Micro Conversie – Web Analytics Congres

ConversiesTijdens het Web Analytics Congres zijn er veel onderwerpen besproken die ik zeer interessant vind om te bespreken. In een reeks zal ik deze één voor één behandelen. Allereerst: de micro conversie.

Neil Mason noemde het eerst en Avinash Kaushik volgde; de micro conversie. Maar wat is dat nou en wat kan je ermee? Veel bedrijven meten funnels en conversies. Meestal gebeurt dit alleen bij processen die belangrijk zijn om te meten omdat ze bijdrage aan omzet of service, bijvoorbeeld een productaanvraag of een contactformulier. Je hebt in dat geval maar inzicht in een kleine hoeveelheid bezoekers omdat maar slechts een klein percentage van al het bezoek op de website uiteindelijk aan zo´n funnel begint en met succes afsluit (conversie). Deze funnels en conversies worden door Neil en Avinash macro funnels/conversies genoemd.

Interessant wordt het wanneer je naast deze macro converies ook micro conversies gaat definiëren. Deze micro conversies zeggen iets over de plaatsen waar mensen op je site zijn geweest. Bijvoorbeeld dat ze de ´over ons´ pagina bekeken hebben, of dat ze op de ´vacature´ pagina zijn geweest of een ´support´ pagina. Dit kan ook een conversie zijn. Een bezoeker kan je site bezoeken omdat hij geïnteresseerd is in de vacatures, wanneer hij deze bezoekt heeft hij zijn doel bereikt. Het gaat erom dat je inzicht krijgt in het totale bezoek van je website en dat je onderscheid maakt tussen verschillende pagina´s en doelen, elke pagina heeft immers weer een eigen doel. Eigenlijk breid je de macro funnels uit door er micro converies voor te zetten. Uiteindelijk wil je dat iedere bezoeker zijn doel haalt en om dit te kunnen meten heb je inzicht nodig in het volledige pad dat hij aflegt. Je website is in weze één grote funnel die je opknipt in kleine overzichtelijke conversies en funnels, om zo beter inzicht te krijgen in je bezoekers en hun gedrag.

Het vreemde is dat de micro conversies allang gemeten worden, het zijn namelijk de bezochte pagina’s door je bezoekers. Waar het misgaat is de visualisatie. De informatie, de paginaviews per bezoeker, is er, maar de visualisatie van deze informatie is er nog niet. Door het bezoek aan een pagina te benoemen als conversie kan het eenvoudig visueel inzichtelijk gemaakt worden. Dan is het een koud kunstje om met tools als Google Analytics te zien welke belangrijke onderdelen van je site bezocht worden, zonder dat andere, minder belangrijke pagina’s je zicht vertroebelen.

De micro conversie is voor mij een ideale manier om nog meer inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op je website. Het is wel erg belangrijk dat je zelf precies weet hoe je site is opgebouwd en dat je weet welke pagina’s voor welk doel bestaan. Pas dan kan je beginnen met het vaststellen van micro converies.

Wat zijn jullie ervaringen met micro conversies? Zijn er al mensen die hier gebruik van maken en wat is zijn de ervaringen?

Lees ook:
Avinash Kaushik over micro conversions

Reacties (4)

  1. info@roelwillems.com'

    Ik werk er in sommige gevallen zeer veel mee. Het kan zeker bij non e-commercesites (content geörienteerde sites zoals blogs) voor erg veel inzicht zorgen.
    Als bezochte pagina’s per bezoek als microconversie telt kan je door het segmenteren van je bezoekers eenvoudig inzicht krijgen in hoe de site presteert en welke verkeersbronnen hiervoor verantwoordelijk zijn, wat de trends zijn en (belangrijker) welke acties/testen ter verbetering in zijn te zetten.
    Uiteindelijk is het vaststellen en bij houden van microconversies een methode om de gegevens uit analysepakketten om te zetten in waardevolle informatie. Misschien interessant om mijn eerste post op webanalisten.nl te richten op hoe je deze inzichten kan creëren binnen Google Analytics.

  2. @roel / @reinout interessant

    In principe heeft elke bezoeker een doel bij zijn bezoek aan jouw pagina. Stap 1 is dan wel alle personen uitfilteren die je blog niet wilden bezoeken en dan stap 2: proberen te bedednken wat elk mogelijk doel van een bezoeker kan zijn. Door daarna te gaan vastleggen wanneer dat doel is bereikt kun je rapporteren over aantal conversies van een bezoeker met een bepaald doel.

    maar…. de echte waarde zit ‘m natuurlijk in de mensen die het doel niet haalden.. De uitdaging is dan hoe je bepaald wat het doel van iemand was waarneer hij of zijn dit doel niet heeft gehaald. Dit dan specifiek voor de mensen die datgene wat ze zochten echt niet hebben kunnen vinden, niet de mensen die vanwege een externe reden (afgeleide aandacht, geen tijd meer, geen verbinding etc.) stoppen in de funnel waar ze in zaten).. Als je dat kunt rapporteren ben je m’n held 🙂

  3. g.bouwhuis@site-score.nl'

    Een manco binnen analytics is dan weer wel dat je maar een beperkt aantal doelen kan definieren (of je moet een extra profiel aanmaken, maar dan is het weer niet handig navigeren in je analytics account) en dus lijkt het mij dat je voor micro conversies toch een iets geavanceerder systeem zal moeten hanteren.

    Of zie ik iets over het hoofd? 🙂

    Micro conversies zijn idd heel goed om te meten en vooral om te analyseren. Net wat Ton al aangeeft, waarom haalt de ene bezoeker zijn doel wel, maar de ander niet?

    Derhalve, is het wel lastig in te schatten waarom een bezoeker je website bezoekt, dit gekoppeld aan het AIDA model (Attention, Intrest, Desire, Action) zal je dus al je referrers / bezoekers moeten koppelen aan 1 van deze fase om een goed beeld van je microconversies te kunnen krijgen.

  4. astrid@hebbes-advies.nl'

    @ton
    die informatie over het doel van hun bezoek en het wel of niet realiseren daarvan kun je goed in kaart krijgen met customer interaction/selfservice & marketing instrumenten die werken met natuurlijke taal. De rapportage die daarachter zit kan direct inzicht geven in o.a. veranderende klantbehoeftes, missende of slecht te vinden content en kanaalswitch-momenten (klanten gaan je bellen/mailen/chatten). Helaas ook hier vaak de uitdaging dat de gegevens slecht gevisualiseerd worden en dus niet worden opgepikt.

    Maar als je dat wel doet, dat luisteren naar je klanten, kan je je site in een relatief korte tijd (3-6 maanden) veel klantgerichter/klantgedrevener maken is mijn ervaring. En zeker in combinatie met micro conversies meten & analyseren

Reacties zijn gesloten.