Segmenteer je bezoekers in Google Analytics

Iedereen wil graag de cijfers uit Google Analytics vertalen naar concrete actiepunten om je site te verbeteren. Door segmenten aan te maken in Analytics kun je jouw gebruikers onderscheiden van elkaar. Welke segmenten zijn handig om inzichten te krijgen in de verschillende typen bezoekers op jouw website?

Maak segmenten aan om je gebruiker te leren kennen

Om actiegerichte inzichten te krijgen uit je site statistieken, dien je eerst jouw gebruikers te leren kennen. Hoe pak je dit aan? Maak allereerst segmenten aan om de verschillende typen gebruikers te onderscheiden. Bijvoorbeeld: maak onderscheid tussen de impulsieve en rationele gebruikers op jouw site. Maak daarvoor bijvoorbeeld de volgende segmenten aan (let op: de pagina url’s zijn op jouw site natuurlijk anders!):

Impulsieve bezoekers

Impulsieve bezoekers uit Google Analytics

Rationele bezoekers

Rationele bezoekers- Google Analytics
 

Wat kan ik met deze segmenten?

Door het onderscheiden van rationele en impulsieve bezoekers, kun je erachter komen, hoe jouw website daadwerkelijk gebruikt wordt door de bezoekers. Bestellen er meer rationele dan impulsieve bezoekers op jouw site of juist andersom? Zoals je in de segmenten kunt aflezen, is een rationele gebruiker veel meer op zoek naar gedetailleerde informatie, terwijl een impulsieve bezoeker direct op zijn doel afgaat. Deze informatie kun je gebruiken om goed onderbouwd aanpassingen aan je site te doen. Bijvoorbeeld: je ziet in je statistieken, dat er meer impulsieve dan rationele bezoekers bestellen. Je kunt hierop inspelen door specifieke content te gaan schrijven voor de rationele gebruikers op jouw site. Denk dan bijvoorbeeld aan je productbeschrijvingen, de pagina’s over retourneren, verzending en faq’s.

Schrijf je content voor alle typen gebruikers

Je gebruikers onderscheiden is stap 1. Vervolgens dien je je content aan te passen, zodat ook iedere gebruiker zich aangesproken voelt op jouw site. Een rationele gebruiker wil graag bevestigd worden in zijn keuzes. Verminder daarom zijn onzekerheden. Schrijf naast productaanbiedingen, ook over de karaktereigenschappen van je product en waarom de gebruiker juist bij jou een bestelling dient te plaatsen en niet bij de naaste concurrent.

Bijvoorbeeld: je hebt een webshop in Zuidafrikaanse wijnspecialiteiten. Communiceer niet alleen de prijs en levertijd, maar ook de geur, smaak en houdbaarheid van de wijn. Daardoor zal de rationele gebruiker zich meer aangesproken voelen en eerder geneigd zijn een bestelling te plaatsen.

Gebruik jij segmenten om verschillende typen bezoekers te onderscheiden? Ik lees graag jouw ervaringen bij de reacties!

Reacties (5)

Reacties zijn gesloten.