Scoren met Google Analytics (Bookreview)

Begin augustus kwam het boek Scoren met Google Analytics van Erwin Boogert uit. Erwin gaf de volgende beschrijving van zijn boek op R-win.com:

Het is bedoeld en geschreven als een instapwerkje, om naast de computer te leggen voor als je er even niet uitkomt. De hógere wiskunde komt al goed aan de orde op Webanalisten.nl, bij André Scholten en in de instructievideo´s van Google op YouTube.

Praktisch en overzichtelijk
Ik heb het boek gelezen en vond het zeer prettig lezen, lekker compact en heel, heel erg praktisch. Dit laatste is erg belangrijk. Je kunt uren praten over het installeren van een web analytics tool, of het instellen en het gebruik van een web analytics tool, maar als je het niet doet, gebeurt er ook niks. Dit boek is duidelijk bedoeld voor de mensen die dit wel willen, maar niet precies weten hoe ze dit allemaal moeten doen. Erwin beschrijft stap-voor-stap de handelingen die nodig zijn voor de implementatie en het gebruik van de functionaliteiten die Google Analytics bezit. Van het implementeren van het stukje javascript op de pagina’s tot het op de voet volgen van je Adwords campagne binnen Google Analytics.

In 5 hoofdstukken bekend met Google Analytics
Het boek bestaat uit een inleiding en 5 hoofdstukken, met ieder een aparte kleur. De kleuren komen, hoe kan het ook, precies overeen met de kleuren van de letters van Google, leuk detail. De hoofdstukken zijn:
Scoren met Google Analytics - Boekcover

1. Een account aanmaken
  2. Profielen, filters, doelen en trechters
  3. Rapportages
  4. E-commerce en advertenties
  5. Snelle tips & trucs

‘Taken voor nu’ zet aan tot actie
Wat het boek extra actiegericht maakt is het onderdeel ‘Taken voor nu’ waarmee elk hoofdstuk afsluit. De ‘Taken voor nu’ kan je vergelijken met opdrachten die je uit zou moeten kunnen voeren na het lezen van het hoofdstuk. Het is een soort test die tegelijkertijd aanzet om de theorie om te zetten in de praktijk. En wees niet bang: als je er niet uitkomt mag je altijd weer even terug bladeren.

Snelle tips & trucs
Het laatste hoofdstuk, Snelle tips & trucs is ook zeer nuttig. Het geeft 16 tips waarvan je er veel direct herkent, zoals: hoe meet ik bezoekersverkeer na promotie in offline media, hoe meet ik klikken vanuit een e-mailnieuwsbrief, hoe monitor ik het gebruik van rss-feeds op mijn site en hoe meet ik klikken vanaf mijn site naar externe sites? Stuk voor stuk praktische antwoorden die snel hulp kunnen bieden.

Voor nieuwkomers en ‘normale’ gebruikers
Het boek is een aanrader voor iedereen die wil starten met Google Analytics, maar die niet goed weet waar en hoe te beginnen en hoe het te gebruiken. Daarnaast is het ook zeker een goed boek voor mensen die Google Analytics al hebben draaien, maar er verder niks mee doen (naast het bekijken van het dashboard en wat rondklikken). Het boek geeft hen inzicht in wat de cijfers betekenen en leert ze om te gaan met de vele functionaliteiten die Google Analytics rijk is.

Kopen
Het boek is te koop bij Entopic, het kost € 24,95, maar dat is exclusief 6% BTW en € 4 verzendkosten. Als je dat wel meerekent kom je uit op € 30,45 en als je het hele boek leest én uitvoert dan haal je dat er zeker uit!