Stop met geschreven rapportages, gebruik screencasts!

Screencast monitorRecentelijk als webanalist weer zo’n mooi rapport verzonden met de laatste stand van zaken van de website, het aantal verkopen, het aantal nieuwsbriefaanmeldingen? Hoe dit zich verhoud ten opzichte van vorige week, met mooie rode en groene kleuren voor het sentiment overzicht? Of als manager datzelfde prachtige rapport ontvangen met al die mooie data?

Hoe mooi en goed de webanalist het rapport ook maakt, hoe zeer de manager zijn best doet, als het rapport uberhaupt gelezen wordt, dan nog blijft het in samengevatte vorm een rapport met data en weinig inzichten. Er is geen overdracht anders dan persoon A die informatie dumpt en persoon B die informatie leest. Bijna zoals ik nu doe door dit artikel op webanalisten.nl te schrijven en jij dit nu leest. Verschil is alleen dat het begrip van tekst, gelukkig, wat groter is en dat bij cijfers, tja, bij cijfers… cijfers zijn cijfers. Je ziet het wel of je ziet het niet.

Een duidelijk kader in het rapport met actiepunten / todo’s door de inzichten uit de data is belangrijk, maar heeft het nadeel dat de manager dan nog vaak wil weten waarom het goed is om bepaalde actiepunten uit te voeren. Daarnaast is er geen gevoel en belevenis bij de websitestatistieken. Wat betekent het nu eigenlijk echt? Hoe dit op te lossen? Een wekelijkse meeting is leuk, maar zal nooit met iedereen kunnen plaatsvinden. Geen prioriteit, of gewoon te kostbaar met veel mensen.

De oplossing? Een screencast! Open je rapport en loop langs alle data en bevindingen terwijl je je muisbewegingen en selecties opneemt en vertelt wat er te zien valt, wat je er van vindt en waarom het belangrijk is om de genoemde acties uit te voeren. Beperk jezelf tot maximaal 5 minuten. Je geeft de gelegenheid aan niet alleen de managers, maar aan iedereen in de organisatie om betrokken te raken bij de websitestatistieken, bij dat wat de bezoekers op de website ondernemen. Een filmpje van 5 minuten is zo bekeken (vaak zelfs in de vrije avonduren). Effectief en kostenbesparend.

Meer over screencasts:

Reacties (12)

Reacties zijn gesloten.