Inzicht in Google Sitelinks

Net in de periode dat ik mij aan het verdiepen ben in de vastlegging van zoekgedrag van zoekers binnen Google in Google Analytics blijkt Google een update doorgevoerd te hebben in de VS waarbij het onmogelijk wordt om zoekwoorden in Google Analytics vast te leggen. Het probleem is als volgt: Google heeft een update uitgerold waarmee het, door middel van AJAX, suggesties doet aan een zoeker, direct op het moment dat hij een zoekopdracht invoert. Wanneer een zoeker een zoekwoord vanuit deze suggestie aanklikt en daarna een site bezoekt wordt het zoekwoord nog wel in de verwijzing meegenomen, maar na een hekje (#) in de URL verwijzing in plaats van na een vraagteken of en teken (? of &):
Google AJAX search url
In plaats van het bekende:
Normal Google search url
Alles wat achter het hekje staat wordt (op dit moment) genegeerd, waardoor de zoekwoorden niet meegenomen worden richting de analyticspakketten.

Geen zoekwoorden meer, geen analyses, geen verbeteringen. Een zeer slechte zaak, maar ik heb nog wel vertrouwen dat Google de webanalisten tegemoet komt of dat de techniek ons een handje gaat helpen. Op dit moment kunnen we nog wel informatie opslaan, dus laten we daar nog maar gebruik van maken, zolang het nog kan. Deze keer probeer ik inzicht te krijgen in het gebruik van sitelinks.

Het meten van sitelinks

Sitelinks? Zou je wellicht denken. Jawel, dat zijn de links in Google onder een zoekresultaat waarmee je sneller naar een subsectie van een website kunt gaan.

Zoekkinderboek Sitelinks

Deze sitelinks worden door Google automatisch gegenereerd en worden alleen getoond wanneer Google vermoed dat je écht naar één specifieke site op zoek bent (en er voldoende links zijn en je site groot genoeg is). De sitelinks zijn eigenlijk een navigatie van een website binnen Google (zeer waarschijnlijk de belangrijke (meest bezochte) pagina´s).

Een sitelink ziet er technisch zo uit:
http://www.google.nl/url?q=http://www.zoekkinderboek.nl/categorie/59/informatieve_boeken.html&sa=X&oi=smap&resnum=1&ct=result&cd=4&usg=AFQjCNERI3BhgvLSZ3AEfDb2rNWgqQrNDQ

Het kan niet!

Ik heb geprobeerd om de sitelinks in Google Analytics visueel te maken door bijvoorbeeld de parameter ‘oi’ af te vangen, deze heeft de waarde smap, wat waarschijnlijk zal staan voor sitemap. Ik kwam er alleen achter dat de sitelinks via een 302 redirect naar een pagina verwijzen. Hierdoor is het niet mogelijk om direct te meten welke sitelink is aangeklikt en welk zoekwoord gebruikt is. Waarom Google dit op deze manier doet is mij niet duidelijk. Waarom gebruiken ze niet dezelfde manier van linkopbouw, zoals ze dat ook doen bij de normale verwijzingen in de zoekresultaten? Mogen ze niet gemeten worden? Of heeft de 302 redirect (verwijzing) een andere betekenis / gevolg voor de pagina´s waarnaar verwezen wordt?

Of toch wel?

Toch is het mogelijk om inzicht te krijgen in het zoekgedrag, en surfgedrag naar aanleiding van, voor en na een klik op een sitelink. Hoe kan dit? Als naar een pagina verwezen wordt via een 302 verwijzing (pagina is tijdelijk verplaatst) en daarvoor is een pagina bezocht, dan ´ziet´ de pagina waar naar verwezen wordt de daarvoor bezochte pagina als ´Referer´. Google wordt dus nog steeds gezien als verwijzende site. Je kunt door een paar kliks in Google Analytics een overzicht krijgen van de sitelinks die zijn aangeklikt.

Maar hoe dan?

