Het einde van zoekmachineoptimalisatie

´Now we walk in the dream, but dream no more´ – Live

Bedrijven die je aanmelden op allerlei sites opdat je hoger scoort in de zoekresultatenlijst, bedrijven die je beloven dat met de trefwoorden die zij voor je bedrijf vinden, een hoge score vanzelfsprekend wordt, bedrijven die je via alle bomen die worden opgezet over zoekmachineoptimalisatie (ZMO) naar de top van de ranglijst beloven te brengen. Er worden miljarden verdiend aan de eerste drie pagina´s van een zoekmachine als Google. 90% van de zoekenden op internet komt namelijk niet verder. 62% houdt het zelfs bij de eerste pagina. (Bron: Iprospect.com). We hebben het dan over 16 tot 48 bedrijven maximaal die in de kijker komen. Is de vijver waarin zo ijverig wordt gevist inmiddels niet veel te krap geworden? Mikken er niet veel te veel bedrijven naar een toppositie in de ranking, maken die niet allemaal gebruik van allerhande (dezelfde) gelikte trucjes om dit te bereiken? Heeft het nog wel zin om geld en middelen in ZMO te stoppen?

´Intellectuelen zijn altijd bereid een waarheid in twijfel te trekken, maar nooit één van hun vergissingen.´ – Frossard

Wat is eigenlijk het nut van een hoge ranking? Wanneer je bij de eerste resultaten staat, zo zou je kunnen zeggen, word je eerder gevonden en dan komt de conversie van bezoeker tot klant vanzelf wel. Natuurlijk moet je website dan ook nog goed zijn opgebouwd, want maar liefst 80% van de mensen die al producten in hun boodschappenkarretje hebben gedaan, haakt alsnog af. Maar wat nu als je hele branche, niche et cetera op die eerste paar posities mikt? Het is dan maar de vraag of jij er – gezien de middelen die je ervoor beschikbaar hebt – even hoog kunt scoren en of jouw website dan aangeklikt gaat worden. Is het niet beter te vragen of jouw bedrijf het wel nodig heeft hoog te scoren in Google. Bijvoorbeeld omdat je al een goede naam hebt – mond op mond reclame nog altijd het best – of omdat je product te ingewikkeld is om goed over het voetlicht te brengen via internet. Want – weer zo´n lastig internetfeitje – mensen scannen een webpagina af in een F-vorm. Eerst de header, buttons bovenaan, dan de knoppen aan de zijkant en nog een stukje tekst in het midden van de pagina. Hoe leg je in een snelle oneliner de successen van jouw bedrijf vast zonder in clichés en holle bijvoeglijke naamwoorden te vervallen.

´Wanneer je de draad kwijt bent en een steek laat vallen, is er maar één oplossing: de knoop doorhakken.´ – M. Beeck

De zoekmachines zijn uit hun voegen gegroeid. Het is welhaast onmogelijk om via een zeer goede zoektocht precies te vinden wat je zoekt, zeker naarmate wat je zoekt moeilijker onder (steek)woorden is te brengen. Wanneer je op dit moment (11-11-2010) zoekt op de term: ´Gezwel´ dan vind je als vierde hit een clip op Youtube met de naam: ´Sterf met een gezwel aan je kontgat.´ Quod eros demonstrandum wat mij betreft. Maar wel een leermoment: ´Youtube?´ Inderdaad, sociale media doen ook mee in de zoektochten van Google en er is zelfs meer. Sociale media draaien om discussies – zie ook de bijbel van sociale media: ´The cluetrain manifesto´. Discussies draaien om meningen en eerder dan op feiten, baseren mensen zich op meningen van anderen. Natuurlijk is jouw mening over je bedrijf gekleurd en hebben mensen een zekere weerzin gekregen tegen professionele vooringenomenheid. Het gaat er op de sociale media niet om je mening over je bedrijf te ventileren, maar mensen te verlokken zelf een mening over je product of dienst te vormen. Veel bedrijven zien dat niet zo zitten. Ze zijn bang voor kritiek. Kennelijk staan ze dan toch niet helemaal achter hun product. Of ze zijn bang dat mensen graag criticaster, liever dan aanhanger zijn. Of mensen nu een positieve of negatieve mening ventileren, het is een mening en als bedrijf kun je daar altijd meer mee dan wanneer je je niets van die meningen aantrekt.

´Tijdig sterven, is de meest voorname vorm van zelfbehoud.´- J. Vandiest

Mijn advies is om eens op te houden geld te gieten in de onverzadigbare muil van ZMO en te kijken naar alternatieve wegen om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Alle paden die naar de Googlehemel leiden zijn platgestampt onder de horden die dachten daar melk en honing te vinden. En haal je het tot aan de hemelpoort, dan is de kans groot dat Sint Petrus toch even verder klikt. Sociale media, een hype die ik over enkele jaren zal ontmaskeren, zijn op dit moment een veel effectievere manier om je business tot zijn recht te laten komen. Overigens niet omdat er zoveel positiefs wordt gepredikt over de sociale media, maar omdat het nog genoeg ruimte heeft de ballonnetjes met succes lek te prikken. Het is – zeker in Nederland – nog een bijna onontgonnen gebied voor bedrijven. Er is plek voor fantasie, durf en echt talent. Zaken die via de zoekmachines inmiddels dood en begraven zijn.

Reacties (55)

Reacties zijn gesloten.