Segmenteer je bezoekers in Google Analytics

Iedereen wil graag de cijfers uit Google Analytics vertalen naar concrete actiepunten om je site te verbeteren. Door segmenten aan te maken in Analytics kun je jouw gebruikers onderscheiden van elkaar. Welke segmenten zijn handig om inzichten te krijgen in de verschillende typen bezoekers op jouw website?

Maak segmenten aan om je gebruiker te leren kennen

Om actiegerichte inzichten te krijgen uit je site statistieken, dien je eerst jouw gebruikers te leren kennen. Hoe pak je dit aan? Maak allereerst segmenten aan om de verschillende typen gebruikers te onderscheiden. Bijvoorbeeld: maak onderscheid tussen de impulsieve en rationele gebruikers op jouw site. Maak daarvoor bijvoorbeeld de volgende segmenten aan (let op: de pagina url’s zijn op jouw site natuurlijk anders!):

Impulsieve bezoekers

Impulsieve bezoekers uit Google Analytics

Rationele bezoekers

Rationele bezoekers- Google Analytics
 

Wat kan ik met deze segmenten?

Door het onderscheiden van rationele en impulsieve bezoekers, kun je erachter komen, hoe jouw website daadwerkelijk gebruikt wordt door de bezoekers. Bestellen er meer rationele dan impulsieve bezoekers op jouw site of juist andersom? Zoals je in de segmenten kunt aflezen, is een rationele gebruiker veel meer op zoek naar gedetailleerde informatie, terwijl een impulsieve bezoeker direct op zijn doel afgaat. Deze informatie kun je gebruiken om goed onderbouwd aanpassingen aan je site te doen. Bijvoorbeeld: je ziet in je statistieken, dat er meer impulsieve dan rationele bezoekers bestellen. Je kunt hierop inspelen door specifieke content te gaan schrijven voor de rationele gebruikers op jouw site. Denk dan bijvoorbeeld aan je productbeschrijvingen, de pagina’s over retourneren, verzending en faq’s.

Schrijf je content voor alle typen gebruikers

Je gebruikers onderscheiden is stap 1. Vervolgens dien je je content aan te passen, zodat ook iedere gebruiker zich aangesproken voelt op jouw site. Een rationele gebruiker wil graag bevestigd worden in zijn keuzes. Verminder daarom zijn onzekerheden. Schrijf naast productaanbiedingen, ook over de karaktereigenschappen van je product en waarom de gebruiker juist bij jou een bestelling dient te plaatsen en niet bij de naaste concurrent.

Bijvoorbeeld: je hebt een webshop in Zuidafrikaanse wijnspecialiteiten. Communiceer niet alleen de prijs en levertijd, maar ook de geur, smaak en houdbaarheid van de wijn. Daardoor zal de rationele gebruiker zich meer aangesproken voelen en eerder geneigd zijn een bestelling te plaatsen.

Gebruik jij segmenten om verschillende typen bezoekers te onderscheiden? Ik lees graag jouw ervaringen bij de reacties!

Reacties (5)

  1. Gerard, dank voor het delen van je kennis in dit artikel

    Het aanmaken van segmenten en dan gedragsdata met elkaar vergelijken is een zeer krachtige toepassing in elke webanalyse tool. De uitdaging zit in een kwalitatief goede opbouw van segmenten. Jouw opbouw van impulsieve en rationele bezoekers, waar is deze op gebasseerd? Hoe weet je dat deze indeling klopt? Ik wil daar wel wat vraagtekens bij zetten.

    In de praktijk gebruik ik zelf op dit moment 2 methoden om te segmenteren:

    1) een aantal kwalitatieve vragen koppelen aan de webanalyse data (in Google Analytics: het plaatsen van custom vars met enquete antwoorden). Je kunt dan bijvoorbeeld bezoekers die aangeven slechts te willen oriënteren en bezoekers die willen kopen met elkaar vergelijken qua gedrag op de website. Gedrag dat dan kenmerkend is voor een bepaalde groep kan worden gebruikt om een segment te definieren, waardoor ook onbekende bezoekers zijn ingedeeld

    2) content elementen op de website specifiek ontwerpen voor een bepaalde groep mensen, waarbij je dit vooraf kwalitatief hebt getoetst bij deze mensen. Kliks op alle gedefinieerde content elementen bijhouden om op basis van een weging segmenten aan te maken. Dit laatste gaat specifiek in Google Analytics niet helemaal lekker omdat je geen segmenten kan aanmaken op basis van calculated metrics (content type A 3 maal zoveel aangeklikt als content type B)

  2. Een kleine nuance, wellicht overbodig, maar met het segmenteren in Google Analytics selecteer je bezoeken en geen bezoekers. Je kunt dus prima gedrag van een bezoek analyseren, maar een bezoeker selecteren gaat helaas niet.

    Verder wel eens met Ton: op het moment dat je kwalitatieve data in GA plaatst wordt het segmenteren veel interessanter. Enquête antwoorden, demografische data, test varianten, enz.

    • Des te meer reden om een custom var aan te maken waar je de bezoeker over de sessies heen kunt segmenteren 🙂 Nu alvast opt-ins gaan sparen voor de nieuwe wetgeving ingaat!

  3. Bedankt voor je reactie Ton. Ik heb mijn informatie gehaald uit literatuur (Khalid Saleh).

    Daarnaast heb ik gekeken naar de bezoekerspaden van de gebruiker.

    Daarin zie je dat de rationele bezoekers vooral op zoek zijn naar uitgebreide productbeschrijvingen, terwijl de impulsieve bezoekers snel product willen zien, bekijken en bestellen.

    Op basis van deze info kun je je content aanpassen.

    Goede tip van jou om content elementen kwalitatief te testen.

    Weet je trouwens in welk Analytics pakket dergelijke segmenten kan aanmaken?

    • Wij hebben zelf een feedbacktool gebouwd die met Google Analytics werkt. 4Q gebruikt het principe ook.

Reacties zijn gesloten.