Volg het stappenplan en je zult het weten:

Stap 1

Volg de stappen uit mijn vorige artikel, zodat de User Defined value gevuld wordt met de startwaarde uit Google (die geeft aan op welke resultaatpagina jouw link in Google getoond werd). (dit is een pre, je kunt dan beter de positie van de zoekwoorden bepalen, maar ook zonder deze stap uit te voeren kan je inzicht krijgen).

Stap 2

Kijk op basis van welke zoekwoorden er sitelinks getoond worden voor jouw website (voor Zoek Kinderboek is dit bijvoorbeeld: zoekkinderboek of zoek kinderboek).

Stap 3

Ga in Google Analytics naar ´Keywords´ onder ´Traffic Sources´.

Stap 4

Filter enkel de onder 2 genoemde zoekwoorden uit de lijst.

Stap 5

Kies onder ´Dimension´ voor ´Landing Page´. Dit is de pagina op jouw site waar de zoeker terecht kwam na een klik op een link op de zoekresultatenpagina in Google.

Stap 6 – Segmenteren

Segmenteer enkel op bezoek ‘Vanaf pagina 1 uit Google’. Je kunt ook een segment maken waarbij gesegmenteerd wordt op zowel al het verkeer van pagina 1 + de zoekwoorden die je gekozen hebt in Stap 2. Je segmenteert dan op

  • de zoekwoorden waarbij de sitelinks vertoond worden, en
  • het bezoek vanaf de eerste Google resultaatpagina kwam

Zo ziet bijvoorbeeld zo’n segment eruit voor SNS Bank:

Advanced Segment zoekwoorden eerste pagina

Na het uitvoeren van bovenstaande stappen zie je een overzicht van pagina´s die bezocht zijn naar aanleiding van een zoekopdracht in Google waarbij sitelinks getoond worden en waarbij de zoeker vanaf pagina één kwam. Je ziet naast de homepage ook de pagina’s waarnaar verwezen wordt vanuit de sitelinks. Deze lijst geeft een overzicht en inzicht in het gedrag van bezoekers die via sitelinks binnen kwamen. Deze lijst kan eenvoudig vergeleken worden met de ´standaard´ (be)zoekers. Zo kan je inzicht krijgen in bouncerates, bezoekerstijden, aankopen / ecommerce bestedingen, bereikte doelen, etc.

Wat kan ik met deze informatie?

In Google Webmaster Tools kan je de sitelinks voor je website inzien. Daar kan je ook sitelinks die slecht presteren ‘blocken‘. Nadat je een sitelink gebockt hebt zal deze uit de sitelinks worden verwijderd. Hierdoor krijgen andere links de kans om een sitelink te worden en zo kan je de beste sitelinks voor je website ‘kiezen’. Sitelinks zorgen voor meer verkeer, wanneer ze ook nog van goede kwaliteit zijn zal het verkeer alleen maar toenemen en zullen zoekers eerder vinden wat zij zoeken.

Webmaster Tools Sitelinks

Meer weten? Lees de Google Sitelinks Guide of Project Big Water – Google Sitelinks Research!

Reacties (18)

  1. Kijk, goede conversie tip! Doormeten hoe je sitelinks in Google converteren (omzet (combi van bezoek en conversie)) en dan niet converterende sitelinks uitsluiten!

    de # vraag (a name links hadden daar ook last van). Een webserver expert in de zaal die weet op dit echt niet kan worden afgevangen? Als ik de referer opvraag in javascript komt dit detail niet mee?

  2. reinoutw@hotmail.com'

    @Ton, Dank! Volgens mij zijn er nog maar weinig bedrijven die actief hun Sitelinks monitoren en ze optimaliseren. Ben benieuwd of ik enkele mensen kan aanzetten tot Sitelink Optimization 😀

  3. dave@omtrends.com'

    Is het bekend hoelang het duurt voordat een verwijderde SiteLink wordt vervangen door een nieuwe SiteLink?

  4. reinoutw@hotmail.com'

    @Dave Google geeft wel iets van informatie hierover. Ze geven aan dat het ‘even kan duren’ voordat een sitelink ook echt verwijderd wordt. Wanneer en of een geblokkeerde sitelink ook daadwerkelijk vervangen wordt is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Op de ene plek lees ik dat er niks vervangen wordt (je hebt een sitelink minder) en op de andere plek lees ik dat er wel weer nieuwe voor terugkomen:

    “For your verified site in Webmaster Tools, you can view your available sitelinks. If you choose to block a sitelink, it will then appear in Webmaster Tools as blocked. Once the change becomes effective, the blocked sitelink will not appear in search results. You will not
    immediately see a new sitelink listed in Webmaster Tools to replace your blocked sitelink.”
    Bron

    Ik verwacht (maar ik moet het ook zelf uitproberen) dat je na een blokkade niet direct een nieuwe kunt verwachten, maar heb goede hoop dat er na een tijdje wel een nieuwe wordt aangeboden (na het lezen van bovenstaande quote).

  5. fred@c2k.nl'

    @Karel, ja dat is inderdaad zo.

    Alleen waarom pakt Google daarna weer een verkeerde? Maakt Google geen gebruik van de site (relevantie), maar alleen de trend in zoekgedrag van de gebruikers?

  6. karel@karelgeenen.nl'

    Tja, dat is moeilijk te zeggen. Wanneer je nu op “internet marketing” zoekt zie je dat hij bij mij ook de verkeerde pakt. Ben er al een jaar mee bezig om de juiste op de plaats te krijgen, tot nu toe zijn er dat 3…

  7. reinoutw@hotmail.com'

    @Fred, ah oké. Terugval voorkomen is inderdaad key bij sites die op de schop gaan, je moet een ‘Rabobankje’ voorkomen 😀 Als ik Google zie ik inderdaad de Sitelinks staan, maar welke zijn daarvan ‘verkeerd’, zoals je aangaf?

  8. fred@c2k.nl'

    Haha ja rabobankje… liever niet. Wat er verkeerd aan is… dat er nu artiesten is de sitelinks staan en eigenlijk zou ik de home, nieuws, boek nu, contact enz daar willen hebben… maar zoals ik al zei gaat de site op de schop en zullen we hier meer aandacht aan besteden… ideeën en tips zijn welkom!

  9. fred@c2k.nl'

    Het is allemaal gelukt, mooi script geschreven voor de oude URLS door te verwijzen met een 301 naar de juiste nieuwe url en we zagen binnen 2 weken de nieuwe URLS naar boven komen en de site links zijn nu ook veel beter…

  10. knutseleen@live.com'

    Kan iemand mij vertellen wat nu eigenlijk beter is voor het verkrijgen van sitelinks.

    1) Een index in in een submap maken. Zie de site van de belastingdienst. Zij hebben site links. Neem het voorbeeld van ‘contact’ en zet nu eens index.html achter contact in het pad hiernaar toe (dus http://www.belastingdienst.nl/contact/index.html)

    of

    2) Of sitelinks laten genereren via de menustructuur op hoofdpagina van je website. Neem als voorbeeld ‘ contact’ van de site: petplan. Ook zij hebben site links, maar dan op een ander manier. (zie http://www.petplan.nl/contact.html)

    mvgr.

  11. RoyvanWensen@gmail.com'

    Mijn website heeft volgens webmasters tools 8 sitelinks hier ben ik echt enorm blij mee.

    Maar in google kan ik ze nergens terug vinden 🙂 Iemand enige idee?

    Dit staat bij webmaster hulp : Sitelinks Laatst bijgewerkt 13 okt. 2010

    @ Knutselen

    Dit maakt niets uit, gewoon een hoop links naar je website verzamelen en de sitelinks komen vanzelf.

  12. ron@spelert.nl'

    Kan iemand mij vertellen hoe vaak of wanneer sitelinks worden bijgewerkt? Ik had er 8, maar daarvan heb ik er 2 geblokkeerd (dat ging overigens vrij snel). Maar nu heb ik er dus al een tijdje 6, en ik wil er natuurlijk liever 8! 🙂

Reacties zijn gesloten.