SEO keyword posities meten in Google Analytics

Dit bericht is een opvolger van een eerder artikel dat ik begin dit jaar op Yoast en mijn eigen weblog heb geschreven. In die artikelen liet ik zien hoe je eenvoudig de pagina’s waarop je keywords zich bevonden kon doormeten met Google Analytics.

Nu is het tijd voor de opvolger want Google is bezig met een grotere test (ze hebben al eerder in kleinere vorm getest) van een nieuwe versie van hun zoekmachine. Deze zoekmachine werkt met AJAX technologie en is op dit moment alleen te zien als je Firefox gebruikt (in Nederland voor zover ik weet). Het leuke van deze versie is dat Google de posities waar men op geklikt heeft meegeeft naar de betreffende website. Dus in plaats van het oude filter waarmee je de keyword-pagina kon doormeten is het nu mogelijk om de keyword-posities door te meten.

Voor informatie over hoe je dit instelt en hoe het precies werkt verwijs ik je naar dit artikel: SEO rankings meten met Google Analytics II. Op Webanalisten.nl lijkt het me leuker om de mogelijkheden hiervan te bespreken.

Reinout kwam op het genoemde artikel al met een reactie over een eerder door hem geschreven artikel over het doormeten van Sitelinks. Dit kan nu verder verbeterd worden doordat je nu voor je bedrijfsnaam zoekopdracht kunt zien of men op het hoofdresultaat of de sitelink geklikt heeft. Reinout liet zien wat dit voor de SNS Bank inhoudt, met de nieuwe positiemeting zie je dit:

sns+bank (positie: 1)
sns+bank (positie: 2)
sns+bank (positie: 3)
sns+bank (positie: 4)

En dat betekent:

sns+bank (positie: 1) – Of écht het eerste resultaat of Sitelink ´Betalen´
sns+bank (positie: 2) – Sitelink ´Zakelijk´
sns+bank (positie: 3) – Sitelink ´Sparen´
sns+bank (positie: 4) – Sitelink ´Klantenservice´

Ook zie je dit fenomeen terug in de kaarten die getoond worden. Bekijk bijvoorbeeld eens dit resultaat. Wanneer je op het eerste Organic resultaat klikt onder het kaartje denk je op positie 1 te klikken maar Google geeft dit als positie 11 door. Ook wel logisch want er staan 10 andere resultaten boven:

pizza-amsterdam.png

Ik wacht nu het vernieuwde artikel van Reinout af over het nog beter doormeten en analyseren van je sitelinks 😉 En ondertussen: wat vinden jullie van dit nieuwe filter? Het doormeten van de pagina waar een zoekwoord zich bevind is gaaf, maar exacte posities zijn nog veel gaver: het is namelijk veel betrouwbaarder dan wat een ranking tool kan bepalen. Er is wel 1 nadeel: woorden waar niet op geklikt wordt komen ook niet terug in je positie analyse, daar heb je dus nog wel ranking tools voor nodig.

Iemand anders nog leuke ideeën?

Reacties (9)

  1. Ha André, top artikel weer. Ik heb nog wel wat leuke ideeën 😀 Naast de Sitelinks, Google Maps, News en Video kan je met dezelfde technologie ook beter Google Images (en de positie binnen Google Images) doormeten. Zoals je schrijft, zeker nog een artikel waardig hier op webanalisten (ook met de uitleg van het filter overigens: een goede handleiding is nooit weg) 😀

  2. Ik weet niet of de positie ook doorgegeven gaat worden in de imagesearch, blogsearch, enz. Maar het wordt zeker interessant wat deze zoekmachine aan informatie op kan leveren. Ben alleen wel benieuwd wanneer elke bezoeker er gebruik van gaat maken.

  3. leuk artikel,
    denken jullie dat dit een standaard geavanceerd segment in analytics kan worden? Zoals dat al wel kan met posities van Adwords?

  4. Misschien, maar maakt dat veel uit? Je kunt makkelijk zelf een segment aanmaken in Analytics waarmee je de diverse posities kunt analyseren 😉

  5. Zeer zeker een interessante ontwikkeling. Doorgronden van traffic herkomst wordt op deze mannier met Analytics steeds inzichtelijker. Het enige nadeel, zoals je zelf ook al aangeeft, is dat er wel eerst geklikt dient te worden op een resultaat in Google voordat deze zichtbaar is in Analytics.

  6. Leuk artikel, en ondanks dat het in 2009 gepubliceerd is, is het nog steeds up-to-date!

    Groetjes

  7. Goed artikel, inderdaad vandaag de dag nog steeds relevant

Reacties zijn gesloten.