Bezoeker

Start met je bezoeker en je zult winnen

Tijdens Conversion Hotel 2018 sprak Karl Gilis over het belang om vanuit de bezoeker te denken. Daarnaast besprak hij een aantal belangrijke aspecten van UX die je niet moeten vergeten bij conversie optimalisatie.

Volgens Karl moet je er niet vanuit gaan dat anderen gelijk hebben. Analyseer je data goed en kijk waar je bezoekers naar zoeken. De belangrijkste vraag: hoe verklein je het gat tussen jouw bedrijf en de klant? En waarom bezoekt iemand je website?

BezoekerWat wil de bezoeker?

Volgens Karl is het startpunt bij conversie optimalisatie om te bedenken waar de bezoekers naar op zoek zijn. Je moet het voor de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken om hun doel te bereiken en iets te kopen. Je wilt uiteindelijk zo min mogelijk angsten en obstakels op je website hebben. Belangrijk is om te zorgen dat het om de bezoeker gaat. Stel hierbij de juiste vragen op de juiste momenten. En geef de juiste antwoorden op de belangrijkste vragen. Een handige manier om klantinformatie te achterhalen zijn surveys op bedankt- of productpagina’s. Karl geeft aan: ‘Focus je niet op de standaard bezoeker, want dan krijg je ook standaard resultaten’.

Waarom haken bezoekers af?

Er zijn natuurlijk vele redenen waarom een bezoeker afhaakt op een pagina. Dit kan een positieve reden zijn, zoals het bezoek van een pagina verder in de funnel. Of negatieve redenen zoals een false bottom, te veel witruimte of de juiste content ontbreekt. Achterhaal uit de data waar bezoekers afhaken en ga hier op testen.

Zorg dat je de basisprincipes kent

Volgens Karl moeten we bij design niet op ons onderbuikgevoel vertrouwen. We hebben de neiging om voor het mooiste design te kiezen. Terwijl dit niet de beste hoeft te zijn. Als gebruikers extra informatie nodig hebben, geef dit dan. Ook als dit ten koste gaat van het design. Karl zegt hierover: ‘Een website is iets dat mensen gebruiken, niet iets waar ze alleen maar naar kijken’.

De rechterbalk werkt niet
Veel bedrijven zetten hun belangrijke informatie in de rechterbalk neer. Zoals bijvoorbeeld de check-out. Dit terwijl onderzoek en vele boeken allang beschreven hebben dat de rechterbalk zelden wordt gezien en gebruikt. Dit kan je ook controleren door middel van heat- en clickmaps. Dit is dus waarschijnlijk niet de geschikte plek voor belangrijke content en je call-to-action.

De fold
Volgens Karl moet je er niet vanuit gaan dat mensen scrollen. Dit moet je checken. Gebruik hiervoor je scroll heatmaps, want de fold is zeker nog belangrijk. Zet boven de fold de informatie die je bezoeker wil hebben.

Maak de bezoekers blij

Vergeet de basisprincipes van UX niet, dat scheelt veel testen en onderzoek. Leer daarnaast je bezoeker kennen, zo behaal je betere resultaten. Want Karl geeft aan: ‘Als je de bezoekers blij maakt en geeft wat zij willen, dan zullen zij jou geven wat jij nodig hebt.’

Meer weten over de presentatie van Karl?

Bekijk de samenvatting van de presentatie van Karl Gilis op de website van Conversion Hotel.

Bezoeker