Pinterest voegt een analytics component toe

Een paar maanden geleden lanceerde Pinterest de business pages, waar bedrijven accounts kunnen aanmaken die specifiek aan hun websites gerelateerd zijn. Deze maand heeft Pinterest nog een stap gezet om dit platform nog interessanter te maken voor bedrijven met een analytics component. practical ecommerce bekijkt wat dit voor analisten betekend.

Pinterest schreef op hun blog: “Bloggers, bedrijven en organisaties hebben ons vaak gevraagd, ‘wat pinnen mensen van onze websites?’ Deze website eigenaren helpen om de content op Pinterest te creëren en we wilden hun helpen om te begrijpen welke content het meest interessant is voor mensen. Vandaag kondigen we met trots Pinterest Web Analytics aan, een eerste stap om precies dat te doen. Web Analytics geeft website eigenaren inzichten in hoe mensen interactie hebben met pins die van hun websites afkomen.”

Pinterest analytics bevat drie componenten die in een grafiek worden weergegeven:

  • Aantal pins vanaf je website;
  • Aantal mensen dat de pins heeft gezien;
  • Aantal bezoekers aan je site vanaf Pinterest.

Je ziet ook een selectie van de meeste gepinde, meest geklikte en meest recente pins om een beter begrip te krijgen van wat er populair is. Je kunt deze informatie gebruiken om je website en Pinterestest boards te verbeteren om meer pins, views, repins en verkeer aan te trekken.

Gebruikers kunnen de view veranderen door verschillende datums te selectere. De standaard opties zijn er voor 7, 14 en 30 dagen. Data kan ook geëxporteerd worden naar je computer in CSV files.

Voordelen voor verkopers

Pinterest analytics voegt een nieuw stuk toe aan de big data taart die verkopers kan helpen om te begrijpen wat voor soort interacties met social media daadwerkelijk verkeer binnen brengen en verkopen beïnvloeden.

Een studie van RichRelevance, een ecommerce personalisatie bedrijf, kwam er achter dat Pinterest gebruikers meer uitgeven dan Facebook en Twitter gebruikers: een gemiddelde orderwaarde van $168.83 tegenover $94.70 voor Facebook en $70.84 voor Twitter. De toevoeging van analytics can verkopers helpen om beter geïnformeerde beslissingen te maken over wat populair is, wat kan leiden tot meer productieve pin-activiteiten.

Third-party analytics tools zoals Pinfluencer, die al een tijdje beschikbaar zijn, bieden robuuste analytics. Maar deze tools kosten vaak geld en vereisen dat verkopers inloggen op een apart dashboard. Pinterest analytics is gratis.

Hoe te beginnen met Pinterest Analytics

Volg deze stappen om te beginnen met het gebruik van Pinterest analytics:

  • Je hebt een business account nodig om analytics te kunnen gebruiken en zorg dat je naar het nieuwe uiterlijk van Pinterest bent overgestapt. Om dit te doen, ga je met je muis over je accountnaam in de rechtbovenhoek van de bussiness pagina. Een drop-down menu zal tevoorschijn komen. Klik “Switch to New Look.” Pinterest heeft al enkele kleine aanpassingen gemaakt aan hun interface met simpelere navigatie en grotere afbeeldingen.
  • Zorg er ook voor dat je een geverifieerde website hebt. Als je een website op je profiel hebt staan met een vinkje ernaast, dan ben je geverifieerd. Als je het vinkje niet zit, klik dan op het potlood icoon naast je website URL en volg de verificatie procedure. Je kunt ook rechtsboven in het menu naar “Instellingen” gaan. Verificatie kan gedaan worden door een meta tag aan de hader van je website toe te voegen, of door een HTML file naar je server te uploaden.

Je kunt Analytics nu vinden in het drop-down menu rechtsbovenin.

Samengevat

Analytics bouwt voort op een toolset die Pinterest aan verkopers aanbiedt. Hierin zitten ondermeer business accounts, Pin It buttons en embedbare pinboard widgets.

“We denken dat deze tools website eigenaren zullen helpen om te begrijpen wat wel voor ze werkt en wat niet, zodat ze in de toekomst betere pins kunnen creëren.”

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.