dat je op een eenvoudige manier conversie rendementen kunt verdelen over alle kanalen die een bezoeker gezien heeft voordat deze converteerde. Het betreft hier dus een uitbreiding op de Multi Channel Funnels. Attributiemodellen zijn niet beschikbaar in de traditionele variant.

Voor verdergaande analyses zijn in Google Analytics Premium de ‘custom (of aangepaste) variabelen’ uitgebreid. De huidige versie biedt de mogelijkheid om maximaal 5 aangepaste variabelen in te schieten (voorbeelden van custom variabelen zijn onder andere: auteur van een artikel, ingelogd versus niet ingelogd op de website etc.). Met Google Analytics Premium krijg je de beschikking over maar liefst 50 aangepaste variabelen.

Support

Omdat Google Analytics Premium een betaalde versie betreft gaat Google ook support bieden aan gebruikers. Google ondersteunt bij de implementatie en helpt bij het ‘customizen’ van de inrichting. Daarnaast is er 24/7 telefonische support bereikbaar en bevat de ondersteuning ook training(en) in het gebruik van de tool.

Service Level Agreement

Een betaalde versie van Google Analytics kan natuurlijk niet bestaan zonder goede Service Level Agreement. Om te beginnen ben je zelf te allen tijde de eigenaar van alle verzamelde data. Google geeft daarnaast niet-goed-geld-terug garanties op het gebied van dataverzameling, verwerking en beschikbaarheid van de tool:

  • 99,9% op de data collectie
  • 99% op de rapportage beschikbaarheid
  • 98% op de beschikbaarheid van alle data binnen 4 uur

Kosten en verkrijgbaarheid

Zoals al eerder aangegeven is Google Analytics Premium vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, Canada en Groot Brittannië. Het tijdspad voor de uitrol naar de rest van de wereld is op dit moment nog niet bekend.


Google Analytics Premium krijgt een vaste prijs per jaar gebaseerd op het aantal hits. Je kunt Google Analytics Premium direct bij Google aanschaffen of via één van de geautoriseerde resellers.

Conclusie

Zoals bovenstaande functionaliteiten laten zien is Google Analytics Premium vooral een krachtiger variant van de huidige Analytics. Interessant voor organisaties die met name op het gebied van datacapaciteit nu tegen grenzen aanlopen. Onderstaande tweet die ik tegenkwam, vat de introductie van Google Analytics Premium goed samen vind ik:

Google Analytics Premium is more of a competitive equalizer than it is opening a new market.

Reacties (3)

  1. Een investering in Google Analytics premium is het wat dat betreft zeker waard. Bedrijven kunnen sneller bepaalde gegevens inzien en bovendien biedt het informatie waarmee een hoop zaken aan het licht komen. Denk aan subdomeinen die sneller te integreren zijn en conversiecijfers die zodoende beter vergeleken kunnen worden.

  2. Ik betwijfel of er tegen die fee ($150.000 jaarlijks!!!) uberhaupt een markt is. Data is leuk, maar niet tegen elke prijs, bovendien zijn er goedkopere (en betere) pakketen verkrijgbaar.

    • @dajo er zijn in Nederland zeker 250 bedrijven te vinden die meer dan dat bedrag per jaar aan analytics software uitgeven. Dat is de markt waar met dit aanbod op wordt gericht. Met alle updates die eraan komen (zoals gedeeld op #GAUC2012), zoals bezoeker centraal meten in plaats van sessie centraal, is er nog maar 1 reden over om dit pakket niet te draaien: data opslag buiten de eigen deur / in de VS. Mag dat echter opwegen tegen het gedoe van een inhouse pakket bij een organisatie zo groot dan ze dit soort bedragen uitgeven aan analytics?

Reacties zijn gesloten.