Search Analytics verdient meer aandacht

Over search analytics wordt zeer weinig gesproken in ons vakgebied. Op de webanalytics blogs lees je bijna geen artikelen hierover. Ik vind dit toch wel bijzonder. Search analytics geeft je namelijk inzichten in de daadwerkelijke zoekintentie van je gebruikers. Dus geen statistische data zoals bezoeken en afhaakpercentages, maar de doelen en verwachtingen van de bezoekers. Hoe kun je hier actiegerichte inzichten uit halen?

Meet je interne zoekopdrachten door

Allereerst dien je natuurlijk het meten van je interne zoekopdrachten in Google Analytics aan te zetten. Dit is vrij eenvoudig:

  1. Ga naar je profielinstellingen
  2. Vul de parameter in van je interne zoekmachine (bijv. s of q)

'' ''

Maar wat als er geen parameter naar voren komt bij een zoekopdracht? Dan kan je met behulp van de trackpageview-methode alsnog jouw parameter ingeven, zodat Google Analytics de interne zoekopdrachten eruit kan filteren.

Categoriseer jouw interne zoekopdrachten

Jouw bezoekers zullen met verschillende intenties de interne zoekmachine gebruiken:

  1. Zij zijn op zoek naar een service/dienst in jouw ‘mijn omgeving’. Zij willen bijvoorbeeld weten, waar zij hun schade kunnen melden of wanneer hun schade is afgehandeld.
  2. Jouw gebruikers zijn op zoek naar een specifieke oplossing voor hun probleem. Meestal beslaan deze zoekopdrachten meer dan twee combinaties. Dit komt omdat dit type bezoeker een heel gerichte zoekintentie heeft. Bijvoorbeeld om zijn tweede auto te laten verzekeren of omdat hij op zoek is naar meer informatie over de no-claim korting voor zijn autoverzekering.
  3. De bezoeker heeft een duidelijke koopintentie. Bijvoorbeeld: ‘autoverzekering premie berekenen’ of ‘autoverzekering afsluiten zonder eigen risico’. Het is zeer cruciaal om deze bezoekers relevante content voor te schotelen.

Ideeën om je site search te verbeteren

Categorisatie is heel handig om erachter te komen wat je bezoeker wil doen op jouw site. Vervolgens wil je je gebruikers begeleiden richting relevante content. Welke tools kunnen je hierbij helpen?

  • Autocomplete: de Google Search Applicatie bied je de mogelijkheid om deze functionaliteit toe te voegen. Hierdoor krijgt de gebruiker een suggestie tijdens het intypen van het zoekwoord.

'' ''

  • Autosuggestie: dit is een suggestie link, die je bijvoorbeeld boven de zoekresultaten kunt plaatsen. Mijn advies is om dit te beperken tot 1 of 2 links, omdat de gebruiker anders het overzicht verliest. En niet onbelangrijk: plaats informatieve links, zodat de gebruiker ook daadwerkelijk begeleid wordt naar een relevante pagina die matched met zijn zoekopdracht.
  • Faceted search: biedt de gebruiker de mogelijkheid om in specifieke categorieën of onderwerpen te zoeken. Daardoor kun je de browse- en zoekfunctie met elkaar combineren. Dit zal het voor de gebruiker eenvoudiger maken om te vinden waar die naar op zoek is.

Kortom

Site search biedt veel mogelijkheden om de klant/gebruiksvriendelijkheid van je site naar een hoger niveau te brengen. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan het toevoegen van de meest gebruikte zoekopdrachten of de meest populaire onderwerpen op jouw site. Dit zijn maar enkele ideeën om nog meer uit je site search te kunnen halen. Hoe zijn jouw ervaringen hiermee? Ik lees graag jouw ervaringen bij de reacties!

Reacties (5)

  1. info@userguru.nl'

    Hi Gerard,

    Een goed artikel! Als aanvulling heb ik nog het inventariseren van synoniemen die bezoekers gebruiken en het optimaliseren van je website voor deze zoektermen.

    Voor bezoekers die gebruik maken van synoniemen kun je bijvoorbeeld een landingspagina aanmaken en de bezoekers hier op laten landen vanuit de zoekfunctie.

    Met vriendelijke groet,

    Michel

  2. grathenau@gmail.com'

    Goede toevoeging Michel.

    Inventariseren en toevoegen van synoniemen is natuurlijk prima. Daarnaast kun je die synoniemen toevoegen als autocomplete binnen je interne zoekmachine!

  3. pim.verhoog@gmail.com'

    Hoi Gerard,

    Interessant artikel, er is veel informatie uit de sitesearch te halen. Het categoriseren van de zoekopdrachten is zeer interessant, maar let op dat de kleinere zoekopdrachten niet verloren gaan (kunnen ook interessant zijn).

    Voordat je een categorisering maakt is het verstandig om een nulmeting te doen(afhankelijk van je geselecteerde KPI’s kan dat met terugwerkende kracht).
    Daarna formuleren doelen/verwachtingen, selecteren bijbehorende KPI’s, pas je wijzigingen toe, meet en evalueer.

    Ik ben benieuwd naar de resultaten en welke KPI’s er worden gebruikt.

    Succes Pim

  4. grathenau@gmail.com'

    Bedankt voor je input Pim. Wat bedoel je met kleinere zoekopdrachten?

    De ‘long tail’ binnen je interne zoekopdrachten?

    Goed advies om nulmeting te doen en KPI’s te formuleren.

    Ik gebruik op dit moment als KPI’s :

    – zoekopdrachten met 0 zoekresulaten
    – % afhakers na een interne zoekopdracht
    – zoekopdrachten, die een conversie hebben opgeleverd

  5. pim.verhoog@gmail.com'

    Dat zijn een aantal belangrijke KPI’s. Ik las ook ergens iets over % search-exits, deze kan ook interessant zijn.

    Met de kleinere zoekopdrachten bedoel ik de niet-te-categoriseren zoekopdrachten. (verzamelen en ter inspiratie opsturen naar de productmanagers)

    Long Tail is te categoriseren, kost alleen wat meer tijd.

    Voordat je aan de slag gaat met de bovenvermelde segmentatie, zou je eerst een visie moeten creëren en een groepering moeten maken. Stel de vraag:

    Waarom zoeken mensen op mijn website?
    – Groep 1 omdat ze de informatie niet kunnen vinden.
    – Groep 2 omdat ze het een handige manier vinden om informatie te vinden.
    – Groep 3 om de site-search-analist het moeilijk te maken 😉 (ondefinieerbaar).

    Groep 1 wil je zo klein mogelijk houden, interessant is het om te kijken waar deze zoekers vandaan komen en deze pagina’s eventueel te voorzien van de gezocht informatie.
    Groep 2 geen probleem.
    Groep 3 probeer deze zo klein mogelijk te houden. Vraag je af waarom willen ze het mij zo moeilijk maken 😉

    Segmenteren!
    Na deze indeling in groepen is het interessant om de groepen verder uit te splitsen in de 3 segmentaties: koop-, service-, informatie-vragen.

    Nu begint de fun!
    Met deze segmentaties kan je ook je zoekresultaten aanpassen, door gebruik te maken van zoek-types. (types=segmentaties) Google is hier ook mee bezig 😀

    Maak 4 verschillende zoek-resultaten pagina’s (3x segmentatie + standaard)
    – Standaard (standaard indeling, die je nu gebruikt)
    – koop (producten naar voren laten komen + standaardlijst)
    – Service (direct standaard service laten zien/oplossing laten zien + standaardlijst)
    -Informatie (Een aantal art. met langere intro + standaardlijst)

    Stel je doelen/verwachtingen, selecteer/creëer je kpi’s, test dmv a/b/n testen en bij succes implementeren!

    Mocht iemand ervaring hebben met het werken met zoek-resultaten-types dan ben ik benieuwd naar de ervaringen.

    groet Pim

Reacties zijn gesloten.