Hoe analyseer je SEO resultaten met Google Analytics?

Veel bedrijven zijn qua omzet afhankelijk van hun SEO resultaten. Daarom is het belangrijk om SEO resultaten goed te analyseren in Google Analytics. Welke zoekwoorden zijn verantwoordelijk voor jouw omzet via SEO?

Maak gebruik van de maatwerkrapporten in Google Analytics

De maatwerkrapporten binnen Google Analytics kunnen je inzichten geven in de conversies/omzet per zoekwoord. Je kunt onderstaande 3 rapporten hiervoor gebruiken:

  1. Zoekwoorden met bedrijfsnaam
  2. Zoekwoorden zonder bedrijfsnaam
  3. Not provided zoekwoorden

Dit geeft je een totaaloverzicht van jouw SEO resultaten. Hoe is de verhouding in conversies tussen je branded en non-branded zoekwoorden? En hoeveel bezoeken en conversies zijn afkomstig vanuit ‘not provided zoekwoorden’? In deze rapporten worden de conversies berekend op basis van het traditionele last-click model. Nu wil je natuurlijk weten wat de ondersteunende bijdrage is van SEO aan andere kanalen, zoals bijvoorbeeld Google AdWords.

Bereken ondersteunende conversies SEO

De multi-channel funnels in Google Analytics geven je de mogelijkheid om ondersteunende conversies te berekenen. Bijvoorbeeld: hoeveel ondersteunende conversies levert SEO aan Google AdWords. Om de ondersteunende bijdrage van SEO te kunnen berekenen dien je een conversiesegment aan te maken. Hierbij sluit je de last-click conversies vanuit SEO uit. Dan kun je ook zien aan welke kanalen SEO ondersteunend is. Mijn advies is om dit maandelijks bij te houden, zodat je trends kunt ontdekken. Ondersteunen SEO en AdWords elkaar? Kun je hierop inspelen met contentaanpassingen voor bepaalde zoekwoorden?

Bereken de waarde van je not provided zoekwoorden

Er is al veel geschreven over het analyseren van not provided zoekwoorden. Je kunt via de webmaster tools de zoekopdrachten bekijken. Het nadeel van deze methode is dat je alleen de doorklikratio’s kan bekijken. Daarom vind ik de inzichten vanuit de multi-channel funnels veel praktischer. Je kunt namelijk de conversiepaden van not provided zoekwoorden met andere kanalen combineren. Daardoor krijg je inzichten in de impact van not provided zoekwoorden op bijvoorbeeld je SEO branded en non-branded zoekwoorden. Hoe is de verhouding tussen branded en non-branded zoekwoorden in een conversiepad met not provided zoekwoorden? Zijn er bepaalde non-branded zoekwoorden, die nog geen conversies opleveren? Dan kun je dit meenemen in je contentplanning, bijvoorbeeld door specifieke content te gaan schrijven voor deze zoekwoorden.

Je dient onderstaande kanaalgroep hiervoor aan te maken om dit conversiepad te kunnen bekijken:

Vervolgens dien je een geavanceerd segment aanmaken met bijvoorbeeld ‘not provided’ en ‘SEO non-branded’:

Nu kun je de conversiepaden bekijken waarin ‘not provided’ zoekwoorden en ‘non-branded’ zoekwoorden elkaar ondersteunen:

Gebruik je interne zoekopdrachten om zoekwoordsuggesties te krijgen

Met je interne zoekopdrachten kun je gratis marktonderzoek doen op jouw site. Welke zoekopdrachten typen jouw gebruikers in? En nog belangrijker: met welke zoekintentie? Mijn advies is om de ingetypte zoekopdrachten te segmenteren, zodat je de intentie en informatiebehoefte van de gebruiker leert kennen:

  1. Servicegerichte zoekopdrachten
  2. Informatiegerichte zoekopdrachten
  3. Koopgerichte zoekopdrachten

Vervolgens kun je deze zoekwoordsuggesties toevoegen aan de lijst van zoekwoorden waarvoor je content gaat schrijven. Doordoor zal je minder afhankelijk worden van 1 of 2 zoekwoorden die verantwoordelijk zijn voor de meerderheid van je conversies. Voorbeeld: op het zoekwoord reisverzekering zit natuurlijk veel zoekvolume. Maar je kunt niet alles laten afhangen van dat ene zoekwoord. Zoekwoorden met meerdere combinaties zoals ‘reisverzekering wereldddekking’ of ‘medische kosten reisverzekering’ hebben een minder groot zoekvolume, maar deze bezoekers zijn op zoek naar informatie over een specifieke dekking binnen de reisverzekering.

SEO engagement rapporten

Veel Google Analytics-gebruikers zijn niet bekend met deze rapporten. Dat is jammer, want deze rapporten geven informatie over het gedrag van jouw bezoekers. Deze rapporten kun je vinden onder doelgroep &rarr& gedrag &rarr& engagement. Je dient wel een segment aan te maken om de engagement van je SEO bezoeken te kunnen analyseren. Maak hiervoor onderstaand segment aan:

Met dit segment kun je de engagement bekijken van je branded en non-branded zoekwoorden. Hieruit kun je de volgende informatie halen over jouw SEO campagne:

• Hoeveel bezoeken >1 minuut haal je vanuit SEO?
• Hoeveel nieuwe en terugkerende bezoeken komen vanuit SEO?
• Welk % >1 bezoek is afkomstig vanuit SEO?

Deze analyse kun je voor de top 10/20 zoekwoorden uitvoeren, zodat je de engagement tussen bijvoorbeeld branded en non-branded zoekwoorden kunt vergelijken.

Werk met een target/KPI sheet

Ook voor je SEO targets kun je het REAN model gebruiken. Helaas kun je uit Google Analytics geen doorklikratio’s halen. Daarvoor zal je echt de webmaster tools dienen te raadplegen. Deze doorklikratio’s kun je toevoegen aan je KPI sheet, zodat je de CTR’s kan koppelen aan je conversies. Dan krijg je ook antwoord op de vraag: levert een hogere CTR ook meer conversies op?

Hier kun je jouw SEO KPI sheet downloaden!

Bonus tip

Gebruik Concentrate om in te spelen op jouw longtail zoekwoorden. Deze tool haalt zijn data uit de volgende bronnen:

• Comscore
• Compete
• Google Analytics

Concentrate werkt volgens het freemium model. Je kunt deze tool 30 dagen gratis uitproberen en daarna betaal je een gering bedrag (39 dollar per maand). Het lijkt mij het proberen waard om beter in te kunnen spelen op longtail zoekwoorden!

Hoe analyseer jij jouw SEO campagnes? Ik lees jouw ervaringen graag bij de reacties!