Search Congres 2013; wat wil je weten, wat ga je zien?

Morgen is het zover: het eerste Search Congres, dat een initiatief is van de Google Analytics Certified Partners (GACP’s). GACP’s zijn bureaus die door Google Nederland zijn gecertificeerd als expert op het gebied van Google Analytics. Allemaal leuk en aardig, maar wat gaan we zien en wat willen we weten?

Ik zal morgen, samen met Alouette Edens, verslag doen van het evenement, en vandaag ben ik even door het programma gelopen om te kijken wat op dit moment interessant lijkt, daarnaast wil ik jullie vragen, mocht je (inhoudelijke) vragen hebben (globaal of aan specifieke personen), deze in de comments te zetten, dan zorgen wij ervoor dat ze beantwoord worden (oké, misschien grootspraak, ‘we gaan ons best doen’).

Ben ik ‘bootcamp’ of ‘professional’?

Als ik naar het programma kijk valt er direct iets op; je hebt ‘bootcamp‘ sessies en sessies voor ‘professionals‘. De bootcamps zijn voor starters en de professionals zijn voor ervaren specialisten. Elke parallel ronde zijn er 3 bootcamp sessies en 2 professional sessies. Blijkbaar verwacht de organisatie meer starters dan profs. Voor mij wordt het programma gelijk een stuk overzichtelijker. Elke ronde zijn er 2 sessies die overblijven. Deze koppels komen nu voorbij in de ‘Battles’ (om in de bootcamp/X-Factor/The Voice stijl te blijven ;)).

Battle 1: Niels vs. Wolter

Hier gaat het om Product Listing Ads vs. SEO Organisatie modellen. Of wel: met je poten in de klei, of in je leren stoel harkjes tekenen. Ik heb meer kennis van organisatiemodellen dan van Product Listing Ads, dus Niels, jij bent door naar… (wat komt er naar de Battles?). Jij bent door.

Battle 2: Arjan vs. Hidde

De vraag is hier: wil ik Arjan nog zien nadat ik Niels heb gezien? Beide gaan over Product Listing Ads, alhoewel het lijkt dat Arjan hier íets dieper op in gaat (ook in combinatie met remarketing). Hidde laat niet echt het achterste van zijn tong zien in de omschrijving van zijn sessie. Lastig kiezen. Voor deze battle valt morgen de beslissing. (oe.. spannend, cliff hanger)

Battle 3: Wouter vs. Arjen

Arjen laat zien dat het waardevol kan zijn om meerdere bronnen te koppelen aan Adwords data, meer omzet met dezelfde kosten. Dat is een goed verhaal op voorhand. Ook Wouter gaat Adwordscampagnes verbeteren en winstgevender maken. Lastig, lastig, ik ga voor gecombineerde databronnen en kies voor Arjen!

Battle 4: Raoul vs. Hidde

Raoul gaat search en remarketing combineren, interessant, maar misschien lijkt het dan wel een beetje op Arjan zijn verhaal? Hé, daar is Hidde weer! Zelfde persoon, zelfde verhaal. In dat opzicht lijken deze battle wel een beetje op Battle 2. De vraag is; wat doe ik in Battle 2. Dat zal bepalend zijn voor deze uitslag.

Resumé: betaalde search voor de pro’s

Voor de pro is het morgen dus vooral Retail, Product Listing Ads, Remarketing en Campagnes optimaliseren, dus vooral betaalde search en minder organische search.

Is SEO alleen voor starters?

Nee. Maar blijkbaar vielen de parallelpresentaties wel zo op hun plaats. Eerlijk is eerlijk, als ik de titels lees van de SEO Bootcamp sessies, dan kan het morgen maar nét zo zijn dat ik toch voor een bootcampje ga in plaats van een pro sessie. Want de verhalen van Eduard (doelgroepen en bezoekanalyse en (not provided)), Frank (goede en slechte linkprofielen) en Dempsey (Ranken in 2013, bezig gaan met de nieuwe vormen van ‘populariteit’) klinken ook wel interessant!

Oké, het wordt toch weer anders:
Parallelronde 1: Eduard
Parallelronde 2: Arjan/Frank
Parallelronde 3: Dempsey
Parallelronde 4: Raoul

Goed. Morgen nog genoeg tijd om het programma aan te passen. En trouwens. Ik heb nog geen idee wat Alouette per se wil zien. Mooi. Tot morgen!