customer match

Target je meest waardevolle klant met Customer Match

Customer Match is een functie om specifieke campagnes in te richten die bestaande relaties aanspreken. Binnen Facebook en Twitter kon dit al een tijdje, maar nu komt ook Google met deze mogelijkheid. Enorm krachtig voor retailers om specifieke acties te promoten onder haar bestaande klantenbestand of ze juist uit te sluiten.

Wat houdt Customer Match precies in?

De nieuwe tool die Google heeft aangekondigd maakt het mogelijk om op basis van e-mailadressen specifieke doelgroepen te targeten binnen het zoeknetwerk, via Gmail en YouTube. Wat je doet is een e-maillijst uploaden die gelinkt wordt aan geregistreerde Google-accounts. Op deze manier kun je simpel specifieke advertenties tonen aan klanten of relaties waarvan je het e-mailadres hebt.

Uiteraard kunnen deze adressen ook gebruikt worden om juist deze doelgroep uit te sluiten van campagnes. Mocht je bijvoorbeeld een kleine campagne doen om meer mensen te werven voor je nieuwsbrief, dan kun je alle personen die al de nieuwsbrief ontvangen, uitsluiten op basis van hun e-mailadres.

Similar Audiences

Een extra optie die Google toevoegt, is dat je op basis van je e-maillijst een zogeheten ‘similar audience’ kunt opbouwen. De e-maillijst wordt geanalyseerd op personen met vergelijkbare kenmerken zoals personen uit de e-maillijst. Dit zorgt voor een targetgroup waarvan op voorhand de assumptie gemaakt kan worden dat die aansluit bij het product of dienst.

Waarom Customer Match gebruiken?

De belangrijkste ‘why’ is dat je een online campagne gerichter kunt inzetten. Naast dat je specifieke advertenties aan bestaande klanten kunt laten zien, is het ook mogelijk om diepere segmentatie te maken om zo bijvoorbeeld alleen klanten te targeten die urgent op de website komen. Ik ben vooral fan van de volgende voordelen:

  • Relevantie: E-mailadressen behoren bij een vast persoon. Zo weet je dus zeker dat je met het advertentiebudget de juiste doelgroep bereikt.
  • Klantwaarde: Op basis van de informatie die je krijgt, is het heel eenvoudig om je klant in te delen in ‘klantwaarde’. De waarde die ze hebben voor je bedrijf. Zo kun je specifieke advertenties tonen aan deze groepen.
  • Levensduur e-mailadres: Een e-mailadres houdt een persoon vrij lang. De doelgroep op basis van e-mailadressen blijft dus langer bestaan. Bij remarketinglijsten bestaat de kans dat een persoon zijn of haar cookies verwijdert, waardoor je de data kwijt bent.
  • Meten van gedrag: Blijft iemand lang op je site of is hij of zij regelmatig op de site te vinden. Informatie die waardevol is en waarmee je een onderscheid in groepen kunt maken.

Voor wat voor campagnes is dit goed te gebruiken?

Deze nieuwe tool biedt een heleboel nieuwe kansen voor specifiek de retailbranche.

Wat mij betreft zijn dit acties waarbij de nieuwe tool van Google handig is:

  • Up- en cross-sell bij bestaande klanten
  • Promoten van nieuwe producten
  • Aanbiedingen op abonnementen
  • Kortingsacties
  • Evenementen

Het is een ontwikkeling die het adverteren via Google weer een stuk waardevoller maakt. Zeker voor retailers die de band met haar klantenkring wil versterken.

Reacties (2)

  1. Beste Bob,

    Superhandig artikel! Deze nieuwe functie van Google klinkt heel handig! Ik kan hem als werknemer van een online marketing bedrijf in Amsterdam in elk geval goed gebruiken! Hoe gerichter je kan promoten, hoe effectiever. Bedankt voor het delen!

    Groetjes,
    Lara

    • Hoi Lara,

      Leuk om te horen dat je er iets aan hebt. Op communicatiemakelaars.nl en visie.nl schrijf ik nog meer blogs op het gebied van dit onderwerp.

      Bob

Reacties zijn gesloten.