Het correct meten van Instagram verkeer

Er komt wat standaard verkeer van Instagram binnen in Google Analytics onder het medium referral, maar dit is zeker niet alles. Dus voordat je de stekker uit Instagram haalt omdat je conclusie is dat het niet succesvol is, kijk eerst even naar hoe de metingen zijn ingericht.

De link in de bio

Op dit moment biedt Instagram niet veel link opties naar je site. De belangrijkste is eigenlijk de link die je kan opnemen in je bio.

Screen Shot 05-22-16 at 04.54 PM

Zonder oplossing ziet Google Analytics het verkeer van deze link als direct verkeer. Je mist dus een heleboel informatie. Uit direct verkeer kun je weinig analyseren en concluderen.

UTM gebruiken

Wat je moet doen is heel simpel. Je moet je traffic goed taggen en dat doe je gewoon met een UTM. Google heeft een handige UTM maker. Mijn tip: Gebruik altijd kleine letters want GA is hoofdlettergevoelig en anders krijg je later bronnen als Instagram en instagram.

Nu weet je dat dit verkeer uit Instagram komt maar nog belangrijker waar uit Instagram precies je verkeer komt (de bio in dit geval). Het verkeer uit Instagram kan er ineens heel anders uit gaat zien.

Je kunt nu heel precies je Instagram verkeer meten, zien wat zij doen op je site en achterhalen of ze converteren.

Screen Shot 05-22-16 at 05.03 PM

 

Reacties (1)

  1. UTM is handig om inderdaad je verkeer te tracken, maar het ziet er wel gek uit in Instagram zo een link. Zelfs met een URL shortener..

Reacties zijn gesloten.