Stop met geschreven rapportages, gebruik screencasts!

Screencast monitorRecentelijk als webanalist weer zo’n mooi rapport verzonden met de laatste stand van zaken van de website, het aantal verkopen, het aantal nieuwsbriefaanmeldingen? Hoe dit zich verhoud ten opzichte van vorige week, met mooie rode en groene kleuren voor het sentiment overzicht? Of als manager datzelfde prachtige rapport ontvangen met al die mooie data?

Hoe mooi en goed de webanalist het rapport ook maakt, hoe zeer de manager zijn best doet, als het rapport uberhaupt gelezen wordt, dan nog blijft het in samengevatte vorm een rapport met data en weinig inzichten. Er is geen overdracht anders dan persoon A die informatie dumpt en persoon B die informatie leest. Bijna zoals ik nu doe door dit artikel op webanalisten.nl te schrijven en jij dit nu leest. Verschil is alleen dat het begrip van tekst, gelukkig, wat groter is en dat bij cijfers, tja, bij cijfers… cijfers zijn cijfers. Je ziet het wel of je ziet het niet.

Een duidelijk kader in het rapport met actiepunten / todo’s door de inzichten uit de data is belangrijk, maar heeft het nadeel dat de manager dan nog vaak wil weten waarom het goed is om bepaalde actiepunten uit te voeren. Daarnaast is er geen gevoel en belevenis bij de websitestatistieken. Wat betekent het nu eigenlijk echt? Hoe dit op te lossen? Een wekelijkse meeting is leuk, maar zal nooit met iedereen kunnen plaatsvinden. Geen prioriteit, of gewoon te kostbaar met veel mensen.

De oplossing? Een screencast! Open je rapport en loop langs alle data en bevindingen terwijl je je muisbewegingen en selecties opneemt en vertelt wat er te zien valt, wat je er van vindt en waarom het belangrijk is om de genoemde acties uit te voeren. Beperk jezelf tot maximaal 5 minuten. Je geeft de gelegenheid aan niet alleen de managers, maar aan iedereen in de organisatie om betrokken te raken bij de websitestatistieken, bij dat wat de bezoekers op de website ondernemen. Een filmpje van 5 minuten is zo bekeken (vaak zelfs in de vrije avonduren). Effectief en kostenbesparend.

Meer over screencasts:

Reacties (12)

  1. Ik denk dat dit heel erg afhankelijk is van je doelgroep. Veel mensen die niet dagelijks met een software pakket werken worden verward als iemand op van alles en nog wat klikt en zo rapporten te voorschijn haalt.

    Als je een screencast maakt dan zou ik dat baseren op enkele grafieken (screenshots). Je toont dan deze grafieken waarbij je met een aanwijzer laat zien waar je het over hebt.

    Terwijl je allerlei dingen aanwijst houd je een verhaal waarin je zegt wat het is en waar je denkt dat het vandaan komt. Daar zie ik wel brood in.

    Maar dan nog, wat mij irriteert is dat je een filmpje niet kan vooruitspoelen zonder de draad kwijt te raken. Je bent gedwongen het hele ding te kijken. Soms komt er een onderwerp waarbij je na enkele seconden plaatje en inleiding al denkt. “Ok, volgende” en dat gaat dus niet. Met een screencast zeg je eigenlijk tegen de manager dat je eindelijk iets hebt dat hij helemaal af moet kijken. Lijkt me onwijs frustrerend.

    Wat je daarom zou kunnen toevoegen aan die screencast is een klikbare agenda van enkele seconden en een navigatie onderin het filmpje. Dus vorige…verder zodat je snel naar het volgende onderwerp kan gaan. Helemaal mooi is het als je een float of dropdown of zo kan oproepen en daarmee direct naar een onderwerp kan gaan dat je wilt zien.

  2. @Erik

    Terechte opmerkingen. Het is inderdaad niet handig om een screencast van je webanalyse tool zelf te maken. Ik roep ditr ergens ook in de screencast demo. Je statische basis rapport of dashboard is wat uitleg nodig heeft en een duidelijke aanwijspointer erbij als animatie is genoeg. Het heen en weer spoelen is iets wat ik bij management juist wil voorkomen, maar wanneer je luisterende publiek hier wel behoefte aan heeft kun je bijvoorbeeld kiezen om een presentatie te uploaden naar http://www.slideshare.net en daar audio per slide in te spreken (waardoor je onderdelen kunt skippen). Zie demo’s op: http://www.slideshare.net/popular-slidecasts

  3. @Ton,
    dat spoelen is mijn numero uno wens. Ik kijk tegenwoordig nog maar zelden een filmpje af. Meestal ga ik op zoek naar dezelfde content in geschreven vorm. Misschien een kwestie van persoonlijke voorkeur. Filmpjes zijn mij te langzaam en saai in informatie overdracht.

    Ik werk aan een nieuw project met een cameraman/filmpjes maker. Als je met hem naar filmpjes kijkt (geen screencasts maar bv youtube) dan begint hij al snel te praten over de spanningsboog, aandacht vasthouden, sfeer creeeren, etc. Dit is vrij complex en eigenlijk weer een heel nieuw vakgebied. Ook bij screencasts moet je nadenken over de spanningsboog, aandacht vasthouden en op de juiste momenten ff de boel weer wakker schudden

    Eigenlijk zou je de usability van filmpjes moeten meten. Wanneer klikken mensen weg en welk percentage kijkt tot het einde. Gebruiken ze groot scherm met een passieve muis of klein schermpje en een actieve muis? Veel mensen multi tasken volgens mij met een dual monitor opstelling. Interessante vragen die een antwoord behoeven voordat we conclusies kunnen trekken over de mogelijkheid om vooruit te kunnen spoelen.

    Ik vind het middel wel heel fascinerend. Maar zoals ik al zei denk ik echt dat filmpjes interactiever moeten. Wat mij betreft is er geen toekomst voor screencasts en filmpjes zolang ze zich blijven presenteren als eenrichtingsverkeer. Dat dwingend vasthouden van de bezoeker om 5 minuten een filmpje af te kijken werkt alleen als de bezoeker rust en tijd heeft en als het filmpje razend interessant is. En bij voorkeur kom je niet teveel filmpjes tegen op 1 dag.

  4. Goed idee zeg! Ik merk zelf dat rapportages erg moeilijk aan de man te brengen zijn, ondanks al die mooie management summaries, screenshots en grafieken. Misschien dat ik in ieder geval iets in mijn rapportage met Motion Charts kan doen.

    De punten van Erik (zowel over dit onderwerp als over video) vind ik erg interessant. Het zou erg fijn zijn als er onderzoek wordt gedaan naar hoe je dit type informatie via video het beste kan presenteren en structuren, zodat de gebruiksvriendelijkheid en het rendement worden verhoogd.

  5. In ieder geval zeker een idee om over na te denken. Er zijn vele manieren om informatie te presenteren aan klanten. Screencasts en video horen daar ook in thuis en zullen zeker hun waarde gaan bewijzen.

    Het is een interessante markt die flink aan het groeien is en steeds meer binnen bereik komt. Proberen, proberen en feedback regelen.

  6. Van Microsoft heb ik gezien dat ze tijdens de productie van Vista gebruikmaakten van neurologisch + kwalitatief onderzoek. Mensen moesten bepaalde features gebruiken, en op basis van hersenactiviteit en eigen feedback werd een schatting gemaakt van hun aandacht en waardering. Op die manier konden ze dus grofweg bepalen wanneer een proces wel en niet frustreerde en vermaakte.

    Als zo’n onderzoek ook komt voor video’s (voor specifieke categorieën), dan kan er gekeken worden wat de best werkende presentatievormen zijn.

  7. Leuk Ton ik hou hier zo van. Ik ga es kijken of we een leuke screencast op basis van onze rapportages kunnen laten lopen op het smartboard. THANNX voor de tip!

    Uiteindelijk gaat het erom dat je met elkaar in gesprek raakt en de inzichten kan vertalen naar waarde voor de belanghebbende, goed onderbouwd en alles in euries. Kortom mijn voorkeur blijft om mensen op te zoeken en in gesprek te gaan met elkaar over de coole insights die we vaak zien en wat die voor hun betekenen.

  8. @john dank
    @jan mee eens, de belangrijkste personen moet je 1 op 1 langsgaan. Je screencast mag daarvan geen vervanging zijn. Het is meer een ondersteuning voor de bredere laag.

    @inge @erik
    Het is inderdaad practise what your preach. Als we dan met de inzichten uit de data proberen te achterhalen hoe we de website waaraan we werken kunnen optimaliseren, zouden we ook zeer uitgebreid de usability en conversie van onze eigen informatieoverdracht moeten meten en daarop inspelen. Wordt tijd voor de eerste vendor die ook kpi’s rapporteert over het gebruik van het systeem, het leze van ge-emailde rapporten etc. Dit is zeker een apart artikel waard. Waarom rapporteert een webanalyse pakket niet over de impact die ermee wordt bereikt in de organisatie!

  9. Begreep gisteren op de WAW van Ewald Hoppen dat Wehkamp dit direct heef opgepakt en bij de eerstvolgende wekelijkse rapporten rondzending een screencast heeft opgenomen. Ze gaan er een enquete achteraan sturen om te bekijken wat men er van vond. Ben benieuwd naar de resultaten!

Reacties zijn gesloten.