Gun jezelf die online klantinzichten toolkit

ToolkitAls je even door AboutAnalytics heenklikt zul je zien, ondanks dat we pas de helft van de markt in kaart hebben gebracht, er heel veel soorten tools zijn die je inzichten kunnen geven in klantwensen en gedragingen. Veel tools bieden een gratis testversie of het gebruik van de service op maandbasis. Met deze survey, feedback, clickmap, mousemap, targeting en AB test tools zou je echt het verschil kunnen maken, mits… je ze eenvoudig zou kunnen implementeren…. Ja jij op de spreekwoordelijke zolderkamer hebt makkelijk praten. Ieder bedrijf dat vanwege het aantal mensen te maken heeft met content management en templates en dus een CMS kan deze implementatie niet eenvoudig maken. Zij zitten vast aan CMS beperkingen en release kalenders (die altijd al vol zitten). Als jij tot die groep behoort: hier de oplossing.

Voor de eerstkomende release

Zorg er voor dat op elke pagina binnen het CMS (en op allemaal tegelijk of hoofdonderdelen hiervan tegelijk) een mogelijkheid krijgt om html/javascript code op te nemen op de volgende posities in de broncode:

  1. Binnen het <head></head> gedeelte (en als je een asynchrone web analytics tellercode gebruikt onder deze code).
  2. Vlak onder <body>.
  3. Vlak voor de </body> (in ieder geval onder je web analytics script als deze daar staat).

De code die je plaatst zou, zodra deze mogelijkheid live is in je CMS (en dat kost al vaak enige tijd…), 1 op 1 moeten verschijnen in de brondcode van je website.

Wat kun je nu allemaal?

Met deze wijziging ben je nu in staat om elk analyse of onderzoek software pakket direct te implementeren op (een deal van) je website. Zonder tussenkomt van IT dus. Je hebt volledige vrijheid. Door de vrijheid van javascript ben je tevens in staat om unieke waarden op basis van pagina URL of bijvoorbeeld herkomst aan deze tools (of je bestaande web analyse systeem) mee te geven. Targeting is ook onder de knie. Je kunt bezoeken aan bepaalde website delen bijvoorbeeld oplsaan in een cookie en op basis van deze informatie bepaalde content wel of niet tonen. Javascript geeft immers de mogelijkheid om bepaalde content delen te vervangen voor andere (HTML) content.

Iemand die zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief hoef je deze content dus niet meer te tonen, die kun je op dezelfde positie een aanbod geven dat relevanter is. AB testen is daarnaast eenvoudig geworden. Tools als Website Optimzer geven je immers niet vooraf een vaste code voor implementatie, maar pas bij het aanmaken van een AB test.

Wat ga je er mee doen?

Klinkt als walhalla! Noodzaak dus om jezelf in bescherming te nemen. Het is immers geen speeltuin waar je in werkt, maar de live website. Het is dan ook zeker aan te raden de mogelijkheid van javascript toevoeging aan de website niet voor elke CMS gebruiker te activeren en voor publicatie even goed te testen. De mogelijkheden die je nu hebt wil je inzetten om meer te leren over je bezoeker met als doel om deze bezoeker beter te kunnen servicen. Je wilt daarnaast usability drempels door je CMS tijdelijk weghalen en middels AB testen begrijpen hoe het beter kan. Zodra je dat weet kun je middels een normale release hier een stabiele update van maken.

Het proces van analyseren, verbetermogelijkheden testen, evalueren en doorvoeren is de achterliggende basis van de mogelijkheden die je nu hebt gekregen.

Waar moet je op letten?

Ik raad in ieder geval aan om deze toolkit bij gebruik van externe scripts (al die software tools) alleen te gebruiken in een non-secure omgeving. Zodra de bezoeker inlogt (denk bijvoorbeeld eens aan internetbankieren), dan wil je niet vanuit security en privacy oogpunt dat er allerlei exotische (misschien minder stabiele) tools op je pagina draaien, ook al is het voor een tijdelijk onderzoek. Eigen testing en targeting oplossingen (een AB test script schrijven is niet zo heel moeilijk hoor) behoren echter wel tot de mogelijkheden in het gesloten domein. Zorg voor de ondersteuning van een javascript specialist!

Voor de bevestiging: ik ken meerdere bedrijven die nu met veel plezier voor de online marketeer deze toolkit ontsluiting hebben doorgevoerd! Veel plezier 🙂

Reacties (4)

Reacties zijn gesloten